Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forstått skrives titler på norske verk (filmer, bøker osv.) med stor forbokstav på første ord, og resten smått. Stemmer det?

I så fall, med tanke på at engelske titler skrives annerledes, hvilken av følgende er korrekt?1

a) Jeg synes "The Legend of Zelda: Ocarina of Time" er et bra spill.

b) Jeg synes "The legend of zelda: ocarina of time" er et bra spill.

c) Jeg synes "The legend of zelda: Ocarina of time" er et bra spill.

----------

1 Skulle det stått kolon eller spørsmålstegn etter "korrekt" der?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man følger engelsk rettskriving når tittelen er engelsk.

Tatt fra Wikipedia:

• -
  • Bruk alltid store forbokstaver på det første og siste ordet i en tittel.
    -
  • Ikke bruk store forbokstaver på konjunksjoner (and, but, or, nor), preposisjoner (to, over, in, for), artikler (an, a, the) og infinitivsord på in- som er kortere enn fem bokstaver.
    -
  • Alle andre ord har stor forbokstav, inkludert korte verb (Is, Are, Be, Do) og pronomen (Me, It, His).

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Heter det CDer, CD'er, eller CD-er?

CD-er?

Takker :)

Bindestrek binder sammen forkortelser, tall og egennavn med vanlige ord og endinger, derav navnet bindestrek.

Se regler for bindestrek og apostrof på Språkrådets nettsider.

For øvrig kan man skrive cd, tv og pc.

Er det noen regel på om det er utropstegnet eller spørsmålstegnet som skal stå først i en setning som denne:

"Hva i all verden!? / ?!"

Hvis noe som blir sagt er både et spørsmål og et utrop, har det vært vanlig å avslutte det med et spørsmålstegn etterfulgt av et utropstegn.

* «Hva er det du driver med?!»

* «Spør du om jeg har stjålet noe?!»

http://no.wikipedia.org/wiki/Utropstegn

Using multiple question marks at the end of a sentence is often considered improper (i.e. "What???"). If the need for urgency or illustration of higher confusion is needed, an exclamation point and a question mark should be used ("What!?") Note that in this case the order of the punctuation (i.e. "What?!" vs. "What!?") can connote either the emphasis of the interrogative or the exclamation, respectively.[5]

http://en.wikipedia.org/wiki/Question_mark

For spesielt interesserte: Se også artikkelen om tegnsetting i sjakk, hvor blant annet !? og ?! har distinkte betydninger.

Lenke til kommentar

Jeg kom akkurat til å tenke på noe som jeg finner litt merkelig.

Er det riktig å si en UFO eller et UFO? Jeg sier en UFO, men problemet er at man må jo si, et uidentifisert flyvende objekt. Det heter jo et objekt og ikke en objekt. Noen som kan forklare hvorfor det er slik?

Red.: Dobbeltposting er kult!

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Er det riktig å si en UFO eller et UFO? Jeg sier en UFO, men problemet er at man må jo si, et uidentifisert flyvende objekt. Det heter jo et objekt og ikke en objekt. Noen som kan forklare hvorfor det er slik?

Det er i alle fall ikke riktig å skrive samme post 2 ganger etter hverandre :)

Men et UFO hører rart ut, selv om det blir det riktive, vill jeg tro..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...