Imsvale Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Blåe er faktisk en alternativ flertallsform ifølge ordboka. Jeg sier blåe selv når jeg tenker meg om, men det hadde aldri falt meg inn å skrive det. Lenke til kommentar
Isindil Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Så vidt jeg har forstått skrives titler på norske verk (filmer, bøker osv.) med stor forbokstav på første ord, og resten smått. Stemmer det? I så fall, med tanke på at engelske titler skrives annerledes, hvilken av følgende er korrekt?1 a) Jeg synes "The Legend of Zelda: Ocarina of Time" er et bra spill. b) Jeg synes "The legend of zelda: ocarina of time" er et bra spill. c) Jeg synes "The legend of zelda: Ocarina of time" er et bra spill. ---------- 1 Skulle det stått kolon eller spørsmålstegn etter "korrekt" der? Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg ville skrevet "The legend of Zelda: ocarina of time" og spørsmålstegn etter "korrrekt" fordi "Zelda" er et egennavn, og jeg syns spørsmålstegn er viktigere enn kolon for at setningen skal bli forstått riktig. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Engelsk tittel – engelske rettskrivingsregler. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Er det en regel for alle eller for deg? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Man følger engelsk rettskriving når tittelen er engelsk. Tatt fra Wikipedia: - Bruk alltid store forbokstaver på det første og siste ordet i en tittel.- Ikke bruk store forbokstaver på konjunksjoner (and, but, or, nor), preposisjoner (to, over, in, for), artikler (an, a, the) og infinitivsord på in- som er kortere enn fem bokstaver.- Alle andre ord har stor forbokstav, inkludert korte verb (Is, Are, Be, Do) og pronomen (Me, It, His). Endret 2. november 2008 av Atald Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Finnes det et ord som beskriver følelsesspekteret Trygg /utrygg? Altså, at det finnes et ord som beskriver det, men som ikke er positiv/negativ som det trygg/utrygg er? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Skulle gjerne sett en del om enda/ennå i førsteposten, selv om jeg vet at de kan byttes om på nå. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Ikke helt: Merk at enda og ennå er likestilt bare som tidsadverb. Som gradsadverb kan du bare bruke enda (enda større enn). http://sprakrad.no/Sprakhjelp/Raad/Spoersmaal_og_svar/#ennaa Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 I hvert fall eller ihvertfall? Trodde det skulle skrives på førstnevnte måte, men har sett at flere skriver ihvertfall, bl.a. i dagens DN. Hva er egentlig korrekt? Begge måtene? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 I hvert fall, i alle fall, iallfall. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Heter det CDer, CD'er, eller CD-er? CD-er? Takker Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 CD-er er vel det korrekte. Tror også det funker fint å skrive CD med små bokstaver.... Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 CD-er er riktig, ja. Lenke til kommentar
Taxmannen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Er det noen regel på om det er utropstegnet eller spørsmålstegnet som skal stå først i en setning som denne: "Hva i all verden!? / ?!" Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Heter det CDer, CD'er, eller CD-er? CD-er? Takker Bindestrek binder sammen forkortelser, tall og egennavn med vanlige ord og endinger, derav navnet bindestrek. Se regler for bindestrek og apostrof på Språkrådets nettsider. For øvrig kan man skrive cd, tv og pc. Er det noen regel på om det er utropstegnet eller spørsmålstegnet som skal stå først i en setning som denne: "Hva i all verden!? / ?!" Hvis noe som blir sagt er både et spørsmål og et utrop, har det vært vanlig å avslutte det med et spørsmålstegn etterfulgt av et utropstegn. * «Hva er det du driver med?!» * «Spør du om jeg har stjålet noe?!» http://no.wikipedia.org/wiki/Utropstegn Using multiple question marks at the end of a sentence is often considered improper (i.e. "What???"). If the need for urgency or illustration of higher confusion is needed, an exclamation point and a question mark should be used ("What!?") Note that in this case the order of the punctuation (i.e. "What?!" vs. "What!?") can connote either the emphasis of the interrogative or the exclamation, respectively.[5] http://en.wikipedia.org/wiki/Question_mark For spesielt interesserte: Se også artikkelen om tegnsetting i sjakk, hvor blant annet !? og ?! har distinkte betydninger. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Jeg kom akkurat til å tenke på noe som jeg finner litt merkelig. Er det riktig å si en UFO eller et UFO? Jeg sier en UFO, men problemet er at man må jo si, et uidentifisert flyvende objekt. Det heter jo et objekt og ikke en objekt. Noen som kan forklare hvorfor det er slik? Red.: Dobbeltposting er kult! Endret 23. november 2008 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Essem Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Man sier ikke U-F-O. UFO er blitt en så mye brukt forkortelse at det er blitt et ord, og det ordet er hankjønn. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg kom akkurat til å tenke på noe som jeg finner litt merkelig. Er det riktig å si en UFO eller et UFO? Jeg sier en UFO, men problemet er at man må jo si, et uidentifisert flyvende objekt. Det heter jo et objekt og ikke en objekt. Noen som kan forklare hvorfor det er slik? Jeg kom akkurat til å tenke på noe som jeg finner litt merkelig. Er det riktig å si en UFO eller et UFO? Jeg sier en UFO, men problemet er at man må jo si, et uidentifisert flyvende objekt. Det heter jo et objekt og ikke en objekt. Noen som kan forklare hvorfor det er slik? Det er i alle fall ikke riktig å skrive samme post 2 ganger etter hverandre Men et UFO hører rart ut, selv om det blir det riktive, vill jeg tro.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå