Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde jeg ikke sett denne tråden med mine egne øyne så hadde jeg nektet å tro det!

Som rettskrivingsdiskusjon isolert sett er det vel ikke noe å utsette på den, men å kalle den "Språk for fjols - Lær å skrive rett!" Og i tillegg gjøre den "sticky"??? Hallooooo! Her har den ingenting å gjøre!

Det må virkelig være rom for alle her inne. Også de som ikke skriver perfekt norsk. Jeg tror også de kan bidra med innlegg som vi alle kan lære av, også dere!

Tenk hvordan folk nå vil vegre seg for å delta i diskusjoner her inne, fordi de er redd for at de ikke holder mål rent grammatikalsk!

Jeg er redd dette forumet er blitt fattigere på grunn av denne tråden.

Men rett skrevet i alle fall :)

Lenke til kommentar
Hadde jeg ikke sett denne tråden med mine egne øyne så hadde jeg nektet å tro det!

Som rettskrivingsdiskusjon isolert sett er det vel ikke noe å utsette på den, men å kalle den "Språk for fjols - Lær å skrive rett!" Og i tillegg gjøre den "sticky"??? Hallooooo! Her har den ingenting å gjøre!

Det må virkelig være rom for alle her inne. Også de som ikke skriver perfekt norsk. Jeg tror også de kan bidra med innlegg som vi alle kan lære av, også dere!

Tenk hvordan folk nå vil vegre seg for å delta i diskusjoner her inne, fordi de er redd for at de ikke holder mål rent grammatikalsk!

Jeg er redd dette forumet er blitt fattigere på grunn av denne tråden.

Men rett skrevet i alle fall :)

Det er allerede tråder på forumet som forsøker å forklare ting til folk, slik som LAN, HTML, bilreparasjoner, etc. Likevel går ingen rundt og vegrer seg for å si noe fordi de ikke kan disse tingene.

Lenke til kommentar
Hva kan jeg si? Det har ikke vært lett å klare seg foruten din ... tja, vel ... generelle tilstedeværelse heller.

Jeg bare så dette og begynte å lure på noe. Dette er ikke et angrep på personen, jeg bare trengte et eksempel.

Skal det være stor forbokstav etter «...», eller liten?

Lenke til kommentar
Hva kan jeg si? Det har ikke vært lett å klare seg foruten din ... tja, vel ... generelle tilstedeværelse heller.

Jeg bare så dette og begynte å lure på noe. Dette er ikke et angrep på personen, jeg bare trengte et eksempel.

Skal det være stor forbokstav etter «...», eller liten?

Spørs om du starter en ny setning, eller bare fullfører den du holdt på med.

Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord

Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt)

Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott, jeg bruker noe som ser ut som “ og ”.

Hvordan er reglene for hvordan man uttaler skj-lyden?

Red.: Man ser ikke anførselstegnene slik de egentlig ser ut etter jeg har postet dem, så hvis noen lurer så er det Alt+0147 og Alt+0148.

Hvordan er forresten reglene for hvordan man skal uttale skj-lydene?

HVA mener du? Det finnes da bare én måte å uttale <skj> på i norsk, nemlig som en ustemt postalveolar frikativ ( :wee: )

(OK, det finnes sikkert noen dialekter hvor den uttales litt annerledes, men hver dialekt har bare én "uttalemåte" for bokstavkombinasjonen.)

Skal man ikke uttale ord som begynner på kj, skj, og sj forskjellig? På barneskolen lærte vi at hver av dem var en skj-lyd.

Endret av Underpants
Lenke til kommentar

Skj og sj er så å si likt, men kj og i noen tilfeller k alene er samme lyden minus s i starten. Altså sjel ≠ kjel. Trodde det sa seg selv at det ikke skal være noen s med i uttalen når ordet er kjedelig, kino o.l., men det er tydeligvis ikke så opplagt for mange. :hrm: Lærer ikke folk kj-lyden lenger? Begynner jeg å bli gammel allerede?

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...