the_fire Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Ordbok: gjeng m1 (av eng. gang) Altså en gjeng. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 En gjeng. Men på svensk heter det ett gäng. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hadde jeg ikke sett denne tråden med mine egne øyne så hadde jeg nektet å tro det! Som rettskrivingsdiskusjon isolert sett er det vel ikke noe å utsette på den, men å kalle den "Språk for fjols - Lær å skrive rett!" Og i tillegg gjøre den "sticky"??? Hallooooo! Her har den ingenting å gjøre! Det må virkelig være rom for alle her inne. Også de som ikke skriver perfekt norsk. Jeg tror også de kan bidra med innlegg som vi alle kan lære av, også dere! Tenk hvordan folk nå vil vegre seg for å delta i diskusjoner her inne, fordi de er redd for at de ikke holder mål rent grammatikalsk! Jeg er redd dette forumet er blitt fattigere på grunn av denne tråden. Men rett skrevet i alle fall Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Det er ingen unnskyldning for ikke å skrive rett med mindre man har lese- og skrivevansker! Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Kva er eigentleg reglane for hermeteikn? Når skal man bruke dei? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Kva er eigentleg reglane for hermeteikn? Når skal man bruke dei? http://www.korrekturavdelingen.no/K4AnforselstegnBRUK.htm Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Hadde jeg ikke sett denne tråden med mine egne øyne så hadde jeg nektet å tro det! Som rettskrivingsdiskusjon isolert sett er det vel ikke noe å utsette på den, men å kalle den "Språk for fjols - Lær å skrive rett!" Og i tillegg gjøre den "sticky"??? Hallooooo! Her har den ingenting å gjøre! Det må virkelig være rom for alle her inne. Også de som ikke skriver perfekt norsk. Jeg tror også de kan bidra med innlegg som vi alle kan lære av, også dere! Tenk hvordan folk nå vil vegre seg for å delta i diskusjoner her inne, fordi de er redd for at de ikke holder mål rent grammatikalsk! Jeg er redd dette forumet er blitt fattigere på grunn av denne tråden. Men rett skrevet i alle fall Det er allerede tråder på forumet som forsøker å forklare ting til folk, slik som LAN, HTML, bilreparasjoner, etc. Likevel går ingen rundt og vegrer seg for å si noe fordi de ikke kan disse tingene. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Kva er eigentleg reglane for hermeteikn? Når skal man bruke dei? http://www.korrekturavdelingen.no/K4AnforselstegnBRUK.htm Takk, det var veldig oppklarande. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hva kan jeg si? Det har ikke vært lett å klare seg foruten din ... tja, vel ... generelle tilstedeværelse heller. Jeg bare så dette og begynte å lure på noe. Dette er ikke et angrep på personen, jeg bare trengte et eksempel. Skal det være stor forbokstav etter «...», eller liten? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hva kan jeg si? Det har ikke vært lett å klare seg foruten din ... tja, vel ... generelle tilstedeværelse heller. Jeg bare så dette og begynte å lure på noe. Dette er ikke et angrep på personen, jeg bare trengte et eksempel. Skal det være stor forbokstav etter «...», eller liten? Spørs om du starter en ny setning, eller bare fullfører den du holdt på med. Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt) Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt) Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Takk, da veit jeg det òg. Lenke til kommentar
cnil Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 For en fantastisk tråd Det er alltid et mål å bli bedre i rettskriving. Takk skal du ha, trådstarter Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Skal man bruke « og », " og " eller “ og ” når man skriver for hånd? Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 (endret) Takk skal du ha, trådstarter! Jeg lærte mer av den teksten enn jeg gjorde i løpet av halve barneskolen ... Endret 5. mai 2008 av TanTheMan Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Skal man bruke « og », " og " eller “ og ” når man skriver for hånd? På norsk er det egentlig „ og ” (ALT+0132/0148). Jeg liker ikke disse, og går konsekvent for noe à la " og ". Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Flott, jeg bruker noe som ser ut som “ og ”. Hvordan er reglene for hvordan man uttaler skj-lyden? Red.: Man ser ikke anførselstegnene slik de egentlig ser ut etter jeg har postet dem, så hvis noen lurer så er det Alt+0147 og Alt+0148. Hvordan er forresten reglene for hvordan man skal uttale skj-lydene? HVA mener du? Det finnes da bare én måte å uttale <skj> på i norsk, nemlig som en ustemt postalveolar frikativ ( ) (OK, det finnes sikkert noen dialekter hvor den uttales litt annerledes, men hver dialekt har bare én "uttalemåte" for bokstavkombinasjonen.) Skal man ikke uttale ord som begynner på kj, skj, og sj forskjellig? På barneskolen lærte vi at hver av dem var en skj-lyd. Endret 24. april 2008 av Underpants Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Skj og sj er så å si likt, men kj og i noen tilfeller k alene er samme lyden minus s i starten. Altså sjel ≠ kjel. Trodde det sa seg selv at det ikke skal være noen s med i uttalen når ordet er kjedelig, kino o.l., men det er tydeligvis ikke så opplagt for mange. Lærer ikke folk kj-lyden lenger? Begynner jeg å bli gammel allerede? Endret 24. april 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Jeg skjønner, men hva med «tjære»? Endret 24. april 2008 av Underpants Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Kj-lyd. Samme som kjære. Eventuelt kan du sikkert slenge på en aldri så liten t i starten. Endret 24. april 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Takk, og angående om folk fortsatt lærer kj-lyden, så ja, du har blitt gammel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå