Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med denne, fra firdaposten.no:

 

"I fire tida natt til søndag, pågreip pågreip politiet i Florø ein kar midt i tjue åra."

 

Hvis man først skal bomme på "ord deling" ;) kan man vel skrive "på greip på greip" i stedet for pågreip pågreip. (Gjentakelsen skal kanskje forsterke budskapet.)

 

Eller heter det "fire tida" og tjue åra"?

Lenke til kommentar
Hva med denne, fra firdaposten.no:

 

"I fire tida natt til søndag, pågreip pågreip politiet i Florø ein kar midt i tjue åra."

 

Hvis man først skal bomme på "ord deling" ;) kan man vel skrive "på greip på greip" i stedet for pågreip pågreip. (Gjentakelsen skal kanskje forsterke budskapet.)

 

Eller heter det "fire tida" og tjue åra"?

Firetiden/-tida og tjueårene/-åra.

 

Send en e-post til fjolset som skrev det der og be ham gå grunnskolen om igjen. Skamme seg. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det var da svært så perverserte eksempler du har kommet med i det siste. Jeg bruker heller komma enn bindestrek ved innskutt leddsetning. Har fått beskjed av en lærer en gang om det ble mer riktig, og at bindestrekbruk kom fra engelsk, men har ikke tatt meg bryet å sjekke om dette stemmer i ettertid.

 

Red.: Neimen, har du sett? Særskriving. :ph34r:

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Det var da svært så perverserte eksempler du har kommet med i det siste. Jeg bruker heller komma enn bindestrek ved innskutt leddsetning. Har fått beskjed av en lærer en gang om det ble mer riktig, og at bindestrek bruk kom fra engelsk, men har ikke tatt meg bryet å sjekke om dette stemmer i ettertid.

Ja, har heldt meg til komma, men bindestrekane bare dukkar opp overalt.

 

Og du har særskrevet eit samansatt ord i setninga di: «Bindestrek bruk»

Heiter det særskrevet eit samansatt ord?

 

Beklager eksempla; eg seie det første som dukkar opp i hovudet mit.

 

:)

 

Red.: Du så det sjølv, ja. Og no som eg først har trykka på redigeringsknappen, kan eg spørje om det er riktig å bruke punktum før kolon i «Red.:».

Endret av Underpants
Lenke til kommentar

Særskrivingen var bare litt for rask klimpring på tastaturet, og feilen har jeg for lengst rettet opp. :)

 

Og no som eg først har trykka på redigeringsknappen, kan eg spørje om det er riktig å bruke punktum før kolon i «Red.:».

Ja, det vil jeg tro, da red. bare er en forkortelse for redigert.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Merk forskjell på bindestrek og tankestrek.

 

Tankestreken er lengre enn bindestreken og bør ikke blandes sammen med den. Tankestrek er aldri obligatorisk, men et tegn man kan bruke etter behov (ingen ord i ordbøkene er ført opp med tankestrek i skrivemåten).

Bindestrek: -

Kort tankestrek (en dash), ALT+0150: – (tradisjonelt lik bredden av liten n)

Lang tankestrek (em dash), ALT+0151: — (tradisjonelt lik bredden av stor M)

 

Les også En dash versus em dash.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Tankestrek

http://blogg.huftis.org/artiklar/tankestre...ler-bindestrek/

 

Og no som eg først har trykka på redigeringsknappen, kan eg spørje om det er riktig å bruke punktum før kolon i «Red.:».

Red. er en forkortelse, så ja. ;)

Lenke til kommentar
Er setningskonstruksjoner som "jeg har ingen forståelse av x" ("jeg forstår ikke x") tillatt på norsk uansett hvor dumme de høres ut?

 

Er dette riktig tråd for spørsmålet ovenfor?

Enten skjønner jeg ikke helt hva du mener, eller så er det absolutt ikke noe galt med den setningen. Kanskje du kan presisere? Ser ikke helt hvordan en gitt setningskonstruksjon kan være «dum».

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...