Atald Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 10 av 10 rette på den testen. Jeg synes det er merkelig at så mange bommet på «De skulle ut og reise, vel å merke.» på tross av at det er en noe merkelig setning. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Man må se for seg at det mangler et ord, f.eks.: «De skulle dra ut og reise.» Først da gir det mening, så det er en noe uortodoks setning. Språkrådets spørsmål og svar-seksjon har kort og godt dette å si: I uttrykket "ut og ..." skal det også vere "og": * skal de ut og reise? Uten ytterligere utbroderinger. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 10 av 10. Kva er reglane for når man skal bruke tal og når man skal bruke bokstavar når man skrivar tal? Eg hugsar at eg lærte på skulen at det skal vere bokstavar til og med tolv eller noko i den duren. Til dømes: Eg har sex med 18 grisar no; sist gong kom eg fem gonger! Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Små tall skriver vi som regel med bokstaver. Vi regner tall til og med tolv som små. Link. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hva med denne, fra firdaposten.no: "I fire tida natt til søndag, pågreip pågreip politiet i Florø ein kar midt i tjue åra." Hvis man først skal bomme på "ord deling" kan man vel skrive "på greip på greip" i stedet for pågreip pågreip. (Gjentakelsen skal kanskje forsterke budskapet.) Eller heter det "fire tida" og tjue åra"? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hva med denne, fra firdaposten.no: "I fire tida natt til søndag, pågreip pågreip politiet i Florø ein kar midt i tjue åra." Hvis man først skal bomme på "ord deling" kan man vel skrive "på greip på greip" i stedet for pågreip pågreip. (Gjentakelsen skal kanskje forsterke budskapet.) Eller heter det "fire tida" og tjue åra"? Firetiden/-tida og tjueårene/-åra. Send en e-post til fjolset som skrev det der og be ham gå grunnskolen om igjen. Skamme seg. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Når skal eg bruke bindestrek? «Når eg har sex med kyr - noko Karsten, gårseira, ikkje liker - kjem kua før meg.» Riktig brukt? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Det var da svært så perverserte eksempler du har kommet med i det siste. Jeg bruker heller komma enn bindestrek ved innskutt leddsetning. Har fått beskjed av en lærer en gang om det ble mer riktig, og at bindestrekbruk kom fra engelsk, men har ikke tatt meg bryet å sjekke om dette stemmer i ettertid. Red.: Neimen, har du sett? Særskriving. Endret 10. mars 2008 av Atald Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Det var da svært så perverserte eksempler du har kommet med i det siste. Jeg bruker heller komma enn bindestrek ved innskutt leddsetning. Har fått beskjed av en lærer en gang om det ble mer riktig, og at bindestrek bruk kom fra engelsk, men har ikke tatt meg bryet å sjekke om dette stemmer i ettertid. Ja, har heldt meg til komma, men bindestrekane bare dukkar opp overalt. Og du har særskrevet eit samansatt ord i setninga di: «Bindestrek bruk» Heiter det særskrevet eit samansatt ord? Beklager eksempla; eg seie det første som dukkar opp i hovudet mit. Red.: Du så det sjølv, ja. Og no som eg først har trykka på redigeringsknappen, kan eg spørje om det er riktig å bruke punktum før kolon i «Red.:». Endret 10. mars 2008 av Underpants Lenke til kommentar
Atald Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Særskrivingen var bare litt for rask klimpring på tastaturet, og feilen har jeg for lengst rettet opp. Og no som eg først har trykka på redigeringsknappen, kan eg spørje om det er riktig å bruke punktum før kolon i «Red.:». Ja, det vil jeg tro, da red. bare er en forkortelse for redigert. Endret 10. mars 2008 av Atald Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Merk forskjell på bindestrek og tankestrek. Tankestreken er lengre enn bindestreken og bør ikke blandes sammen med den. Tankestrek er aldri obligatorisk, men et tegn man kan bruke etter behov (ingen ord i ordbøkene er ført opp med tankestrek i skrivemåten). Bindestrek: - Kort tankestrek (en dash), ALT+0150: – (tradisjonelt lik bredden av liten n) Lang tankestrek (em dash), ALT+0151: — (tradisjonelt lik bredden av stor M) Les også En dash versus em dash. http://no.wikipedia.org/wiki/Tankestrek http://blogg.huftis.org/artiklar/tankestre...ler-bindestrek/ Og no som eg først har trykka på redigeringsknappen, kan eg spørje om det er riktig å bruke punktum før kolon i «Red.:». Red. er en forkortelse, så ja. Lenke til kommentar
operg Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Er setningskonstruksjoner som "jeg har ingen forståelse av x" ("jeg forstår ikke x") tillatt på norsk uansett hvor dumme de høres ut? Er dette riktig tråd for spørsmålet ovenfor? Endret 15. mars 2008 av operg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 operg: Nei, snedige ting du lurer på V.2 er ikke rett tråd. Jeg flytter spørsmålet til riktig plass: språkforumets grammatikktråd. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Er setningskonstruksjoner som "jeg har ingen forståelse av x" ("jeg forstår ikke x") tillatt på norsk uansett hvor dumme de høres ut? Er dette riktig tråd for spørsmålet ovenfor? Enten skjønner jeg ikke helt hva du mener, eller så er det absolutt ikke noe galt med den setningen. Kanskje du kan presisere? Ser ikke helt hvordan en gitt setningskonstruksjon kan være «dum». Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg ville byttet ut av med for i den ene setningen litt avhengig av formuleringen. F.eks "Jeg har ingen forståelse av regnskapsloven." "Jeg har ingen forståelse for tredjegradsligninger." Er jeg på grammatisk bærtur nå? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Jeg har ingen forståelse for at min tidligere samboer juger meg rett opp i trynet. Du har helt rett Simen, noen ganger bruker man for andre ganger av. Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 (endret) Jeg har hatt noen heftige diskusjoner med venner. Sier man et gjeng eller en gjeng? Jeg har bestandig sagt en gjeng. Jeg tror det kan ha med dialekter å gjøre. F.eks: Vi er en gjeng. (Som jeg mener er riktig) Vi er et gjeng. Hva er riktig? Endret 28. mars 2008 av Craigmick Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå