Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva betyr "dog"?

Edit: Annet uttrykk for "også"?

Edit2: Skyt meg gjerne, jeg er ikke noe norskrettskrivingsekspert. :wee:

Edit3: Går det forresten an og skrive "norskrettskrivingsekspert"?

Edit4: Er "an" et ord?

Edit5: Jeg er edit kongen :w00t:

Edit6: Skrivefeil

Quoter meg selv fra "klagemuren" var vist ikke riktig plass og spørre om grammatikk.

Lenke til kommentar
Hva betyr "dog"?

Edit: Annet uttrykk for "også"?

Edit2: Skyt meg gjerne, jeg er ikke noe norskrettskrivingsekspert. :wee:

Edit3: Går det forresten an og skrive "norskrettskrivingsekspert"?

Edit4: Er "an" et ord?

Edit5: Jeg er edit kongen :w00t:

Edit6: Skrivefeil

Quoter meg selv fra "klagemuren" var vist ikke riktig plass og spørre om grammatikk.

Jeg er ikke kjempegod, men skal prøve så godt jeg kan å svare.

dog dessuakted, enda, hvorom allting er, iallfall, ikke desto mindre, imidlertidig, like fullt (godt), likevel, når alt kommer til alt, tross (trass i) alt.

Norskrettskrivningsekspert er bedre enn norsk rett skrivnings ekspert i hvert fall.

At det går an. Ja.

Du er editkongen. Ikke del opp ordet.

:D

Lenke til kommentar

Det finnes mange unntak fra hovedregelen (som det ofte gjør), gjerne for å unngå misforståelser ved lik skrivemåte, f.eks. gentleman/gentle man, som ikke betyr det samme.

For det meste holder man seg til hovedregelen og pugger resten. Til en viss grad har man også friheten til å velge. Ofte brukte kombinasjoner av ord, spesielt korte ord og enstavelsesord, blir gjerne satt sammen. Såvidt jeg vet er det ingen konkret regel om hvilke ord som skrives hvordan i slike tilfeller; det går mye på pugging.

Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/English_compound

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Det er egentlig litt merkelig at de har som regel å splitte ord. I Norge er det dårlig norsk å skrive toalett papir, mens i engelsktalende land skal man faktisk skrive toilet paper. Det uttales jo toalettpapir og toiletpaper.

Det er vel ikke noe merkeligere at de ikke trekker sammen ordene enn at vi gjør det.

Lenke til kommentar
Det er egentlig litt merkelig at de har som regel å splitte ord. I Norge er det dårlig norsk å skrive toalett papir, mens i engelsktalende land skal man faktisk skrive toilet paper. Det uttales jo toalettpapir og toiletpaper.

Det er vel ikke noe merkeligere at de ikke trekker sammen ordene enn at vi gjør det.

Egentlig jo. Da burde de jo uttale det på måten de sier det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...