Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FEIL: "jeg r uber1337 til å haXe"

RIKTIG: "Jeg er veldig flink til å få programmer og datasystemer til å fungere slik jeg vil at de skal gjøre"

FEIL : Erru helt skakk eller? Detta her var jo pinlig å sammenligne med

Halparten her er ikke født i det året da de snakka så perfekt norsk som mulig. La folka skrive som de vil, men å ta en perspektiv at dem de skriver til skal egentlig skjønne noe av det.

Men jeg er 1337 , forklar heller hva det står for

Lenke til kommentar
FEIL: "jeg r uber1337 til å haXe"

RIKTIG: "Jeg er veldig flink til å få programmer og datasystemer til å fungere slik jeg vil at de skal gjøre"

FEIL : Erru helt skakk eller? Detta her var jo pinlig å sammenligne med

Halparten her er ikke født i det året da de snakka så perfekt norsk som mulig. La folka skrive som de vil, men å ta en perspektiv at dem de skriver til skal egentlig skjønne noe av det.

Men jeg er 1337 , forklar heller hva det står for

dette er jo "data språk" og det lønner seg (med tanke på tid) å skrive på den måten som er "feil".

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Alt til sin tid og sitt sted. 1337 sp33k er et motespråk mer enn noe annet - det er kult - og jeg vil absolutt ikke si det går fortere å skrive. Det de fleste benytter seg av for å skrive raskere er for det meste forkortelser. Mange mener at et forum som dette fortjener rettskriving fremfor et hav av fortkortelser, og at man burde kunne ta seg tid til å skrive ordentlig, spesielt med tanke på alle som kunne komme til å lese innlegget ditt, og kanskje ikke har snøring på 1337 sp33k. Dette er tross alt et åpent forum, ikke en privat samtale over MSN.

Det står forøvrig i retningslinjene #3 at:

[...] Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. [...]

Jeg regner med at «osv.» inkluderer 1337 sp33k.

dette er jo "data språk" og det lønner seg (med tanke på tid) å skrive på den måten som er "feil".

En grei huskeregel: Én ting, ett ord.

Lenke til kommentar

Nå er det vel fremdeles noen ungdomsskoleelever (doble vokaler der, gitt!) som sliter med "også", som "åsså", "ågså", etc...

Og nå har vel jeg heller aldri brukt mellomrom mellom "blablabla" og "..." i mitt liv....mest fordi det føles unaturlig...

Og nå brukes vel 1337 for gøy skyld, som mitt innlegg til ryktene om at Apple prøver seg med konsoll, skriver jeg at det blir "Gr4nD 3P1C PH41L" for Apple. "Stor episk feil" høres bare teit ut, ikke sant? 50m 5497, |)37 8ruk35 f0r 9Φ`/ 5|<yL|)! Og fordi det kan brukes som et skryteobjekt :!:

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
Er dette riktig?

"Det viste seg at vi måtte gå enda lengre!" (adverb til verbet «gå»)

"Jeg er ikke heterofil lenger!" (adverb til adjektivet «heterofil»)

Begge formene er adverb, og i begge tilfellene er «lenger» riktig form.

«Lenger» er adverb, komparativ (sammenligningsform) av både lenge(1) og langt(2).

«Lengre» er utelukkende et adjektiv, komparativ av lang(3).

1. «Vi gikk lenge, lenger, lengst.» (tid)

2. «Vi gikk langt, lenger, lengst.» (avstand)

3a. «Banen/elva var lang, lengre, lengst.» (avstand, hankjønn/hunkjønn)

3b. «Huset var langt, lengre, lengst.» (avstand, intetkjønn)

3c. «... i lang, lengre, lengst tid.» (spesielt tilfelle med «tid», men bøyningen er den samme til tross)

Les mer om adverb her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...