Scooter Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Takk for veldig bra tråd! Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at hver av setningene under, som er hentet fra førsteinnlegget, mangler et komma. Eksempler: Da jeg var liten var alt mye bedre Når jeg våkner pleier jeg å dusje lenge Når jeg skal begynne på skolen vil jeg ha rød sekk Med riktig bruk av kommareglene, blir det slik: Da jeg var liten, var alt mye bedre Når jeg våkner, pleier jeg å dusje lenge Når jeg skal begynne på skolen, vil jeg ha rød sekk Lenke til kommentar
cizz Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Takk for en lærerik og opplysende tråd. En fornuftig måte å ta tak i skrivefeil på. Selv bruker jeg av og til google som ordbok, det vil si at jeg søker på ordet jeg er usikker på. Søker jeg for eksempel på "interesant", som er feil, kommer det opp "mente du interessant" som et alternativ. Endret 9. februar 2008 av cizz Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Takk for veldig bra tråd! Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at hver av setningene under, som er hentet fra førsteinnlegget, mangler et komma. [...] Fixed Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hvorfor ser jeg en haug av slike linjer --> <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Han, ham, hun, henne, de, dem</span> Flott arbeid. Kanskje for omfattende? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Hvorfor ser jeg en haug av slike linjer --> <span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Han, ham, hun, henne, de, dem</span> Det var snodig. Må være en feil i forumet. Jeg fikset det nå. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Småfeil og misforståelser FEIL: "PC-en, PC-en, pcen, PCen" RIKTIG: "PC-en, pc-en" Det er noe rart her. PC-en, som er riktig måte å skrive det på, er oppført to ganger på "FEIL". Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) PC-en er riktig, mener jeg. Endret 10. februar 2008 av Spragleknas Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 PC-en skriver jeg. Hva blir mest riktig å skrive? EDIT, edit eller Edit? I denne sammenhengen. "Edit: Så ikke innlegget ditt; sorry. " Lenke til kommentar
ilex Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det er veldig mange som har problemer med "sj" ord. Sjekke blir til skjekke, sjeldent blir skjeldent osv. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det er veldig mange som har problemer med "sj" ord. Sjekke blir til skjekke, sjeldent blir skjeldent osv. Jeg skriver "sjappe" men har sett en bruke "kjappe". Jeg veit ikke hva som er rett. Hva er rett? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Kjappe som i "kjappe personer"? Eller som i "ei sjappe hvor de selger alt slags ræl"? Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Kjappe blir det riktige da. Takk! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Småfeil og misforståelser FEIL: "PC-en, PC-en, pcen, PCen" RIKTIG: "PC-en, pc-en" Det er noe rart her. PC-en, som er riktig måte å skrive det på, er oppført to ganger på "FEIL". Vil tru det er noko autokorrektur i forumet som har slått inn, det har nok opprinneleg stått noko anna der. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Stemmer, det er autokorrekturfunksjonen i forumet som har rettet opp skrivefeil på PC-en Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Småfeil og misforståelser FEIL: "PC-en, PC-en, pcen, PCen" RIKTIG: "PC-en, pc-en" Det er noe rart her. PC-en, som er riktig måte å skrive det på, er oppført to ganger på "FEIL". Vil tru det er noko autokorrektur i forumet som har slått inn, det har nok opprinneleg stått noko anna der. Jepp, det var autokorrektur. Jeg fikset det nå. Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Nå har ikke jeg søkt igjennom denne tråden for å se om noen andre har kommentert dette, men jeg mener bestemt at gåseøyne på norsk skal skrives slik (I hvert fall når man skriver for hånd.): „Jonern“ Mulig det skal være slik: „Jonern” Vet i hvert fall at norsklæreren min har sagt det en gang, og mattelæreren jeg har er veldig ivrig på å skrive på den måten. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hva blir mest riktig å skrive?EDIT, edit eller Edit? Hva med «redigert», siden edit ikke er et norsk ord? Lenke til kommentar
TSP Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Hvorfor ser jeg en haug av slike linjer --> Han, ham, hun, henne, de, dem Det var snodig. Må være en feil i forumet. Jeg fikset det nå.Det er fordi det i overgangen fra IPB 2.0 til 2.3 er helt andre koder for skriftstørrelser og fordi IPB er dårlige på å gjøre overganger fra tidligere versjoner til nye så problemfri som mulig. Derfor må alle innlegg fra før seneste forumoppgradering på diskusjon.no som har hatt size-tagger endres manuelt om de skal oppdateres. Meget irriterende. Takk for en god og opplysende tråd! Endret 10. februar 2008 av TSP Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hva blir mest riktig å skrive?EDIT, edit eller Edit? Hva med «redigert», siden edit ikke er et norsk ord? Ok, men skal jeg da skrive "Red:" eller "red:"? Nå har ikke jeg søkt igjennom denne tråden for å se om noen andre har kommentert dette, men jeg mener bestemt at gåseøyne på norsk skal skrives slik (I hvert fall når man skriver for hånd.): „Jonern“Mulig det skal være slik: „Jonern” Vet i hvert fall at norsklæreren min har sagt det en gang, og mattelæreren jeg har er veldig ivrig på å skrive på den måten. Læreren min sa det, men så ombestemte hun seg og sa vi kunne skrive det med begge oppe. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Du kan skrive enten "Redigert:" eller "Red.:" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå