:utakt Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 "Vil legge ned 120 postkontorer" leste jeg på en nettavis nå nettopp. Hm. Som liten lærte jeg: Et skap, skapet, flere skap, alle skapene. Et (post)kontor, kontoret, kontor, kontorene. Men mange sier og skriver "kontorer", "stativer" osv. Så mange at jeg må spørre om det er noe jeg ikke har fått med meg..? Lenke til kommentar
andm Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 "Vil legge ned 120 postkontorer" leste jeg på en nettavis nå nettopp. Hm. Som liten lærte jeg: Et skap, skapet, flere skap, alle skapene. Et (post)kontor, kontoret, kontor, kontorene. Men mange sier og skriver "kontorer", "stativer" osv. Så mange at jeg må spørre om det er noe jeg ikke har fått med meg..? Bøyningene er valgfrie. Sjekk her. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 "Vil legge ned 120 postkontorer" leste jeg på en nettavis nå nettopp. Hm. Som liten lærte jeg: Et skap, skapet, flere skap, alle skapene. Et (post)kontor, kontoret, kontor, kontorene. Men mange sier og skriver "kontorer", "stativer" osv. Så mange at jeg må spørre om det er noe jeg ikke har fått med meg..? Intetkjønnsord av norsk opprinnelse har som regel ingen flertallsendelse, lånord, spesielt slike med merkelig trykk, som kontor og stativ, har som regel flertallsendelse. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Ok, ok... Jeg får oppdatere språket mitt litt. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Noen som har et godt forslag til hvordan en kan lage et adverb av substantivet «sjanger»? Jeg kommer bare på «sjangermessig», og det klinger ikke godt i mine ører. Sammenheng: «Litteraturhistorisk/sjangermessig plassering av Sult» Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 ingen ting eller ingenting? Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 I såfall eller i så fall? Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Hva er egentlig reglene for ordet penis? Er det et substantiv? Sier man en penis? Helsesøster kalte den bare penis. "Hvis man tar på penis ..." Endret 4. februar 2008 av Vintermåne Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Noen som har et godt forslag til hvordan en kan lage et adverb av substantivet «sjanger»? Jeg kommer bare på «sjangermessig», og det klinger ikke godt i mine ører. Sammenheng: «Litteraturhistorisk/sjangermessig plassering av Sult» Foredrag i morgen. Kom an! (Er neppe så viktig som jeg innbiller meg, men nokså irriterende.) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 ingen ting eller ingenting? Det kommer vel an på hva man mener. Ingenting er jo ett ord vi bruker for å beskrive ingenting, mens hvis man deler dette ordet så får man en annen betydning. Ingen ting spesifiserer at det er ikke er noen ting. Altså, jeg har ingenting i bukselomma betyr altså at du ikke har noe som helst i lomma. Jeg har ingen ting i bukselomma betyr ikke at du ikke har f.eks penisen din i lomma, da den ikke er en ting. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Godt svart. Du er inne på noe. "Je har ingen TING i sekken, men jeg har en rotte der." Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Her er en kontinuerlig oppdatert diskusjonstråd om det norske språkets skriveregler.Den er vel ikke så kontinuerlig oppdatert egentlig. Men fin tråd uansett. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Kan noen oppgi kilden som sier at "pc-en" er en riktig skrivemåte i tillegg til "PC-en"? Ellers, dersom "utarte ikke er et refleksivt verb, slik som førsteposteren påstår, så håper jeg at ordet etterhvert blir godtatt som et refleksivt verb, for det høres helt teit ut når det ikke er refleksivt. "Festen utartet til en ren skandale" "Festen utartet seg til en ren skandale" Endret 10. februar 2008 av mandela Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Noe jeg stadig vekk legger merke til er at mange som spør hvor mye klokken er formulerer seg på følgende vis: "Hvor masse er klokken?" Jeg bruker å svare. "13,45 kilo". Er det feil av meg? Eller er det lov å si "hvor masse er klokka?". eller for eksempel "hvor mange er klokka?". (klokka er da i mitt hode 13.45 stk.) Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hva er egentlig reglene for ordet penis? Er det et substantiv? Sier man en penis? Helsesøster kalte den bare penis. "Hvis man tar på penis ..." «Penis» er et maskulint substantiv. Jeg velger å tro at helsesøster benyttet seg av begrepet som fremmedord; utelatelse av artikkel gjør forøvrig setningen mer formell. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at denne bruken gjør det lettere å distansere seg fra tabu rundt ordet, men dette er en ren gjetning og en sidebemerkning. Jeg kan uansett ikke se noen direkte grammatisk årsak bak denne spesielle bruken. Kanskje helsesøster bare er litt gammeldags. Om noen kan utdype eventuelle regler for slik bruk hadde det vært interessant. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg kan ikke fatte hvorfor dere gidder å krangle og diskutere om dette når vi faktisk har stavekontroll i Word! (språkrådet, ta dere en bolle!) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Ordet Neger er forbudt å bruke, så ka ord skal ein bruke i staden? Altso eit fint ord, sjølv om eg ikkje synest neger er eit stygt ord. Både klasse og lærar lurte veldig på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå