Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

"Vil legge ned 120 postkontorer" leste jeg på en nettavis nå nettopp. Hm.

Som liten lærte jeg:

Et skap, skapet, flere skap, alle skapene.

Et (post)kontor, kontoret, kontor, kontorene.

Men mange sier og skriver "kontorer", "stativer" osv. Så mange at jeg må spørre om det er noe jeg ikke har fått med meg..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som liten lærte jeg:

Men mange sier og skriver "kontorer", "stativer" osv. Så mange at jeg må spørre om det er noe jeg ikke har fått med meg..?

Bøyningene er valgfrie. Sjekk her.

Lenke til kommentar

Som liten lærte jeg:

Intetkjønnsord av norsk opprinnelse har som regel ingen flertallsendelse, lånord, spesielt slike med merkelig trykk, som kontor og stativ, har som regel flertallsendelse.

Lenke til kommentar

Noen som har et godt forslag til hvordan en kan lage et adverb av substantivet «sjanger»? Jeg kommer bare på «sjangermessig», og det klinger ikke godt i mine ører.

Sammenheng: «Litteraturhistorisk/sjangermessig plassering av Sult»

Lenke til kommentar
Noen som har et godt forslag til hvordan en kan lage et adverb av substantivet «sjanger»? Jeg kommer bare på «sjangermessig», og det klinger ikke godt i mine ører.

Sammenheng: «Litteraturhistorisk/sjangermessig plassering av Sult»

Foredrag i morgen. Kom an! (Er neppe så viktig som jeg innbiller meg, men nokså irriterende.)

Lenke til kommentar
ingen ting eller ingenting?

Det kommer vel an på hva man mener.

Ingenting er jo ett ord vi bruker for å beskrive ingenting, mens hvis man deler dette ordet så får man en annen betydning. Ingen ting spesifiserer at det er ikke er noen ting.

Altså, jeg har ingenting i bukselomma betyr altså at du ikke har noe som helst i lomma.

Jeg har ingen ting i bukselomma betyr ikke at du ikke har f.eks penisen din i lomma, da den ikke er en ting.

Lenke til kommentar

Kan noen oppgi kilden som sier at "pc-en" er en riktig skrivemåte i tillegg til "PC-en"?

Ellers, dersom "utarte ikke er et refleksivt verb, slik som førsteposteren påstår, så håper jeg at ordet etterhvert blir godtatt som et refleksivt verb, for det høres helt teit ut når det ikke er refleksivt.

"Festen utartet til en ren skandale"

"Festen utartet seg til en ren skandale"

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Noe jeg stadig vekk legger merke til er at mange som spør hvor mye

klokken er formulerer seg på følgende vis:

"Hvor masse er klokken?"

Jeg bruker å svare.

"13,45 kilo".

Er det feil av meg? Eller er det lov å si "hvor masse er klokka?". eller for eksempel "hvor mange er klokka?". (klokka er da i mitt hode 13.45 stk.)

Lenke til kommentar
Hva er egentlig reglene for ordet penis? Er det et substantiv? Sier man en penis? Helsesøster kalte den bare penis. "Hvis man tar på penis ..."

«Penis» er et maskulint substantiv. Jeg velger å tro at helsesøster benyttet seg av begrepet som fremmedord; utelatelse av artikkel gjør forøvrig setningen mer formell. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at denne bruken gjør det lettere å distansere seg fra tabu rundt ordet, men dette er en ren gjetning og en sidebemerkning. Jeg kan uansett ikke se noen direkte grammatisk årsak bak denne spesielle bruken. Kanskje helsesøster bare er litt gammeldags. :)

Om noen kan utdype eventuelle regler for slik bruk hadde det vært interessant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Ordet Neger er forbudt å bruke, så ka ord skal ein bruke i staden? Altso eit fint ord, sjølv om eg ikkje synest neger er eit stygt ord. Både klasse og lærar lurte veldig på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...