DemoniZer Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Er det mulig i det hele tatt å skrive « og » på et norsk tastatur? Fin guide Ved bruk av alt + numpad eller ved å bytte om på taster. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Går det ann å si "Hvordansomhelst"? Tja, det går an, men det vil være mer korrekt å si "På hvilken som helst måte" Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 "Kjempespennende" eller "kjempe spennende"? Lenke til kommentar
andm Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 "Kjempespennende" eller "kjempe spennende"? «Kjempespennende». Skriv alltid ordene sammen ved «kjempe-»-sammensetninger. Høres ikke «kjempe spennende» feil ut? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ved bruk av alt + numpad eller ved å bytte om på taster. Alt + 0171 og Alt + 0187 er forresten koden for tegnene. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 «Kjempespennende». Skriv alltid ordene sammen ved «kjempe-»-sammensetninger. Høres ikke «kjempe spennende» feil ut? Det jeg trodde. Hadde en liten diskusjon med min mor Hun nekta for at det var "kjempespennende". Ah, I win! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Bare for å være litt vanskelig her, ville du skrevet veldigspennende? Hvorfor eller hvorfor ikke? Siden du skriver kjempespennende så må du vel kanskje også skrive veldigspennende? Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Jeg vet vel ikke, kjempe er et ord som ikke passer å stå alene, med mindre man ikke mener en kjempe, som i en stor person, eller det å slåss Endret 11. oktober 2007 av Demille Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg vet vel ikke, kjempe er et ord som ikke passer å stå alene, med mindre man ikke mener en kjempe, som i en stor person, eller det å slåss Det er nettopp det ordet indikerer. Hvis man bruker det som ett adjektiv så må det vel være riktig at det skal stå alene? Det heter altså kjempe spennende, eller gjør det ikke det? Hmm... Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Sant.. Og, når jeg slår opp i ordboka på nett sier den at det ikke finnes noe "kjempespennende". Får opp "kjempegøy" "kjempesuksess" osv, men ikke kjempespennende. Mens i Word lar den meg skrive "kjempespennende". Kanskje mamma hadde rett allikevel. Lenke til kommentar
andm Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ærlig talt. «Kjempe» er et substantiv. «Veldig» er et adjektiv. Diskuter alt dere vil, men jeg har uttalt meg om hva som er korrekt. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ærlig talt. «Kjempe» er et substantiv. «Veldig» er et adjektiv. Diskuter alt dere vil, men jeg har uttalt meg om hva som er korrekt. Greit. Så da hadde jeg rett fra starten av? Flott. Lenke til kommentar
andm Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Sant.. Og, når jeg slår opp i ordboka på nett sier den at det ikke finnes noe "kjempespennende". Får opp "kjempegøy" "kjempesuksess" osv, men ikke kjempespennende. Mens i Word lar den meg skrive "kjempespennende". Kanskje mamma hadde rett allikevel. Tror du virkelig at du finner alle sammensetninger i en ordbok? Da hadde den vært kjempestor. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Det er lov å håpe. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ærlig talt. «Kjempe» er et substantiv. «Veldig» er et adjektiv. Diskuter alt dere vil, men jeg har uttalt meg om hva som er korrekt. Så du mener altså at spennende er et substantiv siden du velger å samskrive dem. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 "Det ledende landet i Europa på 700- tallet var Frankerriket" Går det ann å si det? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 "Det ledende landet i Europa på 700- tallet var Frankerriket" Går det ann å si det? Hvis det ble kalt Frankerriket på den tiden, eller i en periode relevant til teksten, så vil jeg si det. Ordet Frankrike kommer jo av akkurat Frankerne. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 "Det ledende landet i Europa på 700- tallet var Frankerriket" Går det ann å si det? Nå er dette sakset rett fra wikipedia.no, men det kan jo hende at det har en viss kredibilitet. "Frankerne var et vestgermansk folkeslag som bestod av flere stammer, som sugambrere, saliere og ripariere. De kom fra Friesland som foederati og etablerte et kongedømme (noen ganger kalt Frankerriket) i et område som dekker mesteparten av dagens Frankrike og de vestlige regionene av Tyskland (Franken, Rhinland og Hessen) og dannet den historiske kjernen av dagens to land." Det ser altså ut som at det er lov, men det forutsetter selvsakt at det er Frakerriket som omtales og ikke det mer kjente Frankrike. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Vet ikke om det er riktig sted å poste, men hva sier dere til Fag-Elektrikeren? Blir ikke Fagelektrikeren det mest grammatiske riktige? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hva betyr disse forkortelsene? Jfr., Fkjl. Er i sammenheng med juss, dersom det skulle være noen tvil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå