SpecialForce Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Takk for opplysningen Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 irritert på noen brukere i tråden så vil jeg bare si at dette inntrykket desverre er feil desverre er dessverre en vanlig skrivefeil 9402170[/snapback] Dessverre er gal og manglende tegnsetning en vanlig feil. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Man bør ikke være så sinna vettu, alle skriver feil. Forskjellen går på hvor ofte dette forekommer Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Kan noen komme med en kilde på at en bruker «» og ikke ""? Lenke til kommentar
andm Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Kan noen komme med en kilde på at en bruker «» og ikke ""? 9485078[/snapback] Det er disse hermetegnene som refereres til i "Skriveregler" av Finn-Erik Vinje (en bok du sikkert har lyst på (den inneholder mye nyttig)), samt jeg har sannsynligvis lest et eller annet innlegg fra Språkrådet om det, men jeg kan ta feil. De fleste skrift fra språkligpålitelige kilder bruker denne hermetegnstandaren. Det er uansett ikke viktig hva du bruker, spør du meg. Se denne siden, det er ikke en dum standard. Jeg bruker til vanlig « og », men ettersom den bærbaren PC-en min ikke har numerisk tastatur, bruker jeg ikke tid og energi på å bruke dem på nett. Jeg synes ikke bruk av "" er en forbrytelse. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Skulle det være det? Jeg bruker ofte Disse tegnene "" de er veldig greie Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Skulle det være det? Jeg bruker ofte Disse tegnene "" de er veldig greie 9491787[/snapback] De er helt greie, men de har ingen ting i norsk å gjøre. Jeg bruker også disse "", ganske enkelt fordi vi ikke har de riktige tegnene på tastaturet. Du kan altså få de frem ved å bruke Alt + kode, men det er litt for slitsomt. Derfor er det allment akseptert å benytte "". Lenke til kommentar
someOen Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Tøffe eksempler der. Hvor er de fra? Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Tøffe eksempler der. Hvor er de fra? 9552516[/snapback] Hva snakker du om her? Til de andre: « (ALT + 0171) og » (ALT + 0187) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Jeg har i den senere tid opplevd at mange bruker ord i hytt og pine, se bare her: "Hvis du spør Jens om ett spørsmål." Hva i granskauen er det egentlig som går av folk? Dette høres jo helt bak mål ut. For dere som ikke er opplyst om hva som er riktig, så heter det: "Hvis du stiller Jens ett spørsmål." Du kan spørre Jens om veien, men du stiller Jens ett spørsmål. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå for enkelte? Lenke til kommentar
andm Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Det heter «i hytt og vær» og «død og pine». Dessuten er det vel antakelig artikkelen «et», og ikke tallordet «ett», som sannsynligvis skal anvendes. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 I hvilke sammenhenger bør dette smiletegnet brukes?: ^^ Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Det heter «i hytt og vær» og «død og pine». Dessuten er det vel antakelig artikkelen «et», og ikke tallordet «ett», som sannsynligvis skal anvendes. 9572826[/snapback] Jo, jeg vet egentlig at det heter «i hytt og vær» så her har jeg rett og slett gått i fella mange kanskje gjør, å bli påvirket av alle som trasker rundt og bruker uttrykket feil. Når det kommer til bruken av tallordet så er det riktig i denne sammenhengen. Edit: I hvilke sammenhenger bør dette smiletegnet brukes?:^^ 9576391[/snapback] Nå ser det smiletegnet ut som hevede øyenbryn så da gir vel det en pekepinn på når du burde bruke det. Endret 26. september 2007 av Quayle Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Diskuterer litt med en i klassen når det kommer til skrivemåten av fargen oransje. Er det feil å skrive orange? Jeg har alltid ment at det heter orange, men er det bare på engelsk? Ellers så skriver han i klassen oransj, det er vel feil. Er det ikke? Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Jeg bruker ihvertfall oransje. Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Går det ann å si "Hvordansomhelst"? Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Oransje er for meg bekjent den eneste riktige måten å skrive denne fargen på. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Diskuterer litt med en i klassen når det kommer til skrivemåten av fargen oransje. Er det feil å skrive orange? Jeg har alltid ment at det heter orange, men er det bare på engelsk? Ellers så skriver han i klassen oransj, det er vel feil. Er det ikke? 9579206[/snapback] Oransje er riktig. Orange er feil på norsk. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hmm. Irriterende. Orange virker som et mye bedre ord. Ja ja, jeg får bare bøye meg i støvet. I det minste er det ikke oransj Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Er det mulig i det hele tatt å skrive « og » på et norsk tastatur? Fin guide Endret 10. oktober 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå