Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Automagisk KAN jo være en skrivefeil siden t og g ligger rett under hverandre på tastaturet. Men jeg har stort sett kun hørt det, ikke lest det, så det har nok en viss utbredelse. Første gang jeg hørte det, var på en Java-kurs i Sverige, og senere på et annet programmeringskurs i Oslo. Det var lett å skjønne at foredragsholderne beskrev noe som på nærmest magisk vist skjedde helt automatisk. Det var et morsomt ord de første gangene jeg hørte det, men morsomheter har en tendens til å bli umorsomme med tiden, og det gjelder også automagisk.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Automagisk KAN jo være en skrivefeil siden t og g ligger rett under hverandre på tastaturet.  Men jeg har stort sett kun hørt det, ikke lest det, så det har nok en viss utbredelse. Første gang jeg hørte det, var på en Java-kurs i Sverige, og senere på et annet programmeringskurs i Oslo. Det var lett å skjønne at foredragsholderne beskrev noe som på nærmest magisk vist skjedde helt automatisk. Det var et morsomt ord de første gangene jeg hørte det, men morsomheter har en tendens til å bli umorsomme med tiden, og det gjelder også automagisk.

8720565[/snapback]

 

Jeg lurer på om det er noen spesiell grunn til at dette akkurat brukes i sammenheng med programmering og slikt.

 

Det er jo ikke noe magisk ved det, vi forteller jo med koden hva vi vil at programmet skal gjøre.

Lenke til kommentar
Et godt norsk ord for:

 

"Permute" eller "Permuting"

 

Tenker noe i linje med produsere, utvikle, printe ut..

8748596[/snapback]

"Permute" har da lite med "produsere, utvikle, printe ut" å gjøre?

 

Permute:

1: flytte om, bytte om, omstille

2: tippe system

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette har blitt tatt opp i denne tråden så langt, men en ting som virkelig irriterer meg er folk som insisterer å skrive på dialekten sin..."Æ lure på ka som e galt", osv.

 

De blir like domt såm åm jæj skulle skrive akkurat såm jæj snakker. Skulle ønske de var en forumregel om å måtte skrive enten på bokmål eller nynåsjk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det noe som virkelig irriterer meg, så er det de som skriver "værre". Kan noen fortelle meg hvorfor de gjør det? Kan ikke alle bare lære seg at verre skrives med E?! :dontgetit:

Jeg ser det minst ti ganger for dagen på forumet, og det skuffer. Det er ikke bare ungdommen som ikke kan skrive norsk!

Lenke til kommentar
Finnes verre feil enn det å uroe seg over.

8947842[/snapback]

 

Jeg føler et lite behov for å nevne noen av de jeg ser flere ganger hver dag, og som irriterer meg mest:

 

-Misbruk av hvem, hvordan.

-Og/å-feil.

-Folk som på liv og død føler en trang til å sette to eller flere punktum der det kun skal være ett.

-Orddeling. Jeg har mareritt om dette snart, jeg sverger.

 

Er folk bare late, eller skulker de fleste unna norsktimene nå for tiden?

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på "bilde" og "bildet"? Det går ann å skrive begge to sant? Av og til føler jeg bilde er best, men andre ganger passer bildet bedre. Men jeg har ikke peiling på hvorfor, eller om det i hele tatt stemmer.

8961842[/snapback]

 

Forskjellen på bilde og bildet tilsvarer forskjellen på mann og mannen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...