Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan fremmedord være et interessant emne?

Jeg tror jeg kan bidra svært så godt på dette emnet.

EDIT:

Tenkte jeg skulle gi en liten smaksprøve, der jeg bruker en del fremmedord.

"i harmonisk affekt over at det ekstremt påventede `banesåret`uteblir med sitt kryptiske fravær, visualiserer jeg meg fram estetiske nytelser for mitt indre øye, akkompagnert av beethoven`s fløyelsmyke toner, lett nippende til leskende fluidum."

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
"i harmonisk affekt over at det ekstremt påventede `banesåret`uteblir med sitt kryptiske fravær, visualiserer jeg meg fram estetiske nytelser for mitt indre øye, akkompagnert av beethoven`s fløyelsmyke toner, lett nippende til leskende fluidum."

8570213[/snapback]

Hva er det du vil fortelle med dette?

Lenke til kommentar

Å «utebli med sitt fravær» skurrer litt. Noe eller noen kan glimre med sitt fravær; det er kanskje dette uttrykket du tenker på.

For øvrig er jeg enig i Ostekjeks' spørsmål. Hensikten med fremmedord -- eller med ord generelt, for den saks skyld -- er å gjøre seg forstått. Med den ovenstående setningen, ser det ut til at du forsøker på det motsatte.

Lenke til kommentar
Å «utebli med sitt fravær» skurrer litt. Noe eller noen kan glimre med sitt fravær; det er kanskje dette uttrykket du tenker på.

For øvrig er jeg enig i Ostekjeks' spørsmål. Hensikten med fremmedord -- eller med ord generelt, for den saks skyld -- er å gjøre seg forstått. Med den ovenstående setningen, ser det ut til at du forsøker på det motsatte.

8598772[/snapback]

Ja, glimre er korrekt.

Ja, hensikten med fremmedord er å gjøre seg forstått.

Derfor kunne det vært ønskelig (Fra min side) om flere lærte seg et par fremmedord (betydning etc.)

Forstår du fortsatt ikke hva jeg mener; legg det i glemmeboken.

Lenke til kommentar

Hvorvidt jeg forstår deg eller ikke, er for så vidt ikke spørsmålet. Spørsmålet er hva som er hensikten med å formulere seg på en slik måte at leseren må anstrenge seg for å forstå budskapet. Språk er tross alt først og fremst et kommunikasjonsverktøy.

Lenke til kommentar
Hvorvidt jeg forstår deg eller ikke, er for så vidt ikke spørsmålet. Spørsmålet er hva som er hensikten med å formulere seg på en slik måte at leseren må anstrenge seg for å forstå budskapet. Språk er tross alt først og fremst et kommunikasjonsverktøy.

8608319[/snapback]

Det var en grunn til min bruk av fremmedord var overdreven og delvis uten mening. Legg det i glemmeboken, det var ikke viktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

jeg har lenge lurt på, men hele tiden glemt, hvordan sier en "ja, men forde" og "fordeom"? Heter det "Ja, men fordi" og "Fordiom"? Er det bare et dialektuttrykk?

Lenke til kommentar
jeg har lenge lurt på, men hele tiden glemt, hvordan sier en "ja, men forde" og "fordeom"? Heter det "Ja, men fordi" og "Fordiom"? Er det bare et dialektuttrykk?

8626847[/snapback]

Ja, det er nok dialektuttrykk, men "fordiom" er ikke et ord, og bør vel deles?

Lenke til kommentar

8626847[/snapback]

Hvis man skriver det for det kan det bety likevel/allikevel. Å sette på om på slutten er nok overflødig og feil på samme måte som å skrive Jeg stikker på butikken istedenfor når man mener Jeg stikker på i butikken isteden.

Lenke til kommentar

8626847[/snapback]

Du tenker sikkert på uttrykket "for det".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...