andm Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg synes iallfall det bør unngås. Må en sette punktum før "men" istendenfor komma, vil jeg nok tro at setningen er dårlig satt sammen. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Her er jeg uenig, jeg har ofte begynt setninger med "men", uten at jeg føler at det var satt sammen. Det bør selvfølgelig ikke gjøres ofte, men jeg ser ingenting gale med det. Lenke til kommentar
andm Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Det er min subjektive mening. Jeg synes det forekommer litt for hyppig. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Det er en annen ting. Man bør ha litt variasjon i setningene sine. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Kan fremmedord være et interessant emne? Jeg tror jeg kan bidra svært så godt på dette emnet. EDIT: Tenkte jeg skulle gi en liten smaksprøve, der jeg bruker en del fremmedord. "i harmonisk affekt over at det ekstremt påventede `banesåret`uteblir med sitt kryptiske fravær, visualiserer jeg meg fram estetiske nytelser for mitt indre øye, akkompagnert av beethoven`s fløyelsmyke toner, lett nippende til leskende fluidum." Endret 8. mai 2007 av DemoniZer Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Er du norsk språkprofessor elns ...? Bare leste noen av de øverste punktene og så hvor masse feil jeg har... *tragisk * Lenke til kommentar
andm Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 "i harmonisk affekt over at det ekstremt påventede `banesåret`uteblir med sitt kryptiske fravær, visualiserer jeg meg fram estetiske nytelser for mitt indre øye, akkompagnert av beethoven`s fløyelsmyke toner, lett nippende til leskende fluidum." 8570213[/snapback] Hva er det du vil fortelle med dette? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Å «utebli med sitt fravær» skurrer litt. Noe eller noen kan glimre med sitt fravær; det er kanskje dette uttrykket du tenker på. For øvrig er jeg enig i Ostekjeks' spørsmål. Hensikten med fremmedord -- eller med ord generelt, for den saks skyld -- er å gjøre seg forstått. Med den ovenstående setningen, ser det ut til at du forsøker på det motsatte. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hensikten med fremmedord -- eller med ord generelt, for den saks skyld -- er å gjøre seg forstått. Med den ovenstående setningen, ser det ut til at du forsøker på det motsatte. 8598772[/snapback] Hadde det bare vært så enkelt. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Å «utebli med sitt fravær» skurrer litt. Noe eller noen kan glimre med sitt fravær; det er kanskje dette uttrykket du tenker på. For øvrig er jeg enig i Ostekjeks' spørsmål. Hensikten med fremmedord -- eller med ord generelt, for den saks skyld -- er å gjøre seg forstått. Med den ovenstående setningen, ser det ut til at du forsøker på det motsatte. 8598772[/snapback] Ja, glimre er korrekt. Ja, hensikten med fremmedord er å gjøre seg forstått. Derfor kunne det vært ønskelig (Fra min side) om flere lærte seg et par fremmedord (betydning etc.) Forstår du fortsatt ikke hva jeg mener; legg det i glemmeboken. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hvorvidt jeg forstår deg eller ikke, er for så vidt ikke spørsmålet. Spørsmålet er hva som er hensikten med å formulere seg på en slik måte at leseren må anstrenge seg for å forstå budskapet. Språk er tross alt først og fremst et kommunikasjonsverktøy. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Hvorvidt jeg forstår deg eller ikke, er for så vidt ikke spørsmålet. Spørsmålet er hva som er hensikten med å formulere seg på en slik måte at leseren må anstrenge seg for å forstå budskapet. Språk er tross alt først og fremst et kommunikasjonsverktøy. 8608319[/snapback] Det var en grunn til min bruk av fremmedord var overdreven og delvis uten mening. Legg det i glemmeboken, det var ikke viktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 jeg har lenge lurt på, men hele tiden glemt, hvordan sier en "ja, men forde" og "fordeom"? Heter det "Ja, men fordi" og "Fordiom"? Er det bare et dialektuttrykk? Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 jeg har lenge lurt på, men hele tiden glemt, hvordan sier en "ja, men forde" og "fordeom"? Heter det "Ja, men fordi" og "Fordiom"? Er det bare et dialektuttrykk? 8626847[/snapback] Ja, det er nok dialektuttrykk, men "fordiom" er ikke et ord, og bør vel deles? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 jeg har lenge lurt på, men hele tiden glemt, hvordan sier en "ja, men forde" og "fordeom"? Heter det "Ja, men fordi" og "Fordiom"? Er det bare et dialektuttrykk? 8626847[/snapback] Hvis man skriver det for det kan det bety likevel/allikevel. Å sette på om på slutten er nok overflødig og feil på samme måte som å skrive Jeg stikker på butikken istedenfor når man mener Jeg stikker på i butikken isteden. Lenke til kommentar
andm Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 jeg har lenge lurt på, men hele tiden glemt, hvordan sier en "ja, men forde" og "fordeom"? Heter det "Ja, men fordi" og "Fordiom"? Er det bare et dialektuttrykk? 8626847[/snapback] Du tenker sikkert på uttrykket "for det". Lenke til kommentar
sim Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Er jeg alene om å irritere meg grenseløst over ordet 'automagisk'? Endret 26. mai 2007 av sim Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Er jeg alene om å irritere meg grenseløst over ordet 'automagisk'? 8706807[/snapback] Absolutt ikke. Hva med.. "Frivillig tvang" Lenke til kommentar
andm Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 'automagisk' 8706807[/snapback] Det var et underlig ord. Jeg har aldri hørt eller lest det før. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 'automagisk' 8706807[/snapback] Det var et underlig ord. Jeg har aldri hørt eller lest det før. 8715856[/snapback] HiO har brukt det.. http://www.hio.no/content/view/full/3700 UiO har brukt det.. http://www.jus.uio.no/it/it_tjenester/doku...kdisk-old.shtml Osv.. Google Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå