Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

7847352[/snapback]

Kiwiboy: Jeg har trøbbel med å forstå hva du mener.

7949569[/snapback]

Du må nesten si hva du ikke forstår for å få ett svar ;)

7957058[/snapback]

Særlig det med Truls, men du fikk kanskje svaret du var ute etter. Uansett bør du prøve å formulere deg litt bedre. (Jeg går ut fra at folk ikke blir irriterte av slike kommentarer i språkspalten.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Synnes" eller "Synes"

Jeg har alltid lurt på dette, har sett at folk skriver begge deler så jeg blir ikke mye klokere av det... :p

8054664[/snapback]

Synnes er genetiv av navnet Synne. Syn(e)s er presens av verbet å synes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Du kan også ta med feil som "Hvordan PC har du?".

Hva er det folk ikke skjønner med disse spørreordene? :no:

2190810[/snapback]

Veldig lett for meg å ta feil. Kommer fra Molde der vi sier kordan til både hvilken og hvordan(tror ikke vi har hvilken i dialekta faktisk).

Vi vil si "kordan pc har du?", og da blir jo veldig lett å oversett det med "hvordan pc har du?"

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å presentere en sang for en person, kan man da si at man skal vise denne personen en sang? Kikket litt rundt på definisjon av å vise, men ser ikke at det er nevnt at man kan vise til noe som ikke er visuelt.

Lenke til kommentar
Ja, her i Nordland sier vi 'korshn PC har du?', selv om vi mener 'hvilken PC har du?'.

8158892[/snapback]

Det betyr da ikke at vi kan skrive "hvordan PC har du?". Skrift- og talespråk er to forskjellige ting.

Er det noen andre enn meg som irriterer seg grønn over "så og si"? Det skrives OVERALT for tiden. Heter det ikke "så å si"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...