834HF42F242 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Er så mektig lei folk som legger til "jeg bare...", "han bare" osv. i hver bidige muntlige setning. Det blir en holdning hvor alle andre er idioter, og hvor gjenfortellingen dermed skal være sladrende interessant i alle tilfeller. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Er så mektig lei folk som legger til "jeg bare...", "han bare" osv. i hver bidige muntlige setning. Det blir en holdning hvor alle andre er idioter, og hvor gjenfortellingen dermed skal være sladrende interessant i alle tilfeller. 7732035[/snapback] Er enormt enig i det du sier der. Misbrukte settninger på den måten en del før, men har heldigvis skjerpet meg... Lenke til kommentar
buffy9001 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 kunne ikke være mer enig.... Lenke til kommentar
Matias Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) asdf Endret 8. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hmmm. Der var det en del feil ja... Lenke til kommentar
Kiwiboy Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Ville bare nevne en komma regel som jeg lærte på skolen. Skyt han, ikke vent til jeg kommer. Skyt han ikke, vent til jeg kommer. Så det gjelder egentlig på liv og død det med komma ... 7726913[/snapback] [spørsmåltegn]For å ta opp noe jeg sa til læreren, da jeg også ble belæret med dette eksemplet; Det er vel de facto standard å si: "Ikke skyt han ..." [/spørsmåltegn] 7730290[/snapback] Ikke si at de lærte dere å skrive "han"? Feil bruk av semikolon, forresten. 7730387[/snapback] Jeg har alltid skrivd han. Har lakt meg litt inn i det når jeg leser historier og sånt, så står det ofte ham. Veit ikke regelen for det, så kan jo ikke bruke det jeg ikke kan. Lenke til kommentar
Kiwiboy Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Kom hit, Truls! Det høres mer ut som at det er på en eller annen måte Truls som sier det, samtidig som det ikke er det. Er det ikke "Kom hit Truls!" Det skrives og utales da?? Det blir jo bare feil viss det utales "Kom hit Truls." Eller som om man kaller på noen. Prøv å skrive det til Microsoft Sam. (Start --> Kontrollpanel --> Lyder, tale og lydenheter --> Tale) Prøv først "Kom hit, Truls!" Og så "Kom hit Truls!" Vil nå si at det høres ganske så forskjellig ut! Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Du burde fokusere mer på dine egne skrivefeil, og ikke alle andres kommafeil, Kiwiboy Lenke til kommentar
Kiwiboy Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Du burde fokusere mer på dine egne skrivefeil, og ikke alle andres kommafeil, Kiwiboy 7832196[/snapback] Jeg setter komma der jeg trenger å puste jeg. Det er jo bedre enn å skrive 20 sider uten komma! Lenke til kommentar
Thend Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Jeg har alltid skrivd han. Har lakt meg litt inn i det når jeg leser historier og sånt, så står det ofte ham. Veit ikke regelen for det, så kan jo ikke bruke det jeg ikke kan. 7832072[/snapback] jeg - meg du - deg han - ham hun - henne Lenke til kommentar
andm Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Du burde fokusere mer på dine egne skrivefeil, og ikke alle andres kommafeil, Kiwiboy 7832196[/snapback] Det er jo riktig. Kommaet viser at du henviser deg til personen. Uten kommaet gir det i nevnte tilfelle egentlig lite mening. Et svakt eksempel: «Er det han der Truls?» – «Er det han der, Truls?» Her må da du se en vesentlig forskjell i betydning? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) jeg - megdu - deg han - ham hun - henne 7832565[/snapback] Skjønner hva du sier her, men det er fortsatt veldig difust. Skal han/ham følge samme grammatiske regler som jeg/meg? Hva med "Det er han det er noe galt med" kontra "Det er meg det er noe galt med"? Sitter nemlig med oppfattelsen av at det i tilfeller hvor "ham" kan brukes, også går an å skrive "han". Endret 31. januar 2007 av neitakk Lenke til kommentar
Thend Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Ja, ham er ikke obligatorisk, han kan brukes isteden. Jeg ser ham / Jeg ser han. Men: Han ser meg. Ikke ham ser meg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hvis du skriver ham, kan du også skrive han. Ikke motsatt. Dog ser det dumt ut med "jeg slo han". Han = subjekt, ham = objekt. "Han slo gutten" kontra "gutten slo ham". I setninger à la "det var jeg som gjorde det" bruker du noenlunde samme regel. Hvis objektet i setningen også gjør noe (slik som i dette tilfellet), skal det brukes subjektsform. Hvis ordet er objekt på begge måter ("det var meg han slo"), brukes objektform. Knotete forklart, beklager. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) "Ham" er nesten blitt en sideform, og i Universitets ordbok henvises det bare til "han": http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Det er m.a.o. helt naturlig å si "Du slo han!" Håper bare ikke det blir lov å si "Hvorfor slo du hun?"..aargh, ekkelt...men det er mange kids som sier det i dag. Og sånn er språkutviklingen, en uendelig forenkling. Endret 1. februar 2007 av angry_norwegian Lenke til kommentar
Thend Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 Ja. Og det er jo altfor mange som har helt glemt ordet "dem". Lenke til kommentar
andm Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 For de som synes det blir vanskelig med de/dem, han/ham og hun/henne: Bytt ut pronomenet med jeg/deg eller du/deg. Da finner du fort ut om det er subjekt eller objekt, og hvilken form som er riktig. Jeg regner med at alle med norsk som morsmål klarer å holde styr på bruken av jeg/meg og du/deg. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 For de som synes det blir vanskelig med de/dem, han/ham og hun/henne: Bytt ut pronomenet med jeg/deg eller du/deg. Da finner du fort ut om det er subjekt eller objekt, og hvilken form som er riktig. Jeg regner med at alle med norsk som morsmål klarer å holde styr på bruken av jeg/meg og du/deg. 7848733[/snapback] Jeg tror ikke de som har problemer med dette forstår hva du mener med pronomen, subjekt eller objekt ^^ Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 "Ham" er nesten blitt en sideform, og i Universitets ordbok henvises det bare til "han":http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Det er m.a.o. helt naturlig å si "Du slo han!" Håper bare ikke det blir lov å si "Hvorfor slo du hun?"..aargh, ekkelt...men det er mange kids som sier det i dag. Og sånn er språkutviklingen, en uendelig forenkling. 7847352[/snapback] For meg ser og høres det like ille ut med "hvorfor slo du han?". Det er ikke alle som finner det naturlig, men det er altså ikke feil. Jeg vil ikke kalle det forenkling når det gjør at man ikke lenger kan skille mellom subjekts- og objektsform. Kiwiboy: Jeg har trøbbel med å forstå hva du mener. Lenke til kommentar
Kiwiboy Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 7847352[/snapback] Kiwiboy: Jeg har trøbbel med å forstå hva du mener. 7949569[/snapback] Du må nesten si hva du ikke forstår for å få ett svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå