Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og bra er mest et adverb, så det kan aldri engang høres rart ut dersom det brukes korrekt. Det heter med andre ord ikke "mange bra damer". Hvis jeg for stilens skyld først skulle bruke bra som et adjektiv, ville jeg antagelig ha skrevet "mange brae damer", selv om og fordi det er feil på en ganske logisk måte. ;-)

Når det gjelder anførselstegn vil jeg ikke si at krokodilleanførselstegnene er noe stort tap for språket. Og klokkeslett bør skrives med kolon, rett og slett for å ikke forveksles med datoer, som det er veldig vanlig å skrive med punktum, selv om man også kan bruke skråstrek eller bindestrek.

Lenke til kommentar

Jeg ser ofte feil bruk av dedisere og dedikere

Tror mange bruker dedikere der de egentlig mener dedisere.

Hvis man dedikerer en sang til en person, så lager man sangen slik at den er tilpasset denne personens sangferdigheter for eksempel.

Når man lager/spiller en sang til ære for en person, da dediserer man sangen :thumbup:

Lenke til kommentar
Og bra er mest et adverb

Dette kom overraskende på meg.

Hva med: Dette er bra. Han er en bra mann. Det er mange bra spioner på jordet. Mange bra damer. I alle eksemplene er "bra" adjektiv, og det fungerer helt fint. :)

6975936[/snapback]

Ta en titt på hva ordboken har å si, så skjønner du kanskje hva han sikter til.

6980663[/snapback]

Tre eksempler på bra som adjektiv, to eksempler på bra som adverb. :)

Lenke til kommentar
Koffor ialledager kan eg ikke skrive bergensk istedet for norsk? Alle skjønner jo ka eg skriver uansett.

Ka er vitsen med å være pirkete og irritere seg over skrivefeil? ha en god pirke-fri kveld!

7045024[/snapback]

Fordi det er irriterende å lese dialekt, og fordi forumreglene sier at vi skal skrive bokmål, nynorsk eller engelsk.

Lenke til kommentar
Og bra er mest et adverb

Dette kom overraskende på meg.

Hva med: Dette er bra. Han er en bra mann. Det er mange bra spioner på jordet. Mange bra damer. I alle eksemplene er "bra" adjektiv, og det fungerer helt fint. :)

6975936[/snapback]

Ta en titt på hva ordboken har å si, så skjønner du kanskje hva han sikter til.

6980663[/snapback]

Tre eksempler på bra som adjektiv, to eksempler på bra som adverb. :)

6997507[/snapback]

<rødme>

Eh, er det nye regler som er kommet på grunn av bruken? Jeg mener, uten å være for sikker, at Riksmålsordboken sier noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...