Fruktkake Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Skal man si bør eller burde? Noen regler på det? Lenke til kommentar
andm Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Det er jo samme ord. «bør» er presens av «å burde». Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Burde er både infinitiv og preteritum. Bør er bare presens. Det betyr at man bruker burde i fortid og bør i nåtid: "Jeg bør legge meg nå." "Jeg burde ha lagt meg tidligere i går." Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Tror jeg lærte mer av denne tråden en norskundervisningen i flere av skoleårene mine jo. Burde nesten være obligatorisk lesning for alle som joiner diskusjon.no hehe Lenke til kommentar
Livert Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Noen som har foreslått å presentere forskjellen når det gjelder overfor og ovenfor? Ser stadig vekk feil bruk av dette. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 God ide. Lagt til under småfeil/misforståelser. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Folk sier ofte ''brae'' Dette kan da umulig være riktig, eller hva? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Folk sier ofte ''brae'' Dette kan da umulig være riktig, eller hva? 6969232[/snapback] nei, det kan det ikke, det heter alltid "bra", uansett Endret 30. september 2006 av unge thendrup Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Og bra er mest et adverb, så det kan aldri engang høres rart ut dersom det brukes korrekt. Det heter med andre ord ikke "mange bra damer". Hvis jeg for stilens skyld først skulle bruke bra som et adjektiv, ville jeg antagelig ha skrevet "mange brae damer", selv om og fordi det er feil på en ganske logisk måte. ;-) Når det gjelder anførselstegn vil jeg ikke si at krokodilleanførselstegnene er noe stort tap for språket. Og klokkeslett bør skrives med kolon, rett og slett for å ikke forveksles med datoer, som det er veldig vanlig å skrive med punktum, selv om man også kan bruke skråstrek eller bindestrek. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Og bra er mest et adverb Dette kom overraskende på meg. Hva med: Dette er bra. Han er en bra mann. Det er mange bra spioner på jordet. Mange bra damer. I alle eksemplene er "bra" adjektiv, og det fungerer helt fint. Lenke til kommentar
andm Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Og bra er mest et adverb Dette kom overraskende på meg. Hva med: Dette er bra. Han er en bra mann. Det er mange bra spioner på jordet. Mange bra damer. I alle eksemplene er "bra" adjektiv, og det fungerer helt fint. 6975936[/snapback] Ta en titt på hva ordboken har å si, så skjønner du kanskje hva han sikter til. Lenke til kommentar
Livert Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg ser ofte feil bruk av dedisere og dedikere Tror mange bruker dedikere der de egentlig mener dedisere. Hvis man dedikerer en sang til en person, så lager man sangen slik at den er tilpasset denne personens sangferdigheter for eksempel. Når man lager/spiller en sang til ære for en person, da dediserer man sangen Lenke til kommentar
Thend Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Og bra er mest et adverb Dette kom overraskende på meg. Hva med: Dette er bra. Han er en bra mann. Det er mange bra spioner på jordet. Mange bra damer. I alle eksemplene er "bra" adjektiv, og det fungerer helt fint. 6975936[/snapback] Ta en titt på hva ordboken har å si, så skjønner du kanskje hva han sikter til. 6980663[/snapback] Tre eksempler på bra som adjektiv, to eksempler på bra som adverb. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hvordan skrives Akkuratt? Med en K eller med en T? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det skrives akkurat. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Koffor ialledager kan eg ikke skrive bergensk istedet for norsk? Alle skjønner jo ka eg skriver uansett. Ka er vitsen med å være pirkete og irritere seg over skrivefeil? ha en god pirke-fri kveld! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Koffor ialledager kan eg ikke skrive bergensk istedet for norsk? Alle skjønner jo ka eg skriver uansett. Ka er vitsen med å være pirkete og irritere seg over skrivefeil? ha en god pirke-fri kveld! 7045024[/snapback] Fordi det er irriterende å lese dialekt, og fordi forumreglene sier at vi skal skrive bokmål, nynorsk eller engelsk. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Dessuten - skal du på død og liv skrive bergensk, så heter det 'ikkje' og ikke 'ikke'. Så - der fikk jeg jaggu meg pirket på deg likevel, til tross for at dette er rimelig utenfor emnet nå. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Fordi det er irriterende å lese dialekt, og fordi forumreglene sier at vi skal skrive bokmål, nynorsk eller engelsk.7045757[/snapback] Eller andre av de skandinaviske språkene Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Og bra er mest et adverb Dette kom overraskende på meg. Hva med: Dette er bra. Han er en bra mann. Det er mange bra spioner på jordet. Mange bra damer. I alle eksemplene er "bra" adjektiv, og det fungerer helt fint. 6975936[/snapback] Ta en titt på hva ordboken har å si, så skjønner du kanskje hva han sikter til. 6980663[/snapback] Tre eksempler på bra som adjektiv, to eksempler på bra som adverb. 6997507[/snapback] <rødme> Eh, er det nye regler som er kommet på grunn av bruken? Jeg mener, uten å være for sikker, at Riksmålsordboken sier noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå