Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uvel dersom jeg ikke drikker alkohol..

Gjest Spekulant

Anbefalte innlegg

Gjest Spekulant

Hei. Jeg fikk ferie i midten av juni. Jeg har kun vært edru i 5-6 dager siden den gang. Har ikke drukket meg full hver dag, men har tatt minst 6 alkoholenheter hver dag. Oftest mer enn det.

Når jeg våkner opp på morgenen etter en kveld med mindre alkohol, så føler jeg meg rett og slett uvel...Ikke fyllesyk, men skjelven, redusert, småkvalm...Jeg står opp, rett i kjøleskapet og tar en øl sammen med ei brødskive med brunost.

Etter den første øla så er jeg i fin form igjen, og føler meg helt normal, egentlig.

Hva kommer dette av?

Jeg er 19 år, og hankjønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter

Hei. Skjelvingen og kvalmen du opplever er nokk faktisk fyllesjuka. Å tilføre alkohol i fyllesyka gjør at den roer seg og man føler seg bedre. Vet ikke hvorfor.

Vet ikke hvor mye du drikker, men kan det være en mild form for alkohol-lisme?

Det er jeg klar over. Men det er ikke fyllesyke. Dette skjer dersom jeg har drukket lite kvelden før, og alkoholen er ute av kroppen når jeg våkner. Har jeg derimot drukket mye kvelden før, slik at jeg fortsatt kjenner alkoholen i kroppen så er jeg i fin form...Litt vanskelig i forklare.

Jeg drikker mye og ofte. Hver gang sjangsen byr seg, for å si det slik. Dersom jeg ikke er på jobb.

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen. Drakk fra blant annet fra slutten av april (nei, russ) til starten av juli. Hver eneste dag uten unntak. Har vokst opp med alkohol og alkoholisme, så det sklir liksom ubemerket videre.

Det sier seg jo selv at du bør stoppe, og jeg klarer det fint foreløbig. Hadde først 14 dager med bare 1 utskjeing med en vinflaske og nå er det bare "lov" på fredager og lørdager. Hele helgen tilsammen nå drakk jeg bare 5 halvlitere.

At du føler deg uvell kan være psykisk. Særlig nå som du er så vant med situasjonen er ikke det så alt for usannsynlig heller. Selv om jeg har nektet for det selv og ment jeg blir bedre fysisk form av 3-4 halvlitere til lunsj.

Hvis du vil prøve å roe ned drikkinga kan jeg være med å "hjelpe" hvis du vil/trenger. Bare ta kontakt :)

Lenke til kommentar

høres ut som et tidlig varseltegn på alkoholisme, har sett tendensen selv og sett utviklinga og den har gått utenfor stupet for å si det sånn. kutt ut drikken helt et par uker og se om det går over, ja det er jævlig men bit tenna sammen og disipliner deg

Lenke til kommentar

Abstinenser.. Du begynner å utvikle alkoholisme, og når kroppen ikke får alkohol så får du abstinenser, altså kroppen lengter etter alkohol, og klarer ikke fungere normalt uten.

Skjerp deg litt og ikke drikk så mye. Hold deg edru over en lengere periode og du vil se at det går over. Du burde uansett ta deg en tur til legen og få sjekket levera di, fordi etter minst 6enheter alkohol hver bidige dag, så blir levra sliten.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Takk for alle svar. Så det kan altså være abstinenser...Jaja, da får jeg skjerpe meg!

Drakk litt for mye vin i går kveld, våknet for 2 timer siden og var i samme rare form. Ikke fyllesyke, men noe annet. Drakk en sterkøl 7,5% til frokost sammen med et par brødskiver. Nå er jeg i normal form igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Nå er jeg litt "i tåka" igjen...Som de fleste andre kvelder. Startet dagen med øl, øl og mere øl...Tror jeg har drukket cirka 10 halvlitere med 7,5% øl (sverige-tur) siden jeg sto opp klokka 2 idag. Var i samme dårlige form i morges da jeg sto opp. Etter en øl så var jeg i "normal" form igjen.

Lenke til kommentar

Kjenner mange med alkoholproblem og dette er et klart tegn på det, som du sannsynligvis har følt selv også. Det du bør unngå er å venne kroppen og psyken din på at den får slappet av når du får i deg en pils. Dette er en av de viktigste tingene du må venne av deg, uansett hvilken rus det er egentlig. Det som skjer over lengre tid da er at kroppen tror det er bra for seg, dermed oppstår en avhengighet. Dette er kort sagt det som faktisk ER avhengighet. Kroppen føler seg bra, gir deg en dose dopamin som igjen gjør at handlingen går rett til belønningssenteret i hjernen. Skummel sirkel.

Du må gjøre noe annet istedet, uansett hvor jævlig det er til å begynne med.

Først, spis ordentlig! Og drikk masse vann! Folk drikker altfor lite vann, man skal drikke minst 2 liter hver dag og det er i grunn ganske mye! Uten vann så har du ikke energi i kroppen, det er nesten viktigere enn mat. En annen ting du også kan gjøre er å begynne med andre hobbyer, f. eks begynn å mal eller noe. Lag låter, stell i hagen, sy deg drakter, strikk sokker, hva som helst! Bare ikke rus deg!

Husk at det vi tilfører kroppen vår hver dag over lengre tid blir det som kroppen anser som normalt for sitt miljø. Dermed oppstår det fysiske baner i hjernen og det er disse som er grunnen til at vaner er så vanskelige å vende. Kroppen er vant til det og du må derfor sakte men sikkert venne deg bort fra det. Dette er også grunnen til at man er nødt til å repetere ting for å klare å huske det. Gror banene mye dypere som igjen gjør at man automatisk husker eller lærer langt bedre.

Lenke til kommentar

Hei TS

Hadde jeg ikke vist bedre hadde jeg trodd du var samboeren min for ett halvt år siden. Du beskriver rett og slett han og hans oppførsel...

At dette er vannskelig for deg å få kontroll på på egen hånd er det liten tvil om. Livet er jo så bra med denne rusen. (Ja, jeg har vært der selv også... Merker tilogmed at jeg misunner deg litt etter det siste innlegget ditt, der du skrev at du har drukket gjennom hele dagen.) Men vet du hva? Jeg er sååå glad jeg ikke lenger er der! Livet uten rus er skummelt, ekte og veldig deilig. Noe jeg ikke trodde det kom til å være. Tanken på å gå uten alkohol i mer enn ett par døgn kunne gi meg total angst for bare noen mnd siden. Men nå har jeg og samboeren vært rusfrie i 2 mnd (Idag faktisk!) og vi har aldri hatt det bedre!!

Jeg vil råde deg til å ta tak i dette problemet før det blir totalt uhåndterlig. Kontakt legen din - be om å bli henvist til Sosialmedisinsk Poliklinkk, og be gjerne om Antabus i tillegg. (Antabus er, om du ikke vet det, tabletter som får deg til å bli skikkelig syk hvis du drikker alkohol i tilleg) Antabussen har hjulpet samboeren min betraktlig, og jeg anbefaler det på det sterkeste. MEN du må ha viljen inne, for det er tross alt du som må ta tabletten daglig.

Håper du klarer å ta tak i dette! LYKKE TIL!!! :D

Lenke til kommentar

Syns forøvrig du er kjempe dum som ikke slutter..

Du skrev posten, i håp om å få hjelp, og alle her sier til deg "Du har et alkoholproblem, slutt å drikk" Du spør etter rådføring og hjelp, men forde så fortsette du med "Tokk et par øl, tokk 10 øl, tokk 3 øl, tokk 2 øl til frokost så ble alt bra".

Jeg råder deg nå til å slutte tvert, eller så er det jo ingen vits i at folk prøver å gi deg råd, hvis ikke du prøver å følge dem.

Så kjære trådstarter: Du har et alkohol problem, tar du ikke tak i det NÅ, så blir det bare værre og værre, og du får større og større problemer med å slutte, og jeg tror ikke du har veldig lyst til å ende opp som en alkoholisert gærning i en kampingvogn du ikke eier sjøl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...