Gå til innhold

Hjelp til komplett hjemmekinoanlegg - 25 000

Anbefalte innlegg

Hei! Har planer om å gå til innkjøp av ny tv og surroundanlegg til stua.

Stua er ca 50-60 kvm stor, så trenger et relativt kraftig anlegg som fungerer bra til både musikk og film/tv. Er usikker på hva som vil være best av surroundanlegg og stereoanlegg.

Sofagruppen står ca 4-6 meter unna tven, så her vil jeg tro at jeg trenger minimum en 46", gjerne LED-tv. 3D-teknologi er ikke viktig. Hvordan er f.eks denne tven?

http://

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/tv/tv-er-storre-enn-40/UE46C6005XXE/samsung-46-led-tv

Tenkte samtidig å gå til innkjøp av en mediapc og ønsker også forslag angående dette!

Hadde satt stor pris på alle forslag! :)

Mvh. Daniel!

Edit: Budsjettet er noe fleksibelt!

Endret av daniel90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annlegg Pakke med forsterker og høytalere.

TVen Her velger jeg Plasma pga overlegent bildekvalitet enn LED. Bilde er viktig, ikke gå for "second best". :thumbup:

MEN, du sitter veldig langt vekke. Ville egentlig gått for 60", men det koster en god del mer. De anbefaler at du skal sitte 2xbredden av skjermen, er du lenger vekke vil HD/detaljene forsvinne.

Optimalt ville et projektor vært tingen når det er snakk om 6m, men det vil kreve mer av rommet ditt og muligheten å få det mørkt.

Ang Media PC er den litt vanskelig. Vet ikke hvilket krav du har. Har du PC selv hjemme der du har alle filmene dine osv, så holder det lenge med en Popcorn Hour. Noe jeg personlig har, og kan anbefale. Du kan også sett inn et Hard Disk og bruke den alene dersom ikke.

Total pris : 24555 Kr

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Avstanden i forhold til størrelse er jo mer etter hva man ønsker. Det beste er å gå til nærmeste sted de har en, stelle seg så langt unna man kommer til å sitte, og se om man syntes størrelsen er grei.

Personlig sitter jeg 3.5 meter unna en 52" Dette er egentlig ok, men kunne gjerne hatt større. Syntes 46" var stort første gangen jeg hadde det på veggen med samme avstand.

Plasma vs LCD er nesten hips om haps i dag. Det er mye viktigere å tenke over hvordan rommet den skal stå i er. Plasma krever normalt ett mørkere som for å gi best bilde. De de ikke er så lyssterke som LCD. Så skal TVen stå i en stue hvor det normalt er lys på, og brukes mye på dagtid med mye lys inn. Så er LCD å foretrekke. Du får Plasmaen nokså lyssterk også, men da blir det fort mye større fare for innbrenning.

Er det mulighet for å blende unna lyset, gjerne ett helt mørkt rom, så er Plasma det som gir best bilde, spesielt på farger. Men forskjellen her har blitt mye mindre de siste årene.

Men i forhold til pris og størrelse, så vinner Plasma lett, har får man vel 60" til under 10 tusen om dagen.

Når det gjelder anlegg.

Hvis du bruker 10.000,- på TV, legg av 2000,- til kabler. Da har du igjen 13.000,- til lyd. Kjøp en god receiver, her er ett par forslag:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=135381

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=109596

Hvis du bruker 6000,- på ritkig sted så får du mye for pengene. Ta resten og kjøp skikkelig fronthøytallere for. 6-7.000,- for 1 par.

Senere kan du utvide med resten av høytallerene. Stereo fungerer meget bra, men det er moro med surround. Men det er jo kjedelig å kjøpe alt på en gang å få ett dårligere anlegg, enn å kjøpe inn kvalitet over tid. Det har man mer igjen for i det lange løp.

Lenke til kommentar

Plasma vs LCD er nesten hips om haps i dag.

....men da blir det fort mye større fare for innbrenning.

Ganske feil. LCD er ikke i nærheten av kvaliteten på Plasma. LCD/LED derimot er et skritt nærmere, og er langt overlegent enn LCD..faktisk så holder LCD å forsvinne fra markedet, men likevel sliter LCD/LED med "clouding" mellom svart/hvit og dens 100-200Hz har ikke samme flyt som et 600Hz Plasma kan gjengi.

Innbrenning i Plasma er så å si helt borte idag, du må virkelig jobbe hardt for å få det til. Enaste du får er "Image Retention" noe som er et midlertidig "innbrenning" som forsvinner ganske fort. Men selv dette får du bare dersom du lar bildet stå i 1-2 timer. Plasma TVer blir faktisk bedre jo mer de brukes, og Image Retention blir mindre og mindre.

Plasma er enda sett på den mest overlegen når det gjelder bildekvalitet. Og er den seriøse filmtittere investerer i. Enaste stor minus er at plasma skjermer har mye glare på glasset.

Plasma krever normalt ett mørkere som for å gi best bilde. De de ikke er så lyssterke som LCD. Så skal TVen stå i en stue hvor det normalt er lys på, og brukes mye på dagtid med mye lys inn.

Plasma TVer kommer nå med "Light Room" funsksjon som justerer kontrasen for bruk i dagslys eller lyse rom. Det er pga dens glare/gjennskin fra glasset som gjør at den er optimal i mørke rom.

På LCD blir fargene fort utvasket, og svart ser ut som grå. LCD/LED er et hakk bedre, den "jukser" pga den har LED bak selve LCD displayet for å hjelpe med svar/hvit kontrastene. Men bieffekten er at LCD/LED sliter med clouding. At det blir et "halo" effekt rundt.

Lenke til kommentar

Rundt TV snakket skal jeg holde meg borte, men når det gjelder anlegg ville jeg som sagt over startet med forsterker og front høyttalere først, for å så bygge på. Jeg har selv nettopp kjøpt SR608 med Yamaha NS-777 og er veldig fornøyd! Utrolig klar og fint lyd, du har rom i budsjettet til bak høyttalere også hvis du ønsker dette.

Onkyo TX-SR608 3895,-

Yamaha NS-777 (front) 4290,-

Yamaha NS-333 (bak/side) 1590,-

Yamaha NS-C444 (senter) 1190,-

Yamaha YST-SW315 (sub) 2979,-

Total 13944,-

Anbefaler deg også å sende mail til de forskjellige butikkene (eventuelt stikke innom hvis du skal til Elkjøp/lefdal..) og få tilbud. Dette er ganske stort kjøp og burde være gode muligheter til rabatt. (Jeg fikk nesten 2000,- rabatt på forsterker og front høyttalerne)

Lenke til kommentar

Plasma vs LCD er nesten hips om haps i dag.

....men da blir det fort mye større fare for innbrenning.

Ganske feil. LCD er ikke i nærheten av kvaliteten på Plasma. LCD/LED derimot er et skritt nærmere, og er langt overlegent enn LCD..faktisk så holder LCD å forsvinne fra markedet, men likevel sliter LCD/LED med "clouding" mellom svart/hvit og dens 100-200Hz har ikke samme flyt som et 600Hz Plasma kan gjengi.

Innbrenning i Plasma er så å si helt borte idag, du må virkelig jobbe hardt for å få det til. Enaste du får er "Image Retention" noe som er et midlertidig "innbrenning" som forsvinner ganske fort. Men selv dette får du bare dersom du lar bildet stå i 1-2 timer. Plasma TVer blir faktisk bedre jo mer de brukes, og Image Retention blir mindre og mindre.

Plasma er enda sett på den mest overlegen når det gjelder bildekvalitet. Og er den seriøse filmtittere investerer i. Enaste stor minus er at plasma skjermer har mye glare på glasset.

Plasma krever normalt ett mørkere som for å gi best bilde. De de ikke er så lyssterke som LCD. Så skal TVen stå i en stue hvor det normalt er lys på, og brukes mye på dagtid med mye lys inn.

Plasma TVer kommer nå med "Light Room" funsksjon som justerer kontrasen for bruk i dagslys eller lyse rom. Det er pga dens glare/gjennskin fra glasset som gjør at den er optimal i mørke rom.

På LCD blir fargene fort utvasket, og svart ser ut som grå. LCD/LED er et hakk bedre, den "jukser" pga den har LED bak selve LCD displayet for å hjelpe med svar/hvit kontrastene. Men bieffekten er at LCD/LED sliter med clouding. At det blir et "halo" effekt rundt.

Jeg setter ingen forskjell på LCD og det du kaller LCD/LED, fordi begge 2 er LCD. Har selv en av de beste LCD skjermene med normalt lysrør, og sortnivået på den er meget bra. I følge tester så var den meget nær Pioneers siste Kuro generasjon på sortnivå, og overgikk dem på en del andre kriterier (Sony 52W5500).

Skal man begynne å skille på LCD og LCD/LED så må man også skille på Edge LED, Back LED og Local Dimming Back LED. Sistnevte har etter flere tester jeg har lest, slått Plasma på sortnivå.

Normalt så er ikke innbrenning noe som helst problem lenger hos plasma. Men når den må skaffe seg lysstyrke nok til å funke optimalt i ett godt opplyst rom, så er det der fortsatt. Men langt fra like mye som det var før i tiden.

Men dette er min mening, har ikke hatt Plasma i daglig bruk selv, selv om det står på listen over min potensielle nye TV til neste år. Står vel mellom Panasonics neste generasjon 3D TV, eller Philips syn kommende 21:9 skjerm med 3D.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Daniel,

Det är enorm skillnad på effekt i stereo kontra surround receivers i samma prisklass.

Onkyo, Denon, Pioneer, Yamaha och många fler har en ganska falsk marknadsföring på deras surround. De skriver ofta 5X110 Watt eller 7X90 Watt etc. Den reella effekten ligger närmare 40 watt per kanal med lite belastning. Jag sitter i samma båt som du och har testat duktigt många system de sista 2 veckorna. Du vill köpa en receiver med möjlighet för effekttrinn på en eller flera kanaler om det skulle visa sig att den är för svag vid en senare upgradering.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593035

Knalltilbud på en bra utstyrd sak, samma klass som Onkyo 607, 608 och Denon i samma prisklass (4-6000). Troligtvis det bästa köpet så länge de finns kvar på lager.

Högtalare: Du har ett stort rum, du bör ha golvstående högtalare med en subwoofer.

http://www.lsound.no/Avdelinger/Produkter/H%C3%B8yttalere/Gulvst%C3%A5ende-h%C3%B8yttaler/Klipsch/Klipsch-RF-62-Gulvh%C3%B8yttaler---2-x-65-basselement-100138.aspx

Superpris på dom.

Sub: http://www.surround.no/product/471936/XTZ-99-W10.16-pianolakk.html

Egentligen det bästa köpet för normala pengar. Helt sjuk sub för priset.

Där, ca 11 tusen för ett 2.1 system som låter jävligt bra.

Vill du ha ett par surroundhögtalare kan jag anbefalla dessa:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/cerwin-vega_xls-6_hoyttalere.htm

Jag var och testade de i dag och jag höll på att ramla av soffan. Otroligt ljud för så lite pengar och storlek. Min kino är bara 13 kvm så jag skall ha 4 sådana själv.

Center (viktigaste av alla högtalare vid Film!!)

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/senter/cerwin-vega_xls-6c-_senterhoyttaler.htm

Hörde på den i dag också. Samma där, otroligt vad bra ljud i senter som kom ut av den.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

mackanz:

Om surround forsterkeren blir merket feil eller ikke vil jeg påstå ikke er så viktig hvis alle måler likt. At 100W hos Onkyo er 100W hos Yamaha. Greit nok at det er villedende, men ikke avgjørende.

Den Yamaha forsterkeren du linker til så jeg på når jeg var på leting, jeg valgte Onkyo pga det jeg har testet av Onkyo før har vært bra, samt at Onkyo SR608 er en nyere forsterker. Yamahaen har vært lenge på markedet..

Klipsch høytalerene er godt høytalere etter hva jeg har hørt, men er også en utgående modell. Dette vil gjøre det vanskelig når du eventuelt skal bygge videre til surround anlegg. Det er også anbefalt å velge høyttalere fra samme serie når man skal ha surround for å unngå at de spiller feil sammen. Noen kan mikses, men langt i fra alle.

Suben er etter hva jeg har fått med meg veldig god, men jeg ville kjøpt front høyttalere som hadde god nok bass til å kunne spille uten. Heller kjøpe bak høyttalere.

Når det gjelder Cerwin-Vega er disse mer egnet for discotek og nattklubber enn i et hjemmekino anlegg. De spiller mye, ikke nødvendig vis fint.

Er forresten uenig i at center er det viktigste ved film avspilling. Etter jeg fikk stilt inn høyttalerne mine, er dialogene en nytelse å høre på! Jeg hadde selv planer om å kjøpe Sub og center fortest mulig, men vurdere heller bak høyttalere hvis jeg skal bygge på.

Lenke til kommentar

mackanz:

Om surround forsterkeren blir merket feil eller ikke vil jeg påstå ikke er så viktig hvis alle måler likt. At 100W hos Onkyo er 100W hos Yamaha. Greit nok at det er villedende, men ikke avgjørende.

De er dessverre heller ikke feil likt. Det de fleste oppgir er effekten den greier med 2 kanaler i drift med 8 ohm. Og tar dette tallet og setter antall kanaler foran. Onkyo er vel egentlig den slemme i dette gamet, da de oppgir effekten ved 6 ohm, og dermed får ett høyere effekttall. Harman/Kardon er den snille som alltid oppgir korrekt med alle kanaler i drift.

Er man usikker, så skaff manualen på nettet og les på en av de siste sidene, der står det hvordan de har målt. Har de målt med 20-20KHz og nokså lav (0.00x) THD så er tallene meget riktig. Har de målt med 1KHz så er det også litt juks inni bildet.

THD er forvrengning, og forteller hvor mye lyden som kommer inn forandrer seg i produktet til det kommer ut igjen. Har man lest Elkjøp annonser hvor de hevder anlegg til 1295,- leverer 1200W, så er dette også korrekt målt, men med en forvrenging på hele 10% og i brøkdelen av ett sekund. Altså totalt unyttig i det virkelig liv.

Det er sant som det nevnes at Stereoforsterkerene er kraftigere for samme pris, og rent lydmessig kan være bedre. Men surround forsterkerene har blitt ekstremt mye bedre, og nærmet seg mye de siste årene. Og man får så ekstremt mye mere på kjøpet. Du kan kjøre alle dine kilder via den, og kun ha 1 kabel til TV, meget praktisk hvis den henger på vegg. Du har muliget for surround hvis man ønsker. Har man ett vanskelig rom (Noe de fleste faktsik har) så har de romkorrektsjon (Harman har dette på en stereoforsterker også, men den koster 20 tusen). Men vær ops på at romkorreksjonen er dårligere jo billigere forsterkeren er. De billigste måler kun avstand og nivå, mens på dyrere forsterkere så retter de opp feil i lyden som rommet skaper. (F.eks. hvis en vegg på venstre side er helt bland, mens det på høyre side er fullt av gardiner)

Lenke til kommentar

Hei! Tusen takk for alle svar!

Har kjøpt Samsung 55" LED på tilbud til 19990,- Følte at jeg trengte såpass iom at jeg sitter såpass langt fra tven.

Inntil videre tror jeg også det holder med med pcen jeg har her hjemme som "mediapc". Så nå gjenstår bare lyden. @bIsk0p: hvor stort rom kjører du anlegget ditt i? Og hvordan er det å se på tv/film fra bare gulvhøytallerne? Har nemlig hørt at man burde investere i en senterhøytaller slik at det hørtes ut som at lyden "kommer fra tven", hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Jeg har et relativt lite rom og upraktisk stue. Vil tippe at den er ~25kvm, rundt der. Høyttalerne er utvilsomt god for større. Jeg er utrolig fornøyd med anlegget, etter å ha stilt inn med den medfølgende mikrofonen er lyden upåklagelig. Jeg har ca 2 meter fra TV til høyttaler, og 3,30 og 3,60 til hvor jeg sitter (har to sofaer som står på tvers av TVen, så satt mikrofonen på bordet mellom disse) Når du kjører kalibreringen(Onkyo SR-608), har du mulighet for å flytte på mikrofonen slik du får best mulig lyd over hele sitte arealet (noe jeg ikke gjorde, vurderer å prøve)

Hvis du har veldig stor spredning mellom fram høyttalerne(5+ meter mellom høyttaler og TV), så kan en senter være greit. Er det mindre, tror jeg ikke senter vil tilføre noe særlig. Spesielt hvis du sitter langt fra TV igjen.

Lenke til kommentar

Motsatt tenker du vel på? Jeg har linket til Onkyo.

Yamaha forsterkeren er en gammel modell (over 1 år hvis jeg har rett). Den har litt svakere forsterker (skal vi tro produkt detaljene), samt mindre HDMI innganger og eldre HDMI standard.

Jeg tror begge vil tilby samme opplevelse, men Onkyo sin er litt mer fremtids rettet.

Lenke til kommentar

Og hvordan er det å se på tv/film fra bare gulvhøytallerne? Har nemlig hørt at man burde investere i en senterhøytaller slik at det hørtes ut som at lyden "kommer fra tven", hvis du skjønner hva jeg mener.

Stereo funker god, men det er moro med skikkelig senter også, det er en høytaller som mange alt for ofte underdimensjonerer. Så har man ikke råd til en som matcher frontene skikkelig med en gang, kjør stereo.

Så lenge du sitter i sweetspoten så funker det ekstemt bra. Har du gjester, så vær egoistisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...