Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Teite kollektivsamboere..

Anbefalte innlegg

skal flytte inn i kollektiv om en uke. Vi blir da 9 stykker.

De andre har allerede flyttet inn.

Idag fikk jeg høre fra han ene at det hadde vært litt krangling om hvem som skulle ta oppvasken. 'jeg har lagd maten, så da får dere andre ta oppvasken' 'jeg kjøpte pizza til dere igår så jeg skal ikke ta oppvasken' osv osv..

Så fortalte jeg dem at vi bør ha sånne kjøkkentjenester. En uke hver der man lager middag og en som tar oppvasken hver dag i deres uke. I tillegg til at vi har en felleskasse der vi legger 100-200 kr i hver uke som brukes til mat som alle kan spise av.

De var ikke enige med meg om noenting. Hver og en lagde hver sin middag hver dag, og noe felles husholdning skulle vi ikke ha.

Jaja, greit nok, vi får lage hver våres middag hver dag.

Men ting som mel, sukker, salt, melk, smør, brød osv syns jeg nesten vi MÅ spleise på..

Men det ble ikke mottatt noe særlig.

Jeg syns det blir litt drøyt om det da skal ligge 9 brød i huset, 9 kartonger med melk, 9 flasker med stekeolje osv.. I tillegg er det ikke plass til at folk skal kjøpe en ting av hver som de kun skal ha selv.

Er det noen som har noen andre tips ang det å bo i kollektiv?

Hvordan skal jeg klare å overtale de?

Jeg tenkte uansett å bare la det gå noen uker, så får de se at sånn det er nå ikke funker i lengden. Jeg gidder ikke ha det sånn, så er det ikke plass til mine matvarer i skapet, så flytter jeg de andre sitt og sier at de har nå valgt å ha det sånn selv.

Når man bor så mange i ett hus så BØR man ha regler. Spesielt når det ikke er noen mamma og pappa til å bestemme alt. Men det virker ikke som de forstår :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel vis de vil ha det sånn så la det være sånn, ikke begynn å flytt vekk ting som ikke tilhører deg uten å ha snakket med eier først.

hva med å skaffe deg en minibar eller lignende til å ha på rommet ditt som du kan ha egne kjølevarer i?

eneste som kan garanteres er at vis du legger all skyld over på de andre(uanset om det er der den hører hjemme eller ikke) og bare fjerner/flytter på ting som ikke tilhører deg uten å snakke med eieren først vil det oppstå konflikter og det er stor sannsynlighet for at deter du som blir den store stygge ulven som gjør noe galt.

lykke til

Lenke til kommentar

Poenget her er et du ikke må være pappaen til de andre som skal bestemme alt heller. Da blir de andre forbanna på deg. Det høres litt rart ut å ha 9 brød liggende å mugle i en skuff også. Kanskje de kommer på bedre tanker etterhvert som ukene går. Problemet med å dele på brød og melk er at alle drikker og spiser forskjellige mengder, og hvem skal være ansvarlig for å kjøpe nytt brød hele tiden.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja et tips. Ikke prøv å bestemme over andre personer på den måten. Du lager problemer av ingenting. Jeg hadde ikke villet hatt felles mat med 9 andre, og hadde du klaget på det hadde jeg blitt passe irritert.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at de ikke vil lage felles middag hver dag, det må isåfall lages enorme mengder mat hver gang siden dere er 9 stykker.

Og ingen av dem eller du er kokker, regner jeg med, som er vant til å steke middag til 9 personer daglig.

Du må nok "spise noen kameler" du også og rette deg etter de andres ønsker, ikke bare mase om dine egne ønsker. Husk, du bor sammen med 8 andre individer, og det er ikke bare du som har rett.

Men det er klart, hvis kjøkkenet blir en gigantisk svinesti med 9 stekepanner som ligger og mugler i dagevis må ting tas tak i.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvem tar styringen over å kjøpe brød da? Hvis alle skal dele brød, så blir det bare rot.

Det enkleste er å kjøpe inn egen mat, egne basisvarer og heller låne litt fra hverandre (som f.eks vaniljesukker og bakepulver) og så kan dere kanskje lage middag sammen av og til.

Det å ta oppvasken til 9 stykker i løpet av en uke blir en ganske heftig uke.. Dere vil jo sikkert ha forskjellige dager (noen jobber ved siden av studiet, andre snur på døgnet) så dere kommer ikke til å bli samkjørt.

Ta ansvar for egen oppvask og heller ha vaskerutine hver uke på fellesarealene.

Lenke til kommentar

Det å lage middag til 9 personer en hel uke krever kokkeskills studenter ikke innehar. Dere må nok bare lage mat til dere selv når dere vil, og sikkert spise på rommet. Er det de fleste er komfortable med, hvertfall jeg.

De andre er kanskje litt overinnstillt på "endelig borte fra maset til mamma og pappa", men de skjerper seg nok fort når det begynner å flyte over av møkk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja, vi er 9 stk, men alle må tenke på behovene til de andre og. Jeg har veldig dårlig råd nå, og har enda ikke fått meg noe jobb der vi skal bo.. jeg trudde at vi kom til å spleise på en god del ting som alle kan ta fra. Noe som hørtes greit ut siden jeg ikke har så mye pengs nå.

som fks at vi kan spleise på en sekk med poteter, noen kilo med mel, sekk med ris, pakke med salt, te, kaffe osv osv som det er mye av i en eske..

vi kan dele ja, men hvor sikkert er det at alle kjøper inn 'like mye' råvarer?

Noen kommer sikkert til å kjøpe kebab hver dag også snylter de på de andre i huset når de er sultne og ikke får kjøpt noe mat selv.

Får håpe det går seg til. Men at de allerede har krangla om oppvasken og penger syns jeg er et dårlig tegn. Hun som lagde maten den dagen, hadde som regel at, de som har lagd maten skal ikke ta oppvasken. Mens jeg hadde ment at siden det er de som har lagd maten så skal de ta oppvasken, eller så får noen av oss gjøre det, også gjør noen andre det neste gang man lager mat til hele huset.

Det går ikke an at folk har forskjellige regler for ting. Man bør ha en regel som er rettferdig.

om noen oppfører seg dust ang. oppvasken eller noe sånt, så kommer jeg til å kjefte på de. Jeg orker bare ikke sånt.. kjenner jo alle de jeg skal flytte inn med, og jeg VEIT at noen av de er litt unnasluntrere (har gått på fhs med de i ett år, og vi hadde oppgaver som vask, matlaging og sånn der, og det gikk dårlig med de oppgavene med de folka der liksom)

Endret av kaolla89
Lenke til kommentar

Skuffet, skuffet, skuffet, hvorfor skal det være nødvendig og skrive side opp og side ned om nokre få oppvasker. Verden kjem aldri til og bli rettferdig, det er bare noe ein kan gje opp.

Det og kjefte på noen ang. oppvask lager bare dårlig stemning. Vis dere ikkje klarer å bli enige om noe slikt høyrer dere ikkje heime ein annan plass enn hjemme uansett.

Vis du går forrann som eit godt eksempel så kjem dei andre etter og forstår at det og bare sluntre unna ikkje fyngerer i lengden. Men det og krangle om hvem som skal ta ein enkel oppvask burde ikkje være noko og krangle om. Det burde ikkje være verre enn at kvar tar sin talerken så tar dere allt resten isammen til dere er ferdige???

Lykke til!

Lenke til kommentar

kjøp alt selv, ha dine ting i ditt skap eller på ditt rom ikke rot selv og om kjøkkenet ender opp som et høl sier du ifra.

lag ei liste med vasking av fellesrom slik at f.eks. innen klokka 18:00 på søndag skal alle fellesarealer være rene og rydda.

og btw: ingen liker den personen i et kollektiv som oppfører seg som "mamma".

om dere har nettopp flytta inn i kollektivet osv ta dere litt tid til å bli kjent, og kos dere så tar dere ting seriøst når bula ser ut som en svinesti ;)

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Hun som lagde maten den dagen, hadde som regel at, de som har lagd maten skal ikke ta oppvasken.

For et fjollete utsagn.

Jeg vasker i 9/10 ganger opp etter jeg har brukt kjøkkenet her jeg bor. Maten er som oftest for varm til å sluke når den har havnet på fatet - da kan man fint bruke 2-3 min på å skylde og evnt. skrubbe steikepannen.

Ellers er det en uting at beboerne behandler fellesområdene som sitt eget rom. Om dere ikke klarer en god militærdisiplin kan det være smart, som nevnt tidligere, å ha en dag hvor fellesområdene blir ryddet og vasket.

Lenke til kommentar

Som sagt over kan det fort bli problemer om alle skal ha felles mat, og måltider. Alle har vel forskjellige ting å gjøre. Om ikke alle går med på dette, kan du jo og et par andre ha en egen felles økonomi? 4 stykker kan legge inn litt penger vær å lage middag til dere fire. Det blir heller ikke så mye å lage, og mye letter å holde orden på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...