Gå til innhold

Guds bruk av makt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(Kopierte dette innlegget jeg har skrevet i en annen tråd her inne)

Frihet innenfor visse grenser

Var det Guds hensikt at friheten ikke skulle ha noen grenser? Forestill deg en travel by uten trafikkregler, hvor alle kan kjøre i den retningen og med den hastigheten de vil. Kunne du tenke deg å kjøre under slike forhold? Nei, under slike lovløse forhold ville det inntreffe mange ulykker.

Det er på lignende måte med den frie vilje Gud har gitt oss. Ubegrenset frihet skaper lovløse tilstander i samfunnet. Det må finnes lover som styrer menneskenes virksomhet. Guds Ord sier: «Vær som frie mennesker; ha imidlertid ikke deres frihet som et skalkeskjul for det som er ondt.» (1. Peter 2: 16) Gud vil at den frie vilje skal reguleres av hensyn til det som tjener til alles beste. Det var ikke hans hensikt at vi skulle ha fullstendig frihet, men relativ frihet, en frihet som var underlagt visse lover.

Lenke til kommentar

Nå har vi ikke fri vilje da

Kilde? Jeg synes også at fri vilje virker irrasjonelt, men jeg kan ikke backe det med beviser.

Så definer fri vilje da?

Hva er "fri" vilje?

De valgene DU tar er jo bassert på hva du tidligere har opplevd og erfart, ikke sant? Hvis du får valget mellom en softis laget på vanilje og en softis laget på piss velger du da den som er laget av piss? Nei, det gjør du ikke og hvorfor gjør du ikke det? Jo fordi du VET (eller kan gjette deg til) at piss ikke smaker noe godt, eller idet minste at det ikke kan være bra for deg og hvorfor gjør du det? Jo, nettopp fordi du har erfart og lært at piss ikke er en god ingrediens i is...

Og slik forsetter det med alle de "valgene# du tar i livet. Noen valg blir såklart "blind chance" da du rett og slett ikke har erfaring nok til å velge, (Men også her velger du bort piss som en god ingrediense i hva enn det måtte være du velger...) men de aller fleste valgene velger du ene og alene på grunnlag av hva du fra før har erfart og lært... Er dette frie valg? Nei, det er det ikke..... de er bassert på "noe", nemlig dine egne erfaringer og hva du til det tidspunktet har lært, og derfor unngår du å velge piss som en god ingrediens i is, så enkelt...

Så vil du fremdeles si at du velger fritt i så måte, opplyst som du nå er om hva de "frie" valgene basseres på?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Aha, du tenker i de baner. Vel, dette er jo kun få eksempler, og beviser ingenting alene. Det jeg tenker:

Jeg er overbevist om at absolutt determinisme eksisterer, altså at alt har en årsak. Om du abstraherer årsaken tilstrekkelig vil det dermed ikke finnes noe slikt som "tilfeldigheter". Dine tanker, meninger, holdninger og valg kommer på det aller mest grunnleggende planet av koblinger i hjernen (som igjen kan være påvirket av din kunnskap og dine erfaringer, som du sier, samt av arv). Kort fortalt tror jeg dermed at du i så måte ikke selv styrer dine egne tanker, fordi absolutt alt som skjer har en årsak. Kall det gjerne "skjebnen". Sånn sett burde det teoretisk sett også være mulig å spå i fremtiden, men for å kunne gjøre det måtte man vært allvitende.

Dette tror jeg, kanskje en deprimerende tanke, men det beviser likevel heller ingenting.

edit: Altså, om ikke liv (intelligens) hadde eksistert ville det heller ikke eksistert noen mulighet for å påvirke fremtiden, det regner jeg med ingen kan argumentere mot. Fysikken forteller oss bl.a. at et objekt opprettholder samme hastighet og bane dersom det ikke blir påvirket av ytre krefter/akselerasjon (gravitasjon, støt osv). Verden ville ha fortsatt i én retning, uten mulighet til å endre på noe. Ettersom jeg også forestiller meg at disse hendelsene etterhvert har ført til bl.a. livets opprinnelse (uten å kunne definere spesifikt hvordan, selvsagt), og at livets videre utvikling er basert på denne "banen", tror jeg dermed fortsatt ikke at det eksisterer "tilfeldigheter" i så måte, og dermed heller ikke fri vilje.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Grunnen til at vi nå diskuterer "fri vilje" er fordi Diskutant mener at "fri vilje" kan bety at Gud lar oss få så mange barn vi vil, og heller dreper overskuddet av oss med naturkatastrofer når vi har fått for mange..

Noen andre som er enig med ham her?

Og har Gud bevisst laget naturkatastrofene av en grunn? Hvorfor regner det så lite i Afrika?

Lenke til kommentar

Ja satan er alle kristnes store eventyr figur virker det som, alltid god å ha når en ikke klarer å ta skylden selv eller hva?

Når vi ikke lenger kan forsvare den "gode" guden stepper den store helten fra det kristne eventyret inn med tyfoner, tsunamier og jordskjelv....

Hva skjedde egentlig med naturlige forklaringer på disse fenomenene? Å ja, det er jo gud som står bak, da han skapte det slik... Underforstått, han skapte det slik at satan skulle sitte å styre dette når det passet seg slik... Jøss, snakk om å skyte seg i foten ved å sikte mellom øret... :no: Det blir jo guds skyld samme hva vi gjør her...

Lenke til kommentar

Sa tidligere noe om muligheter.. kom omsider på at, det er som sagt ikke bare Gud på jorden.. Satan finnes! Han kan nok sannsynligvis lage en tyfon han også..

eller "lage" spontanabort, eller lite regn..

Just det.. så nå er det altså slik: gud lager for lite resurser, og for mange mennesker. Satan er grei og redder oss andre ved å drepe overskuddet av oss.

Har du lyst å slutte å ro snart? :)

Lenke til kommentar

Ja satan er alle kristnes store eventyr figur virker det som, alltid god å ha når en ikke klarer å ta skylden selv eller hva?

Når vi ikke lenger kan forsvare den "gode" guden stepper den store helten fra det kristne eventyret inn med tyfoner, tsunamier og jordskjelv....

Hva skjedde egentlig med naturlige forklaringer på disse fenomenene? Å ja, det er jo gud som står bak, da han skapte det slik... Underforstått, han skapte det slik at satan skulle sitte å styre dette når det passet seg slik... Jøss, snakk om å skyte seg i foten ved å sikte mellom øret... :no: Det blir jo guds skyld samme hva vi gjør her...

du har tydligvis ikke lest hva jeg har skrevet tidligere.

og du er dårlig til å sikte btw.. :p

Just det.. så nå er det altså slik: gud lager for lite resurser, og for mange mennesker. Satan er grei og redder oss andre ved å drepe overskuddet av oss.

Har du lyst å slutte å ro snart? :)

ja :) vi to blir visst aldri enige.. :)

Lenke til kommentar

ja :) vi to blir visst aldri enige.. :)

Jo vi kan gjerne bli enige. Men jeg lurer på om du har rotet deg inni ett virvar du ikke helt klarte å komme ut av ;) Jeg fortsatte mest for moro skyld må jeg innrømme :) Nydelig at du var fraværende i noen dager, også innså du at du kunne skylde på djevelen ;)

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...