Gå til innhold

Guds bruk av makt

Anbefalte innlegg

Det er flere enn Gud og Guds engler her på jorden. Satan finnes også. Han fryder seg hver gang en mann blir drept, hver gang folk blir torturert, og hver gang mennesker mister nære venner og familie. Han fryder seg over at du er lei deg, og han hater ordet Gud.

Gud og kjærlighet hater han.

hvilke syn har dere på dette? Noen som deler mitt syn?

Du har helt rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har stusset over en liten ting, Guds bruk av krig og makt i hendelser i bibelhistorien.

Bildet av en allmektig og god Gud blenker litt når vi har en Gud som tydelig tyr til groteske voldsepisoder, enten "legitimt" gjennom krig - eller for å true gjennom saker.

Eksempler som:

1. Samuelsbok 15:2-3

2 Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. 3 Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!»

2. Mosebok 11

4 Moses sa: «Så sier Herren: Ved midnattstid vil jeg gå gjennom Egypt. 5 Da skal alle førstefødte i Egypt dø, fra den eldste sønn av farao som sitter på sin trone, til den eldste sønn av trellkvinnen som står bak kvernen, og alle de førstefødte dyr i buskapen. 6 Det skal lyde et høyt skrik i hele Egypt, som det ikke har vært maken til før og heller ikke skal bli det siden. 7 Men ikke en hund skal gjø mot noen av israelittene, verken mot mennesker eller dyr. Slik skal dere skjønne at Herren gjør forskjell på egypterne og israelittene. 8 Da skal alle dine menn komme ned til meg og bøye seg for meg og si: Dra ut, både du og hele det folk som følger deg! Og så skal jeg dra herfra.» Dermed gikk han bort fra farao i brennende harme.

9 Herren sa til Moses: «Farao skal ikke høre på dere. Det skjer for at jeg skal gjøre mange under i Egypt.» 10 Moses og Aron gjorde alle disse underne for farao. Men Herren forherdet farao, og han lot ikke israelittene dra ut av landet.

Historien ender, som du gjerne vet, med at Farao ikke lar Israelittene dra - og dermed gjør Gud alvor av trusselen med å drepe alle førstefødte. Men det var jo Gud som forherdet Farao til å ikke la de dra - og dermed var trusselen om å drepe alle de førstefødte dømt til å gå i oppfyllelse.

Dette er ett par eksempler fra bibelen, der jeg ikke klarer å se en Gud som ønsker oss mennesker godt. Spesielt historien der Gud først kommer med en grusom trussel om å drepe uskyldige førstefødte, og sørger for at Farao ikke lytter, slik at trusselen blir satt ut i live.

Så da må vi enten anta at Gud uten problemer kan ty til vold - eller at bibelen ikke kan stoles på.

Da kommer vi igjen til konklusjonen av at hvis Gud uten problemer kan ty til vold - er han en kjærlig Gud?

Eller, hvis bibelen ikke kan stoles på; konklusjonen taler for seg selv.. Hvordan kan vi stole på en Gud vi lærer om i Bibelen, hvis vi ikke kan stole på bibelen?

Edit: En skrivefeil

(opprinnelig postet som ett innlegg i bloggen min)

du kan feks sammenligne historen om Farao med koran (direkte ord fra Gud)her. (norsk oversatt)

Lenke til kommentar

vel, har du lyst at jorden skal ha 10 milliarder mennesker? Jeg tror at først og fremst er det er vi som har forårsaket at det er SÅ mangen naturkatastrofer.

Pga oppvarming og C02.

Så du mener at naturen selv er designet for å innimellom kvitte seg med "overskuddet" ?

Ja, det er jo slik en far ville gjort det. Fem unger, men bare fire brødskiver - da kaster vi sistemann ut i sjøen...

Lenke til kommentar

[...]

(By the way Mennesket - Er ikke helt enig at JHVH = Jesus. Elles som vanlig mye bra smile.gif Topic for en ny tråd??)

// WINWIN

Hei du,

Det er helt greit at du ikke er enig med meg, men det er ikke jeg som sier dette; det er Bibelen. Jeg har lagt fram hva Bibelen sier om Mikael, Jeshúa og Herrens engel / Herren (JHVH), og jeg sammenlikner disse skriftstedene med hverandre. Dersom du mener at Bibelen sier noe annet, må du gjerne vise meg. (:

Forresten vil jeg bare understreke at jeg ikke mener at Faren og Sønnen er én og samme Person, men at de deler samme Tittel (samt Den hellige ånd). Faren er JHVH, Sønnen er JHVH og Den hellige ånd er JHVH. JHVH er hebraisk for 'Jeg Er'; alle disse Tre er selveksisterende Personer og har derfor alle Navnet 'Jeg Er'. Se hva Faren sier om Sønnen (Herrens engel) og gjennom Sønnen i 2 Mos 23,20-23. Med 'gjennom' mener jeg at Sønnen ('Herren/JHVH', se Sak 3,1-2) i GT omtaler seg selv når Han/Gud omtaler 'Spire', 'hørnesteinen', 'Herrens engel' o.l. Det er Ham som er Farens budbærer, og Han sier ord fra Faren og ikke seg selv - akkurat slik som Han uttrykker i NT (se Joh 14,10; 7,16).

Så når jeg sier at Gud i Det gamle testamente (JHVH) er Jeshúa, så mener jeg at det er Gud (JHVH) den evige Sønnen som åpenbarer seg i GT, og ikke Gud (JHVH) den evige Faren. Det er Sønnen som er Mellommannen mellom Faren og menneskene.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

vel, har du lyst at jorden skal ha 10 milliarder mennesker? Jeg tror at først og fremst er det er vi som har forårsaket at det er SÅ mangen naturkatastrofer.

Pga oppvarming og C02.

Så du mener at naturen selv er designet for å innimellom kvitte seg med "overskuddet" ?

Ja, det er jo slik en far ville gjort det. Fem unger, men bare fire brødskiver - da kaster vi sistemann ut i sjøen...

:)

jeg tror du skjønner hva jeg mener.

Tror ikke at du ville hatt 10 mrd på jorden heller, innen 2010 var omme..

Lenke til kommentar

Pga oppvarming og C02.

:)

jeg tror du skjønner hva jeg mener.

Tror ikke at du ville hatt 10 mrd på jorden heller, innen 2010 var omme..

Det spiller vel fint liten rolle hva jeg vil? (dessuten er jeg naiv nok til å se at det er svært mye ubebodde steder både i Norge og andre land, så hvis viljen var til stede, så burde vi kunne huse 10 milliarder mennesker uten problemer)

Man uansett, så du mener oppriktig at Gud gjennom naturen regulerer antall mennesker på jorden?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Man uansett, så du mener oppriktig at Gud gjennom naturen regulerer antall mennesker på jorden?

det kan være en mulighet ja.

Jeg vil ikke påstå noe, for det står ikke akkurat i Bibelen (så langt jeg vet.

Men det er jo mulig.

eller?

Det ville vært grotesk, og krasjer noe voldsomt med mitt bilde av en god Gud. Hvis han innimellom lar naturkreftene drepe tusener, millioner av mennesker, bare for å kontrollere mengden av oss.

Lenke til kommentar

for meg vil det bli feil måte å se ting på. Jeg ser på det isåfall som om han vil la oss slippe å bli overfylt.

Det hadde vel vært enklere og mindre makabert å justere vår formeringsevne slik at den samsvarer med ressursmengden som jorden tilbyr. Eller hva?

Lenke til kommentar

Det hadde vel vært enklere og mindre makabert å justere vår formeringsevne slik at den samsvarer med ressursmengden som jorden tilbyr. Eller hva?

da ville vi ikke hatt fri vilje.

fri vilje, da kan vi få så mange barn vi vil..

Vil du at noen skal bestemme hvor mangen barn du skal få? greit nok, du kan abortere (ikke med vilje i denne sammenhengen), men som oftest får du de barna du vil ha.

fri vilje er kjekt å ha!

Lenke til kommentar

Vil du at noen skal bestemme hvor mangen barn du skal få? greit nok, du kan abortere (ikke med vilje i denne sammenhengen), men som oftest får du de barna du vil ha.

fri vilje er kjekt å ha!

Er det fri vilje som gjør at mange er barnløse, selv om alt de vil ha i verden er barn?

Er det fri vilje at noen damer dør under fødselen?

Er det fri vilje at Gud dreper folk i naturkatastrofer???

Du godtar altså at Gud bruker naturen til å drepe overskuddet av mennesker - men at han kontrollerer oss ved antall fødsler, nei den kan du ikke gå med på?

Drepe oss etter vi er født er altså løsningen

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

fri vilje er kjekt å ha!

Er det fri vilje som gjør at mange er barnløse, selv om alt de vil ha i verden er barn?

Du godtar altså at Gud bruker naturen til å drepe overskuddet av mennesker - men at han kontrollerer oss ved antall fødsler, nei den kan du ikke gå med på?

du las ikke hva jeg skrev. jeg skrev at han faktisk også KAN kontrollere antall fødsler, ved abortering!

dessuten vet jeg ingenting. jeg tenker muligheter

Lenke til kommentar

fri vilje er kjekt å ha!

du las ikke hva jeg skrev. jeg skrev at han faktisk også KAN kontrollere antall fødsler, ved abortering!

dessuten vet jeg ingenting. jeg tenker muligheter

Jada, jeg vet at du ser på mulighetene :) Men jeg er fascinert over hvilke retning du begir deg ut på.

For å konkluderer hvordan du så langt har kommet med muligheten:

- Gud skaper jorden med så og så mange resurser.

- Vi blir ganske mange, Gud bestemmer seg da for å gjøre noe med dette

- Gud fikser innimellom en spontantabortering

- Når ikke det er nok, lar han en tyfon, orkan, vulkan etc. drepe en haug på én gang.

Hvorfor gjorde han det ikke heller på denne måten:

- Gud skaper jorden med nok resurser

- Gud endrer muligheten/vanskeliggjør en graviditet før egget blir befruktet, og vokser til ett foster

- Gud lar naturen innimellom herje, og lar det regne litt i Afrika slik at de kan få solide avlingerb

Lenke til kommentar

Hvorfor gjorde han det ikke heller på denne måten:

1) Gud skaper jorden med nok resurser

2) Gud endrer muligheten/vanskeliggjør en graviditet før egget blir befruktet, og vokser til ett foster

3) Gud lar naturen innimellom herje, og lar det regne litt i Afrika slik at de kan få solide avlingerb

1: det er nok ressurser. problemet er at vi ikke utnytter dem. Eksempel er at madagaskar, believe it or not, har MASSE mat, men den tar franskmennene i landet. Franskmennene i madagaskar er søkkrike. "orginalbefolkningen" derimot, er fattige som lus, men vil ikke utnytte rismarkene sine. Det kunne de gjort.

2. da ville vi ikke hatt fri vilje.

3. den kan jeg nok ikke svare på! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...