Gå til innhold

Klokke xp 2500 til xp 3200

Erlendz

Anbefalte innlegg

1)

Jeg klokket nettop min xp2500 til en xp 3200. Jeg kjører på 12,5*176,35. Grunnen til dette er at da er ikke pci hastigheten på mer en 35 mhz noe den ikke bør være ettersom jeg har forstått det. Jeg kunne godt tenke meg å klokke litt til men da må jeg jo over 35mhz. Er dette så farlig som man skal ha det til?

2)

Selv om jeg nå kjører på 2200mhz som er xp3200 hastighet står det fremdeles xp2500. Hvorfor? Når jeg klokket min gamle xp 2000 forandret også denne verdien seg. En kompis sier at jeg må justere cpu vcore. Er dette riktig? I det tilfellet hvor mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1)

Jeg klokket nettop min xp2500 til en xp 3200. Jeg kjører på 12,5*176,35. Grunnen til dette er at da er ikke pci hastigheten på mer en 35 mhz noe den ikke bør være ettersom jeg har forstått det. Jeg kunne godt tenke meg å klokke litt til men da må jeg jo over 35mhz. Er dette så farlig som man skal ha det til?

Tar jeg ikke feil har A7N8X en sperre som gjør at du kan "skru opp" fsb'n uten å øke pci hastigheten (agp også). Jeg har iallefall ikke noen problemer med å kjøre min xp2500 på 11*200 eller xp3200.

2)

Selv om jeg nå kjører på 2200mhz som er xp3200 hastighet står det fremdeles xp2500. Hvorfor? Når jeg klokket min gamle xp 2000 forandret også denne verdien seg. En kompis sier at jeg må justere cpu vcore. Er dette riktig? I det tilfellet hvor mye?

Tror det er fordi xp3200 kun kommer med en fsb på 200MHz. Når jeg booter opp står det jeg har en xp3200 (2500@11*200). Det kan være lust å justere spenningen for å unngå stabilitetsproblemer. Jeg kjører min xp3200 stabilt på 1,75V.

Håper det hjalp litt

Lenke til kommentar

Jeg har a7v8x ikke a7n8x og mitt hovedkort har ikke en slik sperre. Jeg kjører på 12,5 pga hvis jeg kjører på 11*200 vil pci kjøre på 40. Jeg har hørt at den ikke bør være over 35. Stemmer dette? Får jeg samme ytelse om jeg kjører på 11*200 som om jeg kjører på 12,5*176?

Så jeg trenger ikke justere på cpu core hvis maskina er stabil?

Lenke til kommentar

Hva slags PCI-kort har du? Husk at f.eks. innebygd lydkort og nettverkskort også går på PCI-bussen..

Klokk FSB til 200 MHz og se om det går bra. Tviler sterkt på at noen PCI-enheter vil ta kvelden. Det er fullt mulig at de ikke virker på på 40 MHz, så da må du jo backe opp litt :)

Når du kjører FSB på 200*11 istedenfor 176*12.5, vil jo hele systemet gå raskere, ikke bare prosessoren. Så du får nok mer ytelse av 200 FSB ja.

Og core-spenningen har ikke innvirkning på hva BIOSen detekterer prosessoren som, men det kan være lurt å skru den opp litt dersom du har stabilitetsproblemer, som infinityFX sa (men sørg for å ha god kjøling på CPU iallefall..).

Lenke til kommentar
Jeg har a7v8x ikke a7n8x og mitt hovedkort har ikke en slik sperre. Jeg kjører på 12,5 pga hvis jeg kjører på 11*200 vil pci kjøre på 40. Jeg har hørt at den ikke bør være over 35. Stemmer dette? Får jeg samme ytelse om jeg kjører på 11*200 som om jeg kjører på 12,5*176?

Så jeg trenger ikke justere på cpu core hvis maskina er stabil?

Bare tull, alle Nforce kort har PCI og AGP lock slik at uansett hvor mye du forandrer FSB så er PCI på 33 og AGP på 66..

Jeg kjører min på 11*200, og det står ikke XP 3200 hos meg det står bare Amd Athlon XP 2200 MHz..

jeg bruker 1.7 v i Vcore og det er stabilt hos meg..

------------------------------------------------------------------------------------

Får jeg samme ytelse om jeg kjører på 11*200 som om jeg kjører på 12,5*176?

Nei det blir høyere ytelse ved 11*200 fordi FSB en er mye høyere og ramen din regner jeg med øker og betraktelig..

--------------------------------------------------------------------------------

Beklager er enig der ja Nisje Olm jeg tenkte på A7N8X ikke A7V8X

Men det at pci frekvensen ikke skal over 35 er bare vås det kommer på om du har nye eller gamle pci kort. De fleste nye klarer over 40 mens noen gamle stryker med, det kan jo forsovet noen nye og gjøre

Lenke til kommentar

Hei!

Må innrømme at jeg ikke har spesielt mye peiling på overklokking, men dog...

Jeg har en Barton 2500+ prosessor, A7N8X Deluxe hovedkort og 2x512Mb DDR400 RAM.

Tenkte jeg skulle prøve å overklokke, satte FSB til 200 og multipler til 11, og det stod XP3200+, spenning står som standard 1,65V

Har kjørt med dette i tre uker uten antydning til kræsj.

Har et Chieftech kabinett uten kabinettvifter, bruker kun CPU vifte.

Prøvde å sette multipler til 11,5 men det gikk ikke. Er det mer kjøling som skal til eller høyere spenning, evt noe annet?

Hvor mye kan man klokke Barton 2500+ til og hvordan?

Lenke til kommentar
Hei!

Må innrømme at jeg ikke har spesielt mye peiling på overklokking, men dog...

Jeg har en Barton 2500+ prosessor, A7N8X Deluxe hovedkort og 2x512Mb DDR400 RAM.

Tenkte jeg skulle prøve å overklokke, satte FSB til 200 og multipler til 11, og det stod XP3200+, spenning står som standard 1,65V

Har kjørt med dette i tre uker uten antydning til kræsj.

Har et Chieftech kabinett uten kabinettvifter, bruker kun CPU vifte.

Prøvde å sette multipler til 11,5 men det gikk ikke. Er det mer kjøling som skal til eller høyere spenning, evt noe annet?

Hvor mye kan man klokke Barton 2500+ til og hvordan?

Varierer stort for hver prosessor hvor mye du kan klokke han men 98% av alle Xp 2500 som jeg har sett har de fått opp i xp 3200 hastighet.

Jepp tror nok du må hive volten noe opp for og få han stabil...

Men et lite tips, aldri hopp rett fra standard hastighet og rett til 200 fsb slik du gjorde. Ellers kan PC delene dine få angre :(

øk med 3-4 fsb om gangen... og når han blir ustabil hiver du volten litt opp..

Lenke til kommentar

Poenget mitt med volten var at det er dønn stabilt selv med 1,65V. Har som sagt ikke hatt antydning til kræsj

Er det egentlig lurt å øke fsb gradvis (sette den til mellom 166 og 200) når man har 400MHz RAM? Er det ikke bare å hoppe til 200, det er jo det de nye versjonene av A7N8X er laget for. Siden neesten alle 2500+ klarer 200, tilsvarende 3200+, så er de vel bare 3200+'er som ikke var gode nok... bare synser...

Men det jeg lurer på er hvordan få til 11,5* eller høyere. Er det noen som har fått det til?

Lenke til kommentar

Hvis du greier å kjøre 11*200 på standard spenning, har du vært utrolig heldig med steppingen. Men jeg vil ikke kalle noe stabilt m.m. det kjører for fullt noen timer med enten superpi, pifast, prime eller sisoft sandra burn in wizard. (Husk mye over 80*C og din cpu er død, 50*C bør du holde deg under, fordi levetiden reduseres som kjent ved høyere temp. og volt)

Skal du opp i hastighet må du nok opp i Vcore og ha bedre kjøleribbe med mer bråkete vifte. Noen kabinettvifter hadde også vært lurt (innsug nederst foran og utsug bak lenger opp + utsug fra strømforsyning er hva Amd anbefaler i kabinettet)

Har du bra ram med Winbond e.l. så kan du også prøve 220*10 eller 232*9,5 sistnevnte vil øke ytelsen med 10% i et spill som Unreal Tournament 2003. Ved så høy fsb er det en fordel å kjøle ned Northbridge, Southbridge, Mosfets og PPL ekstra. (sikrer stabilitet i sommervarmen og minsker slitasje)

Edit: Asus er ikke kjent til å greie slike hastigheter uten modding, så se litt bortifra dette avsnittet.

Hvis du har vært så heldig og fått en Barton med super stepping, kan du greie 2,4GHz muligens med luft mer ved vann kanskje 2,7GHz.

Who knows :shrug:

En 400W strømforsyning er heller ikke å forakte ved overklokking.

Lenke til kommentar

Temp ligger på 49 grader, CPU viften er en GlacialTech 2410 Pro

PC'en står på hele tiden og laster fra DC++, jeg ser en del filmer, ellers så brukes den til AutoCAD og Inventor 3D tegning. Dette er tunge programmer som lett kræsjer en pc...

Skal putte inn kabinettvifter.

Men hvorfor er det så enkelt å klare 11, men vanskelig 11,5?

Lenke til kommentar

49*C idle syns jeg er mye, tempen er nok mye høyere ved load. (er det målt ved hjelp av biosen o.l. kan feilmarginen være stor) Ved bruk av kjølepasta som f.eks Artic Silver 3 kan tempraturen senkes yttligere. Her er en liten shoot-out

11,5 multiplier tilsvarer 2,3GHz. Når du kan kjøre laveste modell (std volt) like høyt som toppmodellen må du se deg fornøyd. Du kjører cpu'n langt utover specs og vil du ha mer må Vcore økes.

Hvorfor 11 er lett? Jo fordi du har vært ekstremt heldig med steppingen på din Barton...

Husk som regel at nesten aldri brukes 100% av cpu krafta i de fleste programmer, med unntak av rendring 24/7. Skal stabilitet skjekkes bør programmer som nevnt ovenfor kjøres som en torturtest i mange timer.

Ang kabinettvifter, Amd's Cooling guide i pdf.

Lenke til kommentar

Du vil kun få opp XP3200+ i biosen hvis du kjører eksakt samme hastighet som det den gjør. Mao 11x200Mhz. Dessuten er det ikke alle bioser som viser XP ratingen når du kjører med manuellt innstilt hastighet.

Har ikke A7V8X enda en pci divider slik at du er tilbake på 33/66Mhz PCI/AGP ved 200Mhz FSB? Mener å ha lest det en plass. Det bør du sjekke opp.

Det er vanligvis ikkenoe som går direkte til helvete når du overklokker PCI bussen for høyt. Det første som skjer er at ting begynner å "kødde". F.eks er det vanlig at harddiskene begynner å slite slik at du får masse datafeil, du vil f.eks måtte kjøre scandisk hver eneste gang maskinen starter. Det er et klassisk tegn på at du har klokket for langt. Ellers så har hvert eneste PCI kort i maskinen en økende mulighet til å slutte å funke, men det pleier også å gå "greit" så lenge du øker fsb litt av gangen helt til du merker at noe ikke lenger funker som det skal. Så kan du skru ned igjen til der det fortsatt funket og teste om det funker over tid. Gjør det det. Fint. Fortsett med den hastigheten da. Får du feil over tid, skru ned mer.

Husk også at noen skjermkort er mer følsomme for overklokket AGP hastighet enn andre. Nvidia kort takler som oftest >75Mhz (vet om flere som sier de klarer ~100Mhz på Nvidia kort). Jeg kjører mitt GF4 Ti4600 kort på 75Mhz 100% stabilt.

Mens derimot ATi kort ofte gir seg ved 68-70Mhz (Gir seg i denne sammenhengen betyr oftest grafikkfeil som blir borte igjen når du klokker ned igjen).

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt her nå stillte jeg ned til 11 og begynte å øke bare fsb. Jeg kom til 192, da ble bildet svart etter at jeg lagret innstillingene. Jeg restartet maskina med power knappen og kom rett inn i biosen. Der stod det at pga ugyldige klokkefrekveser eller noe slikt hadde det skjedd en feil. Hva nå?

Er det nå jeg skal sette opp volten, eller er det nå jeg skal slutte å klokke?

Lenke til kommentar
Etter det jeg har hørt her nå stillte jeg ned til 11 og begynte å øke bare fsb. Jeg kom til 192, da ble bildet svart etter at jeg lagret innstillingene. Jeg restartet maskina med power knappen og kom rett inn i biosen. Der stod det at pga ugyldige klokkefrekveser eller noe slikt hadde det skjedd en feil. Hva nå?

Er det nå jeg skal sette opp volten, eller er det nå jeg skal slutte å klokke?

Øk volten

Lenke til kommentar
Hvor mye skal jeg øke volten? Er det stor fare for at noe vil bli ødelagt når jeg gjør dette? I og med at det står det i biosen.

Jeg har ikke råd til å ødelegge noe

Øk vcore med 0.05-0.1 Det er ingen risk så lange du passer på tempen. En så liten økning vil uansett ikke øke varmeproduksjon noe særlig.

Lenke til kommentar

Jeg klarer å starte på 194, med standard volt. Når jeg går til 195 får jeg fram melding om å sette i system diskett når jeg skal starte opp. Da må jeg skru av maskina og klokke ned. Jeg prøvde med 195 og økte vcore med ett hakk (1,675V) Da gikk det heller ikke. Jeg økte et hakk til (1,7V) da skjedde det samme igjen. Hva nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...