Gå til innhold

Installasjon av kabel-tv-pris?

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser på installasjon av kabel-tv fra Canal Digital, men kan ikke finne noen eksakt pris for nyetablering noe sted. Noen som vet hvor mye det koster å få lagt inn kabel i et hus? Kun ett/to rom i huset. Funnet priser på alt fra 1000 kr til 6500 kr. Men da ble jeg bare usikker, da prisene spriker så veldig.

-Kiserud

Endret av Kiserud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser et sted at det står en stjerne bak prisene for nyetablering, da omfanget av graving og kabelstrekking kan variere. Det virker i grunn ganske logisk. Ring dem og spør hva de må vite før de kan gi et tilbud med en forpliktende pris. Du bør kreve det før de begynner å grave, og før du bekrefter noen bestilling, uansett om du signerer ved penn eller ved å klikke på rett sted på websidene deres.

Ellers vil jeg tro at tida for nyinstallering av kabel-TV i eneboliger er på hell. Hvis kabelen ikke allerede er i huset, er bakkenettet eller parabol gode alternativer. Skal man først grave, bør man vurdere fiberbredbånd framfor kable-TV dersom det er tilgjengelig der man bor.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på alt det? Må si at jeg har lite peiling på akkurat det her. Hva er egentlig bakkenett, og er det bedre enn kabel? Prismessig, hva er best for to fattige studenter?

Så på en bredbåndspakke fra Canal Digital, og den var ganske real mtp pris når man fikk internett og tv. Men om det koster mer enn det smaker å grave kabel, så er det nok ikke så lurt.

Hva er rett og slett det lureste/billigste?

Lenke til kommentar

Bakkenett er TV-sendinger gjennom lufta fra sendere på bakken, og tas inn med "vanlig antenne".

Fordeler med bakkenett:

- Billig/ingen installasjon. Man trenger en UHF-antenne og en dekoderboks eller en ny TV "godkjent for RiksTV".

- Kjempeenkelt å ta med når man flytter, abonnement er ikke knyttet til en fysisk adresse., ingen trøbbel med at man kanskje må si opp hos et kabelselskap der man flytter for å betale bruddgebyr i bindingstida, og vente på å bli koblet opp der man flytter til.

- Stort utvalg i dekodere og TV-er med innebygd tuner - man er ikke nødt til å bruke en boks med kanskje tvilsom driftssikkerhet som programdistributører har valgt.

- Virker også uten noe abonnement, man kan ta inn NRK + fri- og hallelujakanal og evt. lokalTV "gratis". (Anførselstegnene pga. plikten til å betale kringkastingslisens.)

- Mulig å abonnere på enkeltkanaler hos RiksTV.

Ulemper med bakkenett:

- Konkurrentene (kabel, satellitt, fiber/IP-TV) kan som regel tilby flere kanaler, og flere kanaler per krone.

- Dersom man vil se mer enn NRK og halleluja, er RiksTV eneste kommersielle aktør, mens man på f.eks. satellitt kan velge mellom Canal Digital og Viasat.

Dette bør svare på endel om bakkenett, som jeg selv bruker. Andre kan sikkert fortelle om andre alternativer til kabel de har erfaring med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...