Engberg Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 La oss si at jeg jobber for et internasjonalt møbelfirma. La oss si at jeg jobber utendørs, ved inngang og utgang. Der sitter det ofte folk og røyker. Hvilket gjør at luften på arbeidsplassen min er forurenset/ren gift. Kan jeg kreve at vi forbyr røyking? Har vi i Norge krav på ren luft på arbeidsplassen? Også; Om man ikke har traktorførerkort, kun vanlig bilførerkort, har man lov til å kjøre traktor på privat eiendom? For eksempel en stor parkeringsplass for kunder? Og om det er lov, må man i det hele tatt ha førerkort for å få kjøre der? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 en slik situasjon med røying er noe som vanligvis taes internet med HMS ansvarlig eller lignende i håp om at det løser situasjonen. dvs hnege opp merking med røyking forbudt ved ingangen og kanskje tilogmed dedikere en egen egnet plass som røykere kan stå uten at dette problemet oppstår. loven ang kjøretøy og førerkort gjelder både på privat og offentligplass så for å føre et kjøretøy må du enten inneha førerkort for klassen eller ha med ledsager vel. det sagt så har det vært gitt(vet ikke om det gjøres enda) klasse T ved ervervelse av klasse B tidligere og da kunne man kjøre traktor med noen begrensinger på toppfart og slikt. Lenke til kommentar
Engberg Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Takk for svar, skal ta det med røyking videre. Siden 2005 får man ikke Klasse T når man tar Klasse B så vidt jeg har forstått. Er det 100% sikkert at loven er lik for offentlig og privat vei/parkering/gårdsplass? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 veitrafikkloven paragraf 1: § 1. Lovens område. Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn. Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn. Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for annet område enn nevnt i paragrafen her, eller at den helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område. For Svalbard og Jan Mayen gjelder loven med de endringer som Kongen måtte fastsette av hensyn til de stedlige forhold. er det ikke bare å spø om de har tillatelse/fått unntak for å gjøre det de gjør? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Også; Om man ikke har traktorførerkort, kun vanlig bilførerkort, har man lov til å kjøre traktor på privat eiendom? For eksempel en stor parkeringsplass for kunder? Og om det er lov, må man i det hele tatt ha førerkort for å få kjøre der? Ja, om traktoren ikke går i mer enn 40km/t og du har fylt 16. (kilde) Traktor som går i mer enn 40 krever derimot førerkort klasse B (tatt før 2005) eller C. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Ja, om traktoren ikke går i mer enn 40km/t og du har fylt 16. (kilde) Traktor som går i mer enn 40 krever derimot førerkort klasse B (tatt før 2005) eller C. lærte jeg noe nytt idag og. så så langt det er definert som privatveg eller lignende(regner med en privat parkeringsplass går greit da) men hva må til for at den skal kunne kalles privat? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 men hva må til for at den skal kunne kalles privat? Enhver vei som ikke er kommunal vei, fylkesvei, eller riksvei/Europavei er vel i denne sammenheng privat, selv om den også samtidig kan være åpen for alminnelig ferdsel. At en asfaltert vei med kantstriper og evt. midtstripe er offentlig er vel ganske tydelig/selvsagt, men å se forskjell på en kommunal grusvei uten veimerking og en privat gårdsvei er jo ikke nødvendigvis like enkelt uten å konsultere et kart/teknisk etat i kommunen. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Husk også på vektbegrensningen når du kjører traktor på klasse B. - Har du "nytt" klasse B så er det ikke så altfor store traktoren før den går over 3.5t. Lenke til kommentar
Engberg Skrevet 10. august 2010 Forfatter Del Skrevet 10. august 2010 Greit, takk for hjelpen, alle sammen, skal få ordning på det nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå