Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan dette være Autosomal dominant nattlig frontallappsepilepsi?

Bruker-168731

Anbefalte innlegg

er dette likhet på Autosomal dominant nattlig frontallappsepilepsi?

om autosomal dominant nattlig frontallappepilepsi:

Acetylkolinreseptorer

Autosomalt dominant nattlig frontallappsepilepsi (Autosomal dominant nocturnal frontal lobe epilepsy – ADNFLE) er karakterisert ved nattlige anfall med stereotype motoriske symptomer og uro, inkludert verbale uttrykk som grynt og rop. Noen av pasientene har også mentale forandringer utenom anfallene.

saken er, jeg syns det likner litt. jeg har også sån at tankene prøver å styre hva jeg gjør, og de snakker til meg på dagene. en test viste i min barndom at jeg har en dysfunksjon i høyre lapp forran på hodet som gjorde at jeg skalv i venstre hånd i en test. jeg har svak asperger syndrom. hva syns dere? kjenner dere om noen som har sånt om nettene, og syns dere det likner? i forige uke våknet jeg sittende i sengen stirrende i veggen.

se disse youtubeklippene.

http://www.youtube.com/watch?v=nid946o9fQs

http://www.youtube.com/watch?v=omMyQ98D_q0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=G3QgPZucw_g&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=GEpbap25CVA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=C4U-Kb8pyKA

Endret av monjanse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å få svar på det bør du kontakte legen din.

avtal en time med din fastlege og ta med opptakene du har og be om å bli testet for dette.

for meg ser dette helt normalt ut, men jeg er ikke lege eller utdannet innen helse generelt eller epilepsi spesifikt.

Lenke til kommentar

det er vel ikke så normalt å rope i søvne, og rykke og bli skremt uten å drømme mareritt vel.

om det er normalt eller unormalt er ikke det som er spørsmålet.

spørsmålet er om dette kan være symptomer på en sykdom, har hatt noe lignende og sett andre ha lignende værre og det har alltid vært grunnet en eller annen for for stress eller angst som har ligge under overflaten og blitt undertrykket.

å stille en diagnose på om det er eller ikke er den sykdommen TS lurer på krever mer en bare video så vidtjeg har forstått det, gjerne søvntester gjordt på sykehus og hjernescan(MR?).

Lenke til kommentar

Det kan også hende du sliter med å komme inn i søvnen, det problemet hadde jeg når jeg varl itt yngre.

Jeg fikk "angst anfall", altså ropte og skreik, rett før jeg sovnet. Uten at jeg skjønnte hvorfor, ble bare plutselig skremt av noe. Det vokste jeg fra meg.

Konsulter med fastlegen din og hør hva han syns du.

Hvertfall med tanke på at du ikke husker når det skjer, så er det også en biefekt av de fleste epeleptiske anfall, hukomelses tap under anfallet er veldig normalt (Snakker av erfaring etter å ha vokst opp med en mor med epelepsi anfall som førte til først en anfall, så schizofreni, så et nytt anfall før ho var seg selv igjen.)

Endret av Elwani
Lenke til kommentar
Gjest Monica Jansen

det er vel ikke så normalt å rope i søvne, og rykke og bli skremt uten å drømme mareritt vel.

om det er normalt eller unormalt er ikke det som er spørsmålet.

spørsmålet er om dette kan være symptomer på en sykdom, har hatt noe lignende og sett andre ha lignende værre og det har alltid vært grunnet en eller annen for for stress eller angst som har ligge under overflaten og blitt undertrykket.

å stille en diagnose på om det er eller ikke er den sykdommen TS lurer på krever mer en bare video så vidtjeg har forstått det, gjerne søvntester gjordt på sykehus og hjernescan(MR?).

det var faktisk det som var inkludert i spørsmålet også, om det er noe eller er normalt.

Lenke til kommentar

Si ikke det... Det er heller motsatt, det er svært få ting som er unormalt at man foretar seg i søvne. At man roper eller beveger seg i forbindelse med drømmer skyldes som oftest at kroppen har "glippet" litt i forbindelse med at musklene kobles ned når man går inn i REM-fasen.

@monjanse: Jeg ser heller ikke noe unormalt i klippene som er lagt ut. I de fleste sier du også at du ikke husker noe, noe som tyder på at du har vært i en drømmefase eller en ikke-fullført oppvåkningsfase. Hvis man befinner seg i en dyp søvnfase når man vekkes vil man i mange tilfeller kunne oppføre seg som om man er våken, men uten enda å være helt bevisst. Som et eksempel, på høsten synes jeg det er for varmt med dyne når jeg legger meg, men det blir kaldt i løpet av natten. Jeg har da brettet dyna i fotenden av sengen, slik at jeg lett kan dra den over meg. Som oftest vil jeg våkne fordi jeg fryser, og så sette meg opp og dra dyna over meg. Men noen morgener våkner jeg under dyna, uten at jeg kan huske at jeg har dratt den over meg.

Klippet hvor du plutselig blir skremt, er dette noe du opplever ellers? Hvis det kun er noe du har opplevd i forbindelse med at du skal sove er det godt mulig at det skjer i forbindelse med innsovningen. De fleste har opplevd at noen sovner på skolen el, og at de da plutselig smeller et kne i undersiden av pulten. Dette skyldes en refleks i musklene, i det øyeblikket du sovner vil musklene rykke litt til før de slapper av. I det samme øyeblikket skjer det en del ting i hjernen, og har du dagdrømt litt el kan du faktisk få en bråtur innom drømmefasen uten å huske dette.

Vær også obs på at du sannsynligvis drømmer mye uten å huske det. Å huske drømmer er et selvbedrag i den forstand at du aldri vet hva du ikke husker, bare hva du husker. De fleste drømmer er ytterst korte, og selv lange drømmer er aldri sammenhengende. Mennesker har nokså korte perioder med drømmesøvn av gangen, i noen tilfeller ikke mer enn 20 sekunder, men han huske drømmer på tvers av disse. Disse syklusene er også noe av grunnen til at drømmer kan bli svært forvirrende, da man i ettertid ser dem i sammenheng.

Til sist, stress og bekymring kan føre til dårligere søvn. Er man trøtt vil man også kunne oppleve sterkere grad av "våken søvn", hvor man altså begynner å gjøre ting før man har blitt helt bevisst. Situasjonen hvor du våkner stirrende i veggen er antagelig en slik, hvor du har satt deg opp før du har våknet helt.

Du sier heller ikke så mye om hyppigheten av disse bevegelsene. At du i blant kommer med utrop eller har rare bevegelser er helt normalt, det vil først være dersom du gjør de samme merkelige bevegelsene hver natt at det kan kalles unormalt.

Etter mitt syn tyder ingenting av det du legger frem på noe unormalt, men er heller et klassisk feilsteg hvor man finner symtomer først og så et problem som samsvarer. Er du svært bekymret, eller enda viktigere hvis du føler at søvnkvaliteten din er svært dårlig bør du kontakte legen din. Han kan eventuelt sende deg til en søvnklinikk som så vil undersøke deg.

Og til sist, en liten historie viser at "rare" ting er ganske normale. Jeg har en liten hund som sover til alle døgnets tider. Han har tidvis helt klare tegn på at han drømmer uten at musklene er helt koblet ut. Dette viser seg ved rykninger i ett eller flere ben, som tydelig viser at han løper. I blant kan det også komme små bjeff samtidig, og vi har opplevd at han plutselig tar i litt. Dette vil ofte medføre at han våkner av sitt eget bjeff, men han er tydelig forvirret og bruker litt tid på å orientere seg. Mens han sover skjer det også at han åpner øynene og ser på oss, men han vil ikke reagere på våre bevegelser, slik at det ikke er noe bevisst bak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest jeg sa jo ikke akkurat det

det var faktisk det som var inkludert i spørsmålet også, om det er noe eller er normalt.

hvor i TS sin første post står det?

jeg sa jo ikke at det var det som var spørsmålet heller, om det var normalt eller unormalt. ikke vits i å bli sur. jeg bare sa at det er vel ikke så normalt. du sa det ser ganske normalt ut.

Lenke til kommentar

jeg er ikke redd eller nervøs i dagliglivet. så da er det rart at jeg er redd i drømme. det som er saken er at jeg pleier å huske skumle drømmer. jeg har hørt om søvnepilepsi kan gjøre den som har det urolige og kan snakke eller rope i søvne. det var jammen rart at det ikke er sansynlighet for at jeg har det da. jeg som har dysfunksjon i høyre frontal lapp, og har asperger syndrom også.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Så vidt jeg vet så har asperger ingenting med epelepsi å gjøre.

det er ikke det jeg mener heller, men jeg har lest at aspergere og autister oftere har epilepsi.

Om dette er autosomal dominant frontallappepilepsi kan jeg ikke svare på. Det er i så fall arvelig.

Jeg har selv ei jente på 17 år, med epilepsi, hovedsaklig under innsovning/oppvåkning, men også mye småanfall ellers på natta. Noen av disse episodene som vises på filmene, minner veldig mye om hennes bevegelser, og de er registrert som epileptiske anfall. Før telemetriregistrering på Spesialsykehuset for epilepsi ble foretatt, ble jeg fortalt at det like gjerne kunne være søvnrykk. Telemetriregistreringen viste altså epilepsi med start i høyre frontallapp.

Asbergere/autister, men også mennesker med andre former for sykdom/skade i hjernen, KAN ha lettere for å utvikle epilepsi, men trenger ikke gjøre det.

Ta i så fall kontakt med legen din på sykehuset, for å få en henvisning til Spesialsykehuset for epilepsi. Da vil du raskt få enten bekreftet eller avkreftet evt. epilepsi.

Håper dette kan være til hjelp for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...