Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Starte på videregående.

Anbefalte innlegg

Miljøet forbedret seg på videregående. Men dette varierer nok veldig fra skole til skole, og så klart på forholdet ungdomsskolen/den videregående skolen.

Mindre lekser? Hmm... Igjen, varierer nok på skolen. Er et mye større ansvar for egen læring på videregående. Det vil si at du kanskje fint kan gå alle tre år uten å gjøre en eneste lekse, uten at lærerne bryr seg. Det jo din læring det er snakk om. Det er ditt ansvar å gjøre dine egne lekser. Jeg vil dog anbefale å gjøre alle leksene.

Karakterene mine var slik, 5.33 ut av ungdomsskolen, 5.2(avgangsfagene, 4.7 totalt) ut av VG1, 4,4 (avgangsfag, 4.2 totalt) ut av VG2. Begynner på VG3 nå, og har altså for øyeblikket ca. 4.8 sammenlagt i avgangsfagene fra de to første årene.

Anbefaler sterkt å fokusere på avgangsfagene i VG1 og VG2 da disse er gjeldende når du går ut av videregående. Men du trenger så klart ikke å sove gjennom de andre fagene. Spesielt norsk kan være nyttlig å følge ekstra med på, ettersom alle tre år blir vektlagt under eksamen i 3. klasse. Hvert år bygger også på hva du lærte i det forrige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holdt også på med en bok per fag en periode, men fant ut at det er lettere å ha én skrivebok hvor man kan rive ut sider. Dermed kan man bruke én bok til alle fag, så river man ut sider og putter dem i en perm hvor man har system for alle fagene. Èn perm, én skrivebok, x antall fag.

Matte kan få sin egen bok pga den helst skal ha ruter, som Chicharito sier.

Lenke til kommentar

Jeg holdt også på med en bok per fag en periode, men fant ut at det er lettere å ha én skrivebok hvor man kan rive ut sider. Dermed kan man bruke én bok til alle fag, så river man ut sider og putter dem i en perm hvor man har system for alle fagene. Èn perm, én skrivebok, x antall fag.

Det hørtes veldig smart ut! Kanskje jeg går for det jeg også. Takker for godt tips! :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg starta på studiespess vg1 i dag og jeg er veldig bekymra for at jeg ikke skal klare å henge med. jeg hadde 4.44 i snitt ut av tiende og hadde 5 på begge eksamene.

Er veldig bekymra som sagt, redd for å ikke klare å gjøre alle lekser osv.

Jeg har god rutiner på å gjøre lekser og sånt, hadde tenkt å bruke fritimene til lekser og litt hjemme...

Lenke til kommentar

Hei, jeg starta på studiespess vg1 i dag og jeg er veldig bekymra for at jeg ikke skal klare å henge med. jeg hadde 4.44 i snitt ut av tiende og hadde 5 på begge eksamene.

Er veldig bekymra som sagt, redd for å ikke klare å gjøre alle lekser osv.

Jeg har god rutiner på å gjøre lekser og sånt, hadde tenkt å bruke fritimene til lekser og litt hjemme...

Du vil ha null problem. Bare gjør ting som du har gjort det på ungd. skole og du vil klare deg utmerket.

Lenke til kommentar

Første dag på VGS i morgen, gleder meg til dette, men jeg gruer meg samtidig til vi kommer ordentlig uti det og det blir skikkelig hardkjør. Lurer på en liten ting:

Jeg tok forsert skoleløp i matte i fjor, altså 1T i tiende. Planen var å da gå videre med R1 i år. Hvordan er overgangen fra 1T til R1 faglig sett? Er det stor nivåøkning? Fikk en halvsterk femmer i 1T, men da gjorde jeg ikke én lekse, noe jeg kanskje skal vurdere å gjøre nå.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det er litt vanskeligere ja, spesielt hvis du ikke gjør lekser eller følger med i timen.

Nå har ikke jeg noe erfaring da, men andre jeg kjenner som har tatt det strevde litt mer med R1 enn med 1T. Selv bytta jeg fra 1T til 2P når jeg begynte i 2. klasse, og så ble alt plutselig kjempelett. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...