Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Starte på videregående.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg som mange andre skal starte på videregående om to uker, og er selvfølgelig spent på hvordan det vil bli. Derfor hadde jeg satt pris på at dere forteller om hvordan dere mener overgangen fra ungdomsskolen til videregående var.

Hvordan var miljøet i forhold til Ungdomsskolen?

Fikk dere mye mere lekser?

Beholdt du karakterene fra ungdomsskolen eller gikk de ned?

Hvilke karakterer gikk du ut fra ungdomsskolen med, og hvilke karakterer hadde du da du gikk ut av videregående?

Skjønner jo at dette er forskjellig fra person til person og fra skole til skole, men hvordan opplevde du overgangen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært kjekt å vite hvilken linje du skal studere, men overgangen blir ganske stor, det er mye friere, og det på både godt og vondt, "lettere" for å skulke, men kan også bestemme mer over lekser, oppgaver etc. Når det gjelder fag er 1året ganske likt som siste året på vgs. men 2 året, altså til neste år, for deg blir en del tøffere enn hva 1 året er.

Men altså ikke noe å grue seg til :)

Lykke til

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel svare litt på noen av disse, selv om jeg riktignok begynner på VG2 stud.spes. nå.

Fikk dere mye mere lekser?

Egentlig ikke. Mindre vil jeg si, men det avhenger vel litt om du er en person som følger litt med i timen og er effektiv (jeg har iallfall hatt masser av tid til å gjøre ferdig diverse lekser i timene).

Hvilke karakterer gikk du ut fra ungdomsskolen med, og hvilke karakterer hadde du da du gikk ut av videregående?

~4,5 i snitt ut ungdomsskolen. 5,2 på VG1 (5,5 om vi kun teller avgangsfag). Skal sies at VG1 er ganske enkelt i forhold til senere år.

Skjønner jo at dette er forskjellig fra person til person og fra skole til skole, men hvordan opplevde du overgangen?

For min del var det omtrent som overgangen mellom niende og tiende klasse, ikke spesielt stor med andre ord. Faglig sett er VG1 ganske likt ungdomsskolen, i en del tilfeller enklere.

Den største forandringen blir vel at man får mye mer ansvar. Å skulke f.eks. er latterlig enkelt, og lærerne vil som regel ikke bry seg nevneverdig om du gjør lekser eller ikke (det er jo du som taper på det uansett). Når det gjelder studieteknikk så har jeg greid meg ganske greit med å lese igjennom pensum et par ganger dagen før en prøve, 'skippertak' om du vil.

Lenke til kommentar

vgs var i alle fall i mine øyne mye mere "relaxed" enn ungdomskolen, nå gikk jeg elektro, data og elektronikk, romteknologi men jeg fikk inntrykket at det var et mye mere avslappa miljø på alle linjene egentlig.

folk er litt mere voksne liksom og folk er ikke så opptatt av å henge med de kule kidsa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynner på vidregående neste år, og er det noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre?

vell, jeg vil begynne med noe innen grafisk design ( for å si det sånn, reklamebransjen og innen det) og jeg vet ikke hva det er best å velge?

skal jeg gå studiespesialisering eller hva annet? :)

vet ikke så mye om hva jeg kan ta og hva som er best for min interesse :)?

noen som har hadd samme interesse og har erfaring? :)

Lenke til kommentar

Linjene/Valgene du kan velge etter ungdomskolen er:

Almen/Studiespesialiserig m/u formgivning - 3år

Salg og Markedsføring - 2år (lærling) evt. almenpåbygg(1år)som gir generell studiekompetanse

Bygg og anlegg -2år (lærling) evt. almenpåbygg(1år)som gir generell studiekompetanse

Medie og kommunikasjon - 2år (lærling) evt. almenpåbygg(1år)som gir generell studiekompetanse

Design og håndtværk - 2år (lærling) evt. almenpåbygg(1år)som gir generell studiekompetanse

Restaurant og matfag - 2år (lærling) evt. almenpåbygg(1år)som gir generell studiekompetanse

Musikk, dans og drama - 3år

Teknikk og industriell produksjon - 2år (lærling) evt. almenpåbygg(1år)som gir generell studiekompetanse

Naturbruk - 2år (lærling) evt. almenpåbygg(1år)som gir studiekompetanse

Helse og sosialfag - 2år (lærling) evt. almenpåbygg(1år)som gir studiekompetanse

Elektrofag - 2år (lærling) evt. almenpåbygg(1år)som gir studiekompetanse

Evt. Kan du også gå folkehøyskole som ikke gir noe utdannelse, men øker dine studiepoeng. :)

sjekk denne: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivelser?ASP=18988066&Ran=62897&Niva=V&Return=WA_Artikkel&Bok=010362&Artikkel=010362&TP=10-08-10

Lenke til kommentar

Evt. Kan du også gå folkehøyskole som ikke gir noe utdannelse, men øker dine studiepoeng. :)

Hæ? 1) Folkehøgskole gir utdannelse, selv om det ikke kan sammenlignes med videregående eller høyere utdanning. 2) Folkehøgskole er ikke noe alternativ for videregående, og de fleste har en aldersgrense på 18 år. 3) Du får ikke studiepoeng for å gå på folkehøgskole. Man får derimot to tilleggspoeng i ordinærkvoten når man søker høyere utdanning, som i all hovedsak forutsetter generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Hæ? 1) Folkehøgskole gir utdannelse, selv om det ikke kan sammenlignes med videregående eller høyere utdanning. 2) Folkehøgskole er ikke noe alternativ for videregående, og de fleste har en aldersgrense på 18 år. 3) Du får ikke studiepoeng for å gå på folkehøgskole. Man får derimot to tilleggspoeng i ordinærkvoten når man søker høyere utdanning, som i all hovedsak forutsetter generell studiekompetanse.

Hehe, flott du sier! Husker så godt jeg snakker med rådgiveren min, han fortalte meg alt jeg skrev i mitt forrige innlegg. Så litt merkelig det der, men høres ut som du har rett.

My bad. bra du informerer :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Starter på vgs. til mandag, studiespess. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil gjøre etter vgs men jeg har alltid fått høre at jeg er utrolig flink i realfag og samf. mens norsk er min store svakhet. Hatt en del problemer med totalt innkompetente lærere på ungdoms skolen og lurer veldig på hvordan det blir på vgs med tanke på lærerne, er de stort sett mye flinkere i fagene sine enn lærerne på ungdomsskolen? Så har jeg et spørsmål til: noen tips til hva jeg kan studere etter vgs med mine "evner"? som sakt er det realfag som er min sterke side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...