Gå til innhold

Flere HTML sider som refererer til samme tekst. Bruke XML?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er egentlig ikke en web designer av noe slag, men har blitt kasta litt ut i det her på jobben nå.

Den ene web siden vår jeg jobber med nå (www.4trav.com) kan til tider bli voldsomt mye å holde styr på når det er 32 HTML sider pr språk, og vi har 11 språk. Det blir 352 sider å holde styr på!! Takk og lov for CSS, men det hjelper jo lite når det er selve teksten som skal endres. Til nå så har jeg bare brukt Find and Replace i Dreamweaver hvis noe må endres. Synes dette blir litt knotete. Det hadde vært så mye enklere om all teksten som er felles kunne linkes til én tekst fil! Det hadde gjort endringer mye enklere, og også hvis vi skal legge til flere språk. Altså å ha en egen tekst fil pr språk.

Jeg har titta litt på XML, og tror det kanskje kunne vært en løsning å ha en XML fil pr språk der all web teksten står i. Har dere noen andre forslag? Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det veldig mye jobb å sette seg inn i php og mysql? Må nesten vurdere om det er verdt å bruke tid på det

Edit: Jeg har jo fått XMLen til å fungere. Klarer og hente data og slikt. Men jeg aner jo ikke om det er noen problemer som kan oppstå med å gjøre det slik. Har liksom ikke funnet noen andre sider som gjør det på den måten. Så det gjør meg litt skeptisk :ermm:

Endret av WillY-
Lenke til kommentar

XML bør vel funke greit nok til slikt, selv om php/MySQL trolig ville vært å foretrekke.

Det du må passe på for å unngå de store problemene, er vel hovedsaklig bruk av spesialtegn (Tegn som ', " og & er ofte feilkilder. En løsning kan være å bruke asciikode isteden for disse). Gode rutiner for backup er jo selvsagt også et must (som ved bruk av hvilken som helst annen teknologi). :)

Lenke til kommentar

Vel da er jo problemet løst for selve teksten. Men det er jo fortsatt et problem hvis andre ting skal endres, som feks endre eller legge til linker i menyen. For meg som er ny på detta, synes jeg det er litt rart at det ikke er noe ala CSS for å håndtere slikt.

Hadde iframe vært en løsning for selve menyen, og andre ting som skal deles felles med alle de andre html sidene? Åssen håndterer php detta? Aner ikke hvor mye jobb det er å sette seg inn i php.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...