Gå til innhold

Skal bygge pc, trenger noen råd om forbedringer!

Anbefalte innlegg

rkdnbm.jpg

Skal kjøpe pc på komplett (sparer penger siden jeg bor i nærheten av komplett og kan plukke opp delene hos dem isteden for budbil)

Bestemte meg for at jeg skulle gi AMD en sjanse og så at dem sin seks-kjerners hadde tatt en litt annen vinkling enn intel; den var billig.

Men når jeg skulle finne ram, sto det at nesten all ram med høy minnehastighet var for x3/x5/x7.

Fram til nå har jeg ikke vist at ram var laget spesielt for de forskjellige prosessorene.

Så jeg lurte på om det faktisk har noe å si for min nye pc om RAM'en er for x3/x5/x7 selv om jeg har en AMD phenom II x6 prosessor? (du kan se type ram på bilde jeg linket).

Total pris på pcen ble ca 14000, og om noen har andre råd til forandringer, så kom med dem. Jeg er ganske dårlig på dette (selv om dette blir den andre pc'en jeg bygger selv)

Endret av Maartix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HKet ditt støtter ikke SLI. Så ville funnet et som støttet det eller gått for et ATI kort. Da kan du sette inn et kort til senere.

Tror ikke det er noe problem for CPU dette minnet, men HKet ditt støtter PC3 12800 som maks de er 1600MHz.

Hva slags OS skal du bruke. Anbefaler W7 64 Bit.

Ville vel også funnet en spiller som støttet BlueRay

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

HKet ditt støtter ikke SLI. Så ville funnet et som støttet det eller gått for et ATI kort. Da kan du sette inn et kort til senere.

Tror ikke det er noe problem for CPU dette minnet, men HKet ditt støtter PC3 12800 som maks de er 1600MHz.

Hva slags OS skal du bruke. Anbefaler W7 64 Bit.

Ville vel også funnet en spiller som støttet BlueRay

Jeg skjønner, kan være greit om en skal oppgradere. (SLI-hovedkort).

Står at maks hastighet på hovedkortet er 2600mhz, feil?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599048

EDIT: Leste det nå, takk som opplyste meg ! :D

Jeg har alerede Vista64 professional, på denne pcen, som jeg skal formatere og overføre til den nye. Vet Vista er kludder, men er det så stor forskjell at det er verdt å bruke penger på det (Windows 7 64x)

Endret av Maartix
Lenke til kommentar

Jeg har alerede Vista64 professional, på denne pcen, som jeg skal formatere og overføre til den nye. Vet Vista er kludder, men er det så stor forskjell at det er verdt å bruke penger på det (Windows 7 64x)

2600MHz er bus-hastigheten på HKet. Se på Utvidet info og støttet RAM-hastighet.

Se her

Er vel ikke store ting å hente på å oppgradere til W7 når Vista nå støtter DirectX 11.

Men personlig syntes jeg W7 er bedre og ville gjort det selv.

Har ikke brukt Vista 64 bit selv, kun 32 bit.

Lenke til kommentar

2600MHz er bus-hastigheten på HKet. Se på Utvidet info og støttet RAM-hastighet.

Se her

Er vel ikke store ting å hente på å oppgradere til W7 når Vista nå støtter DirectX 11.

Men personlig syntes jeg W7 er bedre og ville gjort det selv.

Har ikke brukt Vista 64 bit selv, kun 32 bit.

Ja jeg leste det nå, takk takk.

Sjekket på noen ATI kort, og er det en trend at ATI kort har MYE høyere Memory Clock Speed enn nvidia(2-3.8GHz på nvidias nye flaggskip gtx 480 mens mange ATI har 4,8 og 5 GHz)? Og hva har det å si? Har hørte mye godt om ATI kort sammen med AMD prosessorer, men har hørt mye godt om den nye generasjonen nvidiakort (helt ny type teknologi eller noe i den duren)

Det er ingen hovedkort jeg fant som støttet både AMD x6 og SLI....

Endret av Maartix
Lenke til kommentar

Et tips, men har ikke testet sel kun lest.

Hvis du kjøper 2 GTX460 og kjører de i SLI er de raskere/bedre en 1 GTX480 og blir litt rimeligere.

Men hvis du går for 1 GTX480 nå og kjøper et til om 1 år for rundt 1000,- så får du et helt rått oppsett.

Selv liker jeg ATI best og føler at AMD prosessor på et HK med AMD brikkesett kombinert med et ATI grafikkort fungerer veldig bra.

Dette er smak og behag, men syntes NVIDIA sine grafikkort får vel mye skryt og lite sammenligning i forhold til pris. Syntes ATI har bedre software og fungerer bedre.

Dette er kun min personlige mening.

Dette f.eks. støtter begge.

Mener brikkesettene P55 og X58 til Intel støtter begge.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Her er AMDs anbefalte HKer Link

Tror ikke det er så mange HKer med X6 i specen, men flere som ved BIOS oppgraering støtter den.

Finner ingen HKer som har AM3 socet som støtter SLI i det hele tatt hos komplett.

Rart det var det før. Da fikk du Intel brikkesett med AM3 socket .

Eks. MSI NF750-G55, MCP72P, Socket-AM3. ???

Er nok mange som vil anbefale deg å kjøpe Intel og du kan nok få en råere maskin også, men til hvilken pris? Min erfaring er ihvertfall at ATI Radeon i CF fungerer alltid mens SLI oppsett er litt mer ustabile.

Du står overfor et valg syntes jeg der du må enten gå for Intel prosessor og da kunne velge et HK som både støtter SLI og CF.

Eller et HK med AMD brikkesett og den Prosessoren du har sett på og ATI grafikkort.

Du kan jo bruke Nvidia grafikkort på dette også men da mister du muligheten til å kjøre 2 eller flere kort sammen.

Har en sønn på 14 som var tilhenger av Nvidia , og ble litt grinete da han fikk et HK som støttet kun CF. Han fikk et HD3870 kort av meg og rakket støtt og stadig ned på det.

I fjor fikk han et nytt HK med SLI støtte og han kjøpte 2 nye Nvidia kort.

Han hadde ikke så mye penger så ble 2 stk. 9500GT 1GB i SLI.

Jeg kjørte et gammelt HK (husker ikke brikkesett) med 2 stk. HD3800 ene med DDR2. andre DDR3. Mitt oppsett knuste hans.

Vet at 9500GT suger men skulle være mye bere i SLI på papiret enn i virkeligheten.

Han er nå tvunget til å holde seg til Intel for å kjøre i SLI og har lenge lånt et HD5830 kort av meg. Nå venter han på et GTX460 så blir spennende å se hva han syntes.

Far får da 2 HD5830 i CF Ha ha ha. ( far har sef. nytt HK + + + også)

Men blir nok knust selv når han kjøper et GTX460 til. Uhu.

Lenke til kommentar

Gå for denne

Er det noen grunn til at dette grafikkortet har en Memory Clock Speed på 1.25ghz

Jeg vet virkelig lite om hva memory clock speed er, men det er litt rart at andre grafikkort av samme type fra andre leverandører har 4.8ghz.

Care to explain? :D

Lenke til kommentar

Gå for denne

Er det noen grunn til at dette grafikkortet har en Memory Clock Speed på 1.25ghz

Jeg vet virkelig lite om hva memory clock speed er, men det er litt rart at andre grafikkort av samme type fra andre leverandører har 4.8ghz.

Care to explain? :D

Tror det er en skrivefeil / miks av betegnelser. 1.25GHz = 4,8Gbps

GHz er klokkefrekvensen på mens Gbps er mengden data pr sekund som overføres.

Så vil tro at det kun er Komplett som har mikset betegnelsene noe.

HD 5870 GPUen har disse spec. :

# 2.15 billion 40nm transistors

# TeraScale 2 Unified Processing Architecture

* 1600 Stream Processing Units

* 80 Texture Units

* 128 Z/Stencil ROP Units

* 32 Color ROP Units

# GDDR5 interface with 153.6 GB/sec of memory bandwidth

# PCI Express 2.1 x16 bus interface

* Engine clock speed: 850 MHz

* Processing power (single precision): 2.72 TeraFLOPS

* Processing power (double precision): 544 GigaFLOPS

* Polygon throughput: 850M polygons/sec

* Data fetch rate (32-bit): 272 billion fetches/sec

* Texel fill rate (bilinear filtered): 68 Gigatexels/sec

* Pixel fill rate: 27.2 Gigapixels/sec

* Anti-aliased pixel fill rate: 108.8 Gigasamples/sec

* Memory clock speed: 1.2 GHz

* Memory data rate: 4.8 Gbps

* Memory bandwidth: 153.6 GB/sec

* Maximum board power: 188 Watts

* Idle board power: 27 Watts

Ut i fra hva jeg vet så er alle HD5870 like i grunnen, kommer også i en Eyefinity 6 utgave med 2GB minne. Noen levrandører har klokket enkelte kort og satt på større kjølere for dette.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Ang ddr5 minnet på grafikkkortene til ati så skal du gange med 4.

1250*4=5000. så det er et lett klokka kort det vaporx kortet da det har 875Mhz istedet for 850 som er stock.

Ingen AM3 hk har støtte for sli, men ser at det er ikke så vansklig og modde driverene til og støtte sli.

Det er jo en fare for at Nvida blir obs på det og sperrer det i driverene sine.

Lenke til kommentar

Det å hacke hovedkortet er vel ikke noe jeg anbefaler generelt. Ville vel tro at du bryter garantien ganske kraftig hvis du får et AM3 til å kjøre SLi.

Det er NOEN kort som gjør det, men disse kjører i x8/x8 modus og da skyter man seg jo selv i leggen litt.

Det er vel lite å hente på en Veloci Raptor med tanke på at du får en mye raskere SSD til samme pris.

Det er også helt idioti å kjøpe ram på en frekvens på over 2000 Mhz. Jeg kan garantere at hverken HK eller CPU vil kunne takle det.

Matrix er et kjempegodt kort, men det vil kun lønne seg mtp diverse Eyefinity setup.

Med tanke på at du har 14000 i budsjett tok jeg meg friheten til å sette opp et godt oppsett basert litt på det du hadde tenkt.

Forøvrig så har ikke det at den er spesifisert for ix cpuene så mye å si, så lenge det er tokanals minne. i7 minnebrikkene osv støtter bare XMP, som gjør at du kan loade pre installerte minne hastigheter og timings lettere i BIOS

AMD har noe lignende BEMP - Black edition Memeory Profile

Her er oppsettet - https://prisguiden.no/profil/lister/116775

Kabinett får du vel litt som du selv vil, og du har litt slingringsmonn på penger her. Noe mer enn det her vil du ikke trenge på en god stund. SKulle du kreve alt på max i alle spill vil vel et 5870 kort nummer to være en ide :)

Pass på å kjøpe Asus 5870 V2, og ikke den første versjonen :)

Det her er et knallytende oppsett.

Verdens raskeste SSD fra i dag av.

Knall 5870 kort fra Asus. V2 er virkelig et godt kort.

Verdens raskeste 7200 RPM disk som lagring.

Eventuelt kan du gå for en Western Digital Caviar Green som lagring. Den er noe tregere, men støyer mindre og trekker mindre strøm

Mushkin rammen er jo også helt syk. 1600 MHZ CL6 Timings. Om du får dratt den på så stramme timings er jeg litt usikker på, men er jo verdt et forsøk. God ram er det i hvertfall.

Mange entusiaster som sverger til disse.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Det å hacke hovedkortet er vel ikke noe jeg anbefaler generelt. Ville vel tro at du bryter garantien ganske kraftig hvis du får et AM3 til å kjøre SLi.

Det er NOEN kort som gjør det, men disse kjører i x8/x8 modus og da skyter man seg jo selv i leggen litt.

Det er vel lite å hente på en Veloci Raptor med tanke på at du får en mye raskere SSD til samme pris.

Det er også helt idioti å kjøpe ram på en frekvens på over 2000 Mhz. Jeg kan garantere at hverken HK eller CPU vil kunne takle det.

Matrix er et kjempegodt kort, men det vil kun lønne seg mtp diverse Eyefinity setup.

Med tanke på at du har 14000 i budsjett tok jeg meg friheten til å sette opp et godt oppsett basert litt på det du hadde tenkt.

Forøvrig så har ikke det at den er spesifisert for ix cpuene så mye å si, så lenge det er tokanals minne. i7 minnebrikkene osv støtter bare XMP, som gjør at du kan loade pre installerte minne hastigheter og timings lettere i BIOS

AMD har noe lignende BEMP - Black edition Memeory Profile

Her er oppsettet - https://prisguiden.no/profil/lister/116775

Kabinett får du vel litt som du selv vil, og du har litt slingringsmonn på penger her. Noe mer enn det her vil du ikke trenge på en god stund. SKulle du kreve alt på max i alle spill vil vel et 5870 kort nummer to være en ide :)

Pass på å kjøpe Asus 5870 V2, og ikke den første versjonen :)

Det her er et knallytende oppsett.

Verdens raskeste SSD fra i dag av.

Knall 5870 kort fra Asus. V2 er virkelig et godt kort.

Verdens raskeste 7200 RPM disk som lagring.

Eventuelt kan du gå for en Western Digital Caviar Green som lagring. Den er noe tregere, men støyer mindre og trekker mindre strøm

Mushkin rammen er jo også helt syk. 1600 MHZ CL6 Timings. Om du får dratt den på så stramme timings er jeg litt usikker på, men er jo verdt et forsøk. God ram er det i hvertfall.

Mange entusiaster som sverger til disse.

Takk for hjelpa!

Må prøve å få tak i de komponentene på samme nettside... eller to maks, blir en del styr å handle fra 7 forskjellige nettbutikker, skal se på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...