Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Føler meg snytt/lurt.. Leilighetkjøp

Anbefalte innlegg

Heisann, har netopp flyttet inn i en splitter ny leilighet i en 4mannsbolig. (østfold/knapstad), Dette er bygd av et entrepenørfirma med relativt godt rykte og lang erfaring. De skrøt jo ekstra av god isolering i bygget før det var ferdig bygd. Jeg bor i 2 etg, og en av grunnene til at jeg valgte det var for å slippe lydtrinn fra de under meg. Men her i disse leilighetene hører jeg (og naboen min i den andre 2.etg), jaggu lydtrinnene til de som går under oss veldig godt. Det kan virke som lyden forplanter seg videre opp i veggen. Alle som har vært på besøk har stussa veldig på dette. At en hører lydtrinn til de som går over seg i en leilighetsblokk er vel normalt. Men å høre de som går under seg er veldig spesielt, og ihvertfall i en helt ny leilighet. Jeg hører ikke snakking, eller lav musikk så på det området er ting i orden. Men legger jeg øret inntil veggen kjenner hører jeg skrittgangen til de under meg bedre, og kjenner også et lite lydslag i gipsen. Det er også samme hvilket rom jeg og de under er på. Jeg hører skrittgangen uansett.

Så det jeg lurer på. Har jeg noen rettigheter? Er det noen max krav på lyd. Har jeg en sak her? Jeg har allerde informert entrepenørfirmaet om problemet. Men selvfølgelig, de ønsker jo helst ikke å bruke mer tid og penger her lenger. Og skal de rette opp i dette, blir det nok ufattelig dyrt for dem.

Noen som har innspill ? :)

Mvh

Preben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne saken kan sees fra to sider:

1: Det kan være at man fordi leiligheten nede er nede, ikke har tenkt for mye på trinnlyd i den nedre leiligheten. Er det det laminatgulv, uten trinnlyddempende plater under, og er overgangen mellom gulv og vegg utført riktig? Er det gjort en feil her som gjør at trinnlyd fra gulvet ledes opp til deg via veggene? I såfall bør du kunne reklamere, kreve at utbygger utbedrer dette.

2: Du sier at du ikke hører stemmer. Du nevner heller ikke lyd fra TV, radio eller musikk. Dette tyder på at det er bra lydisolert mellom leilighetene. Du vil sannsynligvis kunne overdøve trinnlyden ved å skru på TV e.l. Jeg kjenner ikke regelverket som regulerer dette, men dersom lyden av fottrinn ikke overskrider et desibeltall nevnt i en eller annen forskrift, har du sannsynligvis ikke en sak. Å kreve at gulvet nede legges på nytt, eller å kreve at naboene eller endrer adferd i eget hjem (f.eks. slutter å bruke sko inne hvis de gjør det) vil være et uforholdsmessig inngrep i forhold til dine ulemper, og du vil oppfattes som en vanskelig nabo.

Lenke til kommentar

Takk for svar, har postet på boligforumet også.

Isolasjonen mellom etasjene er nok bra som du sier. Men jeg tror på at det må være gjort en feil med legging av gulvet/ bygging av reisverk iom at lyden forplanter seg i veggene på bygget. Men som du sier, har jeg noen sak. Er skritt-trinnene i min 2etg under kravet for desibel? Må vel nesten få tatt en test.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi flyttet inn i ny 4-mannsbolig i 1994, hvor vi bodde i 1. etg. Også her var bygget gjort etter forskriftene, med lydbøyler i taket i 1. etg, etc. Vi hørte lyder/støy fra de i 2. etg godt, både trinnlyd og "luft-lyd" (som tale, pip fra mikro, telefon etc). Vi fikk målt støy, og det var kun feilmargin i måleinstrumentene som gjorde at resultatet ble godkjent. Du bør starte med å bestille en måling. Dersom det er det samme hos deg som det var hos oss, er de som bor under deg MER plaget med din støy enn du er med deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...