Gå til innhold

Politiet nekter sprøyteutdeling i Oslo

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3761773.ece

Oppsøkende tjenester får ikke lenger lov av politiet å dele ut rene sprøyter, sårvask og vann til rusavhengige i Oslo sentrum. De frykter resultatet vil bli flere dødsfall.

– Da jeg delte ut vann og snakket med en bruker, dyttet politiet meg brutalt vekk og sa vi skulle komme oss bort. Det går ikke an, sier Arild Knutsen i Foreningen for Human Narkotikapolitikk.

Også privatpersoner som prøver å hjelpe ved å dele ut matpakker og drikke blir bortvist av politiet.

Hva er ulovlig med det? Er det en lov imot å gi bort mat og vann til rusmissbrukere?

– Vi har gått inn for en hardere linje. Nå er det nok. De får ikke lov til å dele ut utstyr i områdene rundt Oslo S lengre. Det fører til altfor store ansamlinger av folk som dytter i seg narkotika. Faktisk er de med på å utføre en straffbar handling og det er dobbeltmoralsk, sier Stølen.

Slik jeg ser det, ser ikke politiet på rusmissbrukere som mennesker, og nekter folk og hjelpe syke folk som trenger hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er oppsiktsvekkende og forteller ganske mye om hvordan mentaliteten hos Politiet er. De frykter flere dødsfall men forstår ikke at det er de som forårsaker det ved å ikke tillate at man hjelper de narkomane. Det er ikke bedre å bare dytte dem unna og se på dem som spedalske enn å faktisk hjelpe dem. Vi burde dannet protester mot dette.. Håper det får konsekvenser i media ihvertfall!

Lenke til kommentar

Har du vært på Oslo S noen gang? Det er en lite hyggelig opplevelse med så mye narkomane som går rundt og surrer. Situasjonen blir ikke bedre av at de får utdelt sprøyter, i praksis sier man at det er greit at de oppholder seg der og ruser seg. Samtidig skaper man og opprettholder et kriminelt miljø rundt Oslo S. Dere tror vel ikke at de narkomane kun har ærlige jobber for å tjene penger til narkoen?

Å flytte de narkomane vekk fra Oslo S løser selvfølgelig ingenting av problematikken, annet enn at man gjør det mindre synlig. Man burde ha flere og bedre tiltak for å hjelpe narkomane. Uansett ser jeg ingen positive grunner til å ha masse narkomane rundt Oslo S.

Lenke til kommentar

Det er mange frivillige som deler ut til missbrukerne, og det går da ingen skattepenger på det. Og de aller fleste har ikke valgt å bli narkiser. Tror du noen drømmer om å vokse opp for å bli narkomane når de blir store? De fleste rusmissbrukerne i norge har også hatt en del å gjøre med barnevernet.

Lenke til kommentar

Det er mange frivillige som deler ut til missbrukerne, og det går da ingen skattepenger på det. Og de aller fleste har ikke valgt å bli narkiser. Tror du noen drømmer om å vokse opp for å bli narkomane når de blir store? De fleste rusmissbrukerne i norge har også hatt en del å gjøre med barnevernet.

Med fare for å høres veldig kynisk og arrogant ut, er det virkelig min feil eller mitt problem? Skal jeg måtte gå blant en haug med narkomane som, for alt jeg vet, kan være svært utstabile og potensielt farlige?

Jeg tror heller ingen ønsker å bli narkomane, men samtidig har de vel gjort en del valg gjennom årene som har ført de dit der er. Det er en litt for enkel løsning å skylde på systemet og barnevernet, mennesker må faktisk ta litt ansvar for seg selv.

Lenke til kommentar

Det er mange frivillige som deler ut til missbrukerne, og det går da ingen skattepenger på det.

Du vet at frivilige organisjoner som denne får masse statstøtte? Hadde de faktisk samlet inn penger til å gi sprøyter til narkomane tror jeg ikke de hadde fått mye penger.

Lenke til kommentar

I det store og det hele så må jo narkomane få gratis heroin fra riktige institutter for dette formålet. Jeg ser kanskje litt av argumentasjonen for at det å dele ut sprøyter til dem mens de sitter overalt kanskje ikke er helt optimalt. Men det er snakk om at folk ønsker å hjelpe noen andre, noe vi ikke bør slå ned på uansett.

Det burde vært en slik ordning som de har i Sveits med heroinbussene. At narkomane får sine doser når de trenger det, uten å måtte stresse for det. Samt få det så trygt som overhodet mulig. Det vil betale seg tilbake på sikt ved at antall overdoser vil bli mindre og dermed vil helseutgiftene bli mindre. Noe vi skattebetalere også tjener på.

Lenke til kommentar

I det store og det hele så må jo narkomane få gratis heroin fra riktige institutter for dette formålet. Jeg ser kanskje litt av argumentasjonen for at det å dele ut sprøyter til dem mens de sitter overalt kanskje ikke er helt optimalt. Men det er snakk om at folk ønsker å hjelpe noen andre, noe vi ikke bør slå ned på uansett.

Det burde vært en slik ordning som de har i Sveits med heroinbussene. At narkomane får sine doser når de trenger det, uten å måtte stresse for det. Samt få det så trygt som overhodet mulig. Det vil betale seg tilbake på sikt ved at antall overdoser vil bli mindre og dermed vil helseutgiftene bli mindre. Noe vi skattebetalere også tjener på.

Er du klar over hvor mye det koster pr pers. å få de tyngste missbrukerne helt rusfrie? Og viss de noen gang blir det, så er det ikke sånn at de får direktørjobber og skaper nye arbeidsplasser, innovasjon osv osv... Skal altså mine skattepenger gå til innkjøp av Heroin til folk som har veeeldig mye av skylda sjøl for at de er der de er idag? Som nevnt over her, så har folk litt ansvar sjøl.

Lenke til kommentar

Jeg blir mer og mer lei meg på vegne av alle narkomane samt de som prøver å bedre situasjonen dems når jeg leser slike om slike hendelser. At de i det hele tatt sier at slike tiltak vil føre til flere dødsfall gjør meg bare sint. Når verken politiet eller staten vil hjelpe de narkomane, så synes jeg det å forhindre andre i gjøre gjøre det er den eneste umoralske tingen her.

Lenke til kommentar

Er du klar over hvor mye det koster pr pers. å få de tyngste missbrukerne helt rusfrie? Og viss de noen gang blir det, så er det ikke sånn at de får direktørjobber og skaper nye arbeidsplasser, innovasjon osv osv... Skal altså mine skattepenger gå til innkjøp av Heroin til folk som har veeeldig mye av skylda sjøl for at de er der de er idag? Som nevnt over her, så har folk litt ansvar sjøl.

Høyrestilt folk kunne finfint bruke heroin før i tiden da stoffet var lovlig og lite kjent. Det er kun lovgivning i dag som ikke tillater at heroinavhengige har verdige jobber, kan bidra aktivt til samfunnet, og kan finansiere stoffet selv. Ettersom Staten har et direkte ansvar ovenfor den elendige situasjonen heroinavhengige og generelt rusmiddelavhengige folk har, så synes jeg det å dele ut heroin på resept er det minste man kan gjøre for å gjøre opp de skadene man har gjort ved forbudspolitikken.

Det finnes forøvrig mange mennesker som mer eller mindre har direktørjobber o.l. som samtidig bruker sterkt avhengighetsskapende stoffer. Mener det ble blant annet oppdaget sterkt økende kokainbruk i Oslo Vest-området for ikke lenge siden. Narkomane er fremdeles mennesker til tross for rusmiddelproblemet deres, men det er det å akseptere de for å være mennesker mange ikke klarer, blant annet politiet og idioter som mener vi ikke skal ha noe empati for de og la dem lide under denne lovgivning, og uten å gi den minste hjelp.

Det har ofte hendt at jeg har gått langs Karl Johan og fått kommentarer om at det er lite vits i å gi penger til de norske tiggerne langs gata. Begrunnelsen er at de bare kommer til å bruke det på dop. I lengden tror jeg derimot ikke at min bruk av de pengene til cigaretter eller alkohol er så mye annerledes enn disse menneskenes bruk av f.eks. amfetamin.

Lenke til kommentar

Det koster mange penger å holde folk friske og/eller rusfrie, men det koster mer penger å ha dem gående inn og ut av fengsel, på institusjon, å bøtelegge dem, og ha dem gående rundt og stjele det de trenger til å overlege.

Milton Friedman, som har vunnet nobelprisen i økonomi, støtter sammen med 500 andre økonomier en Harvard-rapport som slår fast at det er mer samfunnsøkonomisk å legalisere cannabis(http://www.forbes.com/2005/06/02/cz_qh_0602pot.html). Det rapportes fra Svei9ts at heroin-assistert behandling også kutter kostnader i forhold til fengsling og tvangsavrusning av de narkomane (http://www.sptimes.com/News/073101/Worldandnation/Heroin_for_addicts_wo.shtml). Jeg synes dette ville vært et ypperlig bruk av mine skattepenger, i stedet for at de i dag går til å forverre livet til de som her helt nederst på den sosiale rangsstigen her i landet. Synes det er skammelig at noen kan mene at et menneske skal dø i den ytterste fysiske og psykiske nød på gaten i verdens rikeste land fordi de har tatt et feil valg i livet...

Lenke til kommentar

Dette er et demokratisk samfunn uverdig. Narkotikapolitikken i Norge er i det hele tatt forkastelig og undertrykkende. Vi (og USA) er gode eksempler på at det ikke fungerer godt å møte narkomane med ei kald, kynisk hand, i stedet for å gi dem reel hjelp.

Endret av Crash
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dine skattepenger bør gå til det, fordi over tid vil det føre til langt mindre narkomane enn per dags dato. Noe som betyr at vi over lengre sikt faktisk tjener på det. Narkomani er ikke noe som er unikt Norge, eller unikt overhodet. Det er noe som ligger i mennesket og alle kan bli det, dersom omstendighetene ligger til rette for det. Det å få adskilt milijøene vil være vesentlig for å bli kvitt narkoproblemet, uansett hva det måtte være snakk om. Er det bedre med faste årlige helseutgifter eller er det bedre å få redusert antall narkomane på lang sikt? Føler ikke at det trenger noen rakettkirurg til for å få dette til å bli logisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...