nordin Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Hei Har tenkt på å spørre etter "hjelp" angående ganske lenge nå, men har av en eller annen grunn ikke orket å gjøre det før nå. Saken er den at kostholdet mitt mildt sagt er forferdelig. Jeg spiser altfor mye fastfood og klarer ikke å holde meg unna "godsaker" som sjokolade, potetchips, is og boller. I tillegg går jeg rundt ganske ofte på jakt etter mat selv om jeg egentlig er mett. Er jeg på buffet på Peppes Pizza så spiser jeg gjerne opp en hel stor pizza helt alene. Til tross for dette er jeg ikke mer enn bare litt lubben med 3-4 kilo for mye. Jeg er 21 år, ca 173 cm høy og veier omtrent 76 kilo, noe som gir BMI på 25, litt overvektig. Jeg spiller fotball og føler at jeg med årene (og kiloene ekstra) har mistet en god del av hurtigheten min pga dette. Jeg føler meg ikke helt komfortabel på stranda i bar overkropp heller. Derfor ønsker jeg å gjøre noe med kostholdet. Jeg spiser IKKE svinekjøtt, liker IKKE fisk, vil helst å ha noe mat jeg kan bite i (altså ikke noen supper som er mer som drikke) og ønsker heller ikke å stå i lange tider på kjøkkenet for å lage mat. 1. Er det noen der ute som kan gi meg tips til et godt kosthold når det gjelder alle måltider, selv om jeg er veldig kresen? Jeg åpner alltid dagen med brød + ost og melk til drikke. Det er vel greit? Forslag til lunch, middag og kveldsmat? Er kyllingfillet, potetstappe og ris sunt? Hva med biff og nevnte tilbehør? Taco? Pasta og lasagne er vel no-no? 2. Hvor mye bør jeg spise til de forskjellige måltidene? Er det best å spise få, men store måltider, eller er småspising å foretrekke? Og har det noe å si om hvor lang tid jeg har mellom dem? 3. Hvordan er dette med karbohydrater, kalorier og så videre? Hvor mye bør jeg få i meg av hver ting per dag? Setter stor pris på kompetente svar Endret 9. august 2010 av nordin Lenke til kommentar
Barn av regnbuen Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 1) Et par brødskiver og melk til frokost fungerer utmerket, med forbehold om at pålegget er noenlunde sunt som ost, skinke eller makrell i tomat, og ikke noe klissete sjokaldetull. I tillegg kan det være greit å legge til en frukt eller grønsak, for å få i seg litt vitaminer. Lunsjen kan du variere fra dag til dag, med alt fra brødskiver til middagsrester fra gårsdagen. Har du liten apetitt kan du heller hive i deg diverse frukt og grønt og bruke lunsjen som et mellommåltid. Til middag syns jeg forslaget ditt er bra; kyllingfillet med ris og/eller potetstappe. Kylling innholder masse proteiner som er viktig for å bygge kroppen. Selv om man ikke er en bodybuilder, må man ha proteiner. Biff med samme tilbehør er også utmerket, og inneholder i likhet med kylling masse proteiner. Det er viktig å variere måltidet, så pasta eller taco kan du også unne deg i ny og ne, da dette ikke er så aller verst. Her går det mer på karbohydrater, som også er vesentlig for kroppens motor. Kveldsmaten kan inneholde noen knekkebrød, brødskiver, frukt og grønt, alt etter hva som frister det aktuelle dagen. ..og da snakker vi om hvilke sunne ting som frister, og ikke noe pizza- eller McDonalds-tull. 2) Jeg har god erfaring med fire faste måltider i døgnet (frokost, lunsj, middag, kveldsmat), i tillegg til diverse mellommåltider med frukt, knekkebrød, proteinshake, nøtter, tunfisk, o.l. Det viktigste er å ikke la seg friste av usunnheter som sjokalde, pizza, kake o.l. 3) Om du trener 1,5 - 3 timer kondisjonstrening per dag, bør du spise 7-10 gram karbohydrater per kg kroppsvekt per dag. Trener du mindre enn 1 - 1,5 timer om dagen, trenger du 5-7 g per kg per dag. Antall kalorier man skal ha i seg varierer veldig, og avhenger av hvor mange kalorier du forbrenner. Det understrekes at kosthold ikke er alt om man ønsker å gå ned i vekt. Trening og aktivitet er like sentrale, og både kondisjons- og styrketrening kommer godt med. Tren jevnlig flere ganger i uka, og spis noe lignende av det overnevnte, så er du på god vei. Det viktigste er at du slutter å spise like usunt som du har gjort hittil. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Hva med å hoppe over frokosten, og heller spise en god og ordentlig lunsj? Les litt mer om periodisk faste. Måltidene dine burde være sammensatt av både proteiner, karbohydrater og fett. Men det burde kun være en moderat mengde karbohydrater. Mesteparten av karbohydratene burde komme fra frukt og grønt. Ta en titt på Health & Fitness consept og Advanced consept - kosthold hvor det er mye nyttig lesestoff. Brød og andre hveteprodukter kan du også med fordel kutte ut. Les mer om det her. Er du streng med deg selv og kutter ut søtsaker og ikke trigger søtsuget med pastiller etc over en lengre periode (+-1 mnd), så er det mye mulig du ikke vil kjenne suget etter noe digg. Et bra kosthold vil også være med på å forhindre suget etter digg. Og ja, du kan faktisk gå ned flere kilo uten å trene og løpe deg ihjel. Det hele styres av kostholdet ditt. Uansett hvilke veier du velger å gå kostholdsmessig, og hvor mye du velger å endre på, så bunner det hele uansett ut i en ting: ENERGI INN vs. ENERGI UT. Lenke til kommentar
nordin Skrevet 10. august 2010 Forfatter Del Skrevet 10. august 2010 Takker for svar, gutter. Dette var god informasjon! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå