kjetil2002 Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Hvor får man fatt i "hvite" cat5 (utp) nettverkskalber i løs lengde. (dvs at jeg kan bestille f.eks. 14 meter om jeg vil ha dette. Jeg har søkt en del rundt i web-shop'er, men jeg har ikke funnet noen som selger metervis. Clas Ohlson og Biltema har heller ikke slikt. Noe av kabelen skal gå utenpå en lys tapet i et hjørne (sammen med en coaxial kabel) og da vil jeg helst at isolasjonen på kabelen har en lys farge uten tekst. Er det noen som har tips angående dette? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Jobbet endel med kabler, og akkurat det har jeg ikke sett. Vet om endel firma som jeg har handlet hos gjennom jobben, som driver engro og kan bestille det meste, men disse selger stort sett 305m ruller av CAT-5 kabel... Tviler på at det er så lett å få tak i. Tror det er lettere å finne en fast lengde på f.eks. 20m i en eller annen alt-mulig-butikk. Ser det finnes litt flere farger der enn på "proff"-markedet, så kanskje du er heldig... Ellers så finnes det alltids maling, hvis du er desperat og har tida.... Lenke til kommentar
kjetil2002 Skrevet 20. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2003 Jobbet endel med kabler, og akkurat det har jeg ikke sett. Vet om endel firma som jeg har handlet hos gjennom jobben, som driver engro og kan bestille det meste, men disse selger stort sett 305m ruller av CAT-5 kabel... Tviler på at det er så lett å få tak i. Tror det er lettere å finne en fast lengde på f.eks. 20m i en eller annen alt-mulig-butikk. Ser det finnes litt flere farger der enn på "proff"-markedet, så kanskje du er heldig... Ellers så finnes det alltids maling, hvis du er desperat og har tida.... Takk for tips. Jeg tror nok at jeg går for en ferdig 20-25 meter kabel. Det er mye enklere i andre land der man enkelt kan gå inn i en buikk å få kuttet opp kabler i ferdige lengder. Er det noen som vet hvor man kan få tak i helt hvite kabler? (isolasjon) Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Hvis det er en list der du skal ha kablen og du har god tid så tar du ned listen, freser ut et spor til kabelen slik at den kan legges "inni" lista og dermed vil være totalt usynlig.... Lenke til kommentar
sete Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Biltema kan ha noe sånt.... :smile: Lenke til kommentar
zTab Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Har selv en hvit cat5-kabel som jeg fikk kjøpt hos en jalla lokal databutikk! Hehe! Men det må vel gå an å male en grå en eller.no hvis du absolutt vil ha den hvit? Lenke til kommentar
Junta Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Fikk kjøpt hvit cat5-kabel på Elkjøp faktisk. Lenke til kommentar
chma Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 silicon og maling er fine saker...... har selv en lys grå kabel på vedd et par steder, litt fungemasse og maling og man ser nesten ikke kabelen.... finnes vel ingen butikker som selger nettverks kabel i meter vare som jeg har set. Lenke til kommentar
sete Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 silicon og maling er fine saker......har selv en lys grå kabel på vedd et par steder, litt fungemasse og maling og man ser nesten ikke kabelen.... finnes vel ingen butikker som selger nettverks kabel i meter vare som jeg har set. Jo, Biltema Lenke til kommentar
Danny Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 biltema har jo hvite cat 5 kabler opptil 25m. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Problemet med 'løse' kabler uten kontakter er at du må ha en spesialtang for å feste disse kontaktene. En nabo fikk låne en slik tang fra butikken han kjøpte kablene i (husker ikke hvor), men ikke regn med at alle butikker er like snille. Og en modulartang er relativt dyr, koster 198,- på biltema.. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Problemet med 'løse' kabler uten kontakter er at du må ha en spesialtang for å feste disse kontaktene. En nabo fikk låne en slik tang fra butikken han kjøpte kablene i (husker ikke hvor), men ikke regn med at alle butikker er like snille. Og en modulartang er relativt dyr, koster 198,- på biltema.. den tanga er fin å ha tenk på alle de stygge STORE hullene du slipper å bore... *huff* P.S du trenger vel en kabelstrekker oxo? det finnes en svensk online butikk (med dårlig grensesnitt) som selger dette. Husker ikke hva den het (mente det var elfa, men det var det ikke) men det var ihvertfall en guide til denne nettbutikken på hw.no! (eller var det en annen norsk hw side?) Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Nexans og Alcatel har hele ruller med TP cat 5 i alle farger,Du kan og få cat 6-7 osv om du vill.Eneste problem er att du må vere registrert som firma eller organisasjon for og få kjøpe siden de er distrubutører.. Snakk med en el instalatør så kan de ordne med det du trenger.. Har sjøl gjort det og fått alt jeg vil ha og det til innkjøps pris.. Sist kjøpte jeg 100 meter med cat 5 skjerma kabel for og instalere i veggene her hjemme.Fikk og med en del vegg boxer. Vill du ha 14 meter får du helt sikkert det.. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 det finnes en svensk online butikk (med dårlig grensesnitt) som selger dette. Husker ikke hva den het (mente det var elfa, men det var det ikke) men det var ihvertfall en guide til denne nettbutikken på hw.no! (eller var det en annen norsk hw side?) Elfa var riktig det: www.elfa.se Syns egentlig ikke at grensesnittet var så dårlig, alt er en vanesak.. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Den spesialttanga kan du like greit kjøpe først som sist, sparer penger for hver nettverkskabel du skal lage, fungerer seff på telefon også (den vi har hjemme tar seff isdn siden det er samme pluggen, den har også mulighet for analog telefonplugg) Du er helt i vennekretsen med en sånn :P:P Lenke til kommentar
kjetil2002 Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Den spesialttanga kan du like greit kjøpe først som sist, sparer penger for hver nettverkskabel du skal lage, fungerer seff på telefon også (den vi har hjemme tar seff isdn siden det er samme pluggen, den har også mulighet for analog telefonplugg) Du er helt i vennekretsen med en sånn :P:P Jeg har 2 slike tenger, så det er ikke noe problem Problemet er at kabelen skal gå litt i et hjørne hvor det er tapet og der er det ikke noen list jeg kan gjemme den under. Å male kabelen vil være et alternativ, men det må da finnes noen slike kabler med hvit isolasjon uten reklame som f.eks: "Made in Ireland", "Hecho en México" eller påtrykket spesifikasjoner for hver 10'ende centimeter? Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Alle nettverkskabler som jeg har sett har faktisk noe tekst trykket på seg, men må finnes uten, eventuelt kan du legge teksten inn mot veggen. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Har en hvit cat5 tp her som er kjøpt på telebutikken, den er uten tekst, dog er den bare en halv meter så det kan at det er tekst på den når du trenger en større lenge. (er en kamerat sin, han som kjøpte den, så jeg fikk ikke se resten av kabelen.) Er kjøpt i "løsvekt", uten plugger i enden. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Angående den teksten som er printet på kablene... det er mulig at du kan gni den vekk med en klut fuktet med sprit, aceton eller rensebensin. Aceton og bensin er kanhende noe sterkt, muligens løser de opp selve plastisolasjonen også :-? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå