Kaarerekanraadi Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Når blir befolkningen så stor og andelen innen offentlig pairflytting og "kommunearbeidere" så enorm, at alt faller sammen? Hellas har vi sett skjebnen til. Når kommer neste kapittel? Norge kan vel holde ut en stund til ,men vi er på svært tynn is. Lenke til kommentar
louisami Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Om du er bekymret for Norges inntektskilde i fremtiden kan jeg berolige deg Norge har et lager på 160.000 tonn av det radioaktive grunnstoffet Thorium som på samme måte som uran kan brukes til energiutvinning, forskjellen på uran og thorium er at førstnevnte har en halveringstid på 4.17mrd år, mens thorium har kun en promille av denne tiden, noe som gjør det attraktivt og meget verdifult Leste i en artikkel at verdianslaget på norges beholdning var på 100.000mrd dollar, så vi trenger ikke bekymre oss enda Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Thoriumet kunne vært verd noe hvis det faktisk fantes teknologi til å bruke det til kraftproduksjon, og det hadde vært enkel nok å hente ut i Norge til at man gikk i overskudd. Dessverre er ingen av disse vilkårene oppfylt. Selv om teknologien blir utviklet vil det sannsynligvis være billigere for Norge å importere thorium fra land der det er mer konsentrert og enklere å grave ut enn å produsere selv. Dagens velferdsstat vil ikke være mulig å opprettholde når oljeinntektene forsvinner og pensjonsutgiftene går i været. Kuttene som må gjøres blir langt større enn det de har sutret noe veldig om i Hellas i det siste. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Det siste man bør gjøre framover er i hvertfall å stole på staten. Jeg får lyst til å si som farmann sa "IKKE betal skatt, du vil ikke få en krone igjen". Det er garantert at dette vil gå til helvette etterhvert. De snakker nå om å øke skatten igjen. En gjennomsnittsnormann betaler allerede i gjennomsnitt 70% i skatter og avgifter. Eldrebølgen kommer (eller skal jeg si mangel på yngre?). Hele systemet er en ponzi svindel. Ja, det stemmer, en ponzi svindel. En sånn en som Madoff dreiv med. Alle de yngre må betale for de gamle. Som vi vet vil alle ponzi svindler til slutt ta slutt og det helt plutselig og med enorme konsekvenser. Velferdsstaten slik som den fungerer i dag er intet unntak. Heldigvis for oss så er ikke Norge første på listen over land som skal få problemer takket være at vi enda ikke har begynt å ta opp gjeld slik som de fleste andre landene. Jeg skal derfor ikke spå NÅR det skjer i Norge, men som sagt, hvis du er ung i dag ville jeg tenkt på alle pengene du betaler i pensjon/skatt som tapte penger. Ja, det er surt, men da vil du i hvertfall ikke få deg en overraskelse som tar knekken på deg. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 En ting jeg har tenkt litt på. Vi har jo store summer spart opp og investert rundt om kring. Hvis alt virkelig gikk til hælvete, er det ikke da store sjanser for at alt dette ville bli verdiløst ganske fort? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 En ting jeg har tenkt litt på. Vi har jo store summer spart opp og investert rundt om kring. Hvis alt virkelig gikk til hælvete, er det ikke da store sjanser for at alt dette ville bli verdiløst ganske fort? Ja, det er jo bare andres forpliktelser overfor oss som disse verdiene representrerer. Skal de ha verdi må de overholdes. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) En ting jeg har tenkt litt på. Vi har jo store summer spart opp og investert rundt om kring. Hvis alt virkelig gikk til hælvete, er det ikke da store sjanser for at alt dette ville bli verdiløst ganske fort? Ja, alt vil forsvinne og noen vil bli hengt ut som korrupte eller bare inkompetente syndebukker, evt begge deler. Som privatperson kan du investere i noe sikkert. Penger og bankkonto er usikre sparemidler hvor alt kan bli verdiløst over natten hvis du er dum. Smarte folk er forberedt på en slik krise. Har ingenting med flaks eller uflaks å gjøre. Endret 13. august 2010 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Velferdsstaten = barnehagestaten. Dens største problem er antakelig sviktende tillit til systemet. Å sy puter under armene på folk er en ganske tvilsom statsskikk. Med tanke på oljeinntektene og skattesatsene, skulle man kanskje forvente at staten var i stand til å ruste opp litt infrastruktur. Det sistnevnte ser ut til å begrense seg til evige graveprosjekter, der de aktuelle områdene minner mest om krigssoner. Jeg må innrømme at det virker stadig mer fristende å flytte pengene mine til skjermede utenlandske kontoer. Denne ideen er jeg tydeligvis ikke alene om. Skattemyndighetene fortsetter å jobbe for innsyn i utenlandske bankkontoer. At mange folkeslag i verden har det verre enn oss, er et dårlig argument. Det er vel akkurat denne type apati som støtter oppunder vårt barnehagestyre. Endret 12. august 2010 av Konformisten 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå