tepe2 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Størrelse: Må være enten 40 eller 42. Og da helst 42. Hvor langt unna tven sitter du? Ca 4-4,5 meter. Prisklasse: Definitivt under 10.000. Helst lavest mulig innenfor kravene. Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha? LCD Foretrekker vel full HD til tross for at det kanskje er oppskrytt Bør vel ha minst 3xHdmi og gjerne andre tilkoblingsmuligheter? OBS - Må være lyssterk pga ettermiddags/kveldssol rett på Har ikke peiling, men bør vel være minst 100hz?? Hva slags kildesignal har du? Kabel-tv pr idag Går kanskje over til riks-tv Ta høyde for begge Hva annet enn tv skal du bruke den til? Allround Hovedsaklig ordinær tv-titting Har barn, så litt spilling Vil gjerne kunne koble til PC Hjemmekino-anlegg Jeg er vel ute etter det som er det beste kjøpet, eller tilnærmet beste kjøpet akkurat nå. Vil gjerne ha så bra som mulig til lav pris. Ett poeng å ta med er at den mest sannsynlig skal henge på veggen. Er det stor vektforskjell på skjermene idag? Ellers betyr jo brukervennlighet og tekst-tv litt. Som sagt har jeg kabel idag, Canal Digital men jeg bytter kanskje til Riks-TV. Hadde vært greit å slippe egen dekoder, men har ikke peiling på hvilke muligheter som eksisterer her. Merke er også av betydning. Vil ikke ha noe jallamerke uansett om det skulle gi meg all verdens spesifikasjoner til rimelig pris. Hva er bra LCD idag? Samsung sine er vel både bra og fine? Men kanskje de tiltrekker seg fingermerker og støv i litt for stor grad? På tv`n jeg har idag er det en kjekk funksjon hvor du kan dele skjermen i to, og se to programmer samtidig. Eller en tv-kanal og fra en annen kilde på andre halvdel. Bruker denne en del og hadde vært moro og hatt på neste tv også. Test, omtale, erfaringer? Puh, ble veldig mye dette. Kanskje håpløse krav og ønsker, men hva er i nærheten? Redigert/lagt til: Ser i prisguiden at der er flere modeller i klassen fra Samsung og Phillips, men Sony er også der. Tilsammen ganske mange modeller, men hva i all verden skiller dem? Samsung alene har jo en million 40 tommere rundt 5-6000 kr. Endret 9. august 2010 av tepe2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) nå har ikke jeg noen anbefaling . det har jeg for liten peiling til. slik jeg har forstått det så har mange tver med innebygd dekoder støtte for både Rikstv og Canal digital. så da er det ikke sikkert du trenger å bytte kanal leverandør bare for å slippe dekoderboksen hvis man likevel bruker en egen dekoderboks så kan de vær problemer å få tekst tv på tven til å fungere skikkelig. selv har jeg bruk IPtv fra en lokal leverandør ( som har gått over til Altibox) . nå i sommer har flere av de vanlige kanalene miste tekstv funksjonen. etter at jeg skaffet meg en egen DVD opptaker går det ikke lenger å få frem tekst tv på selve tven. men til gjengjeld er bildet bilt bedre. tekst tv generert av dekoderen er også blitt bedre å lese. man får heller ikke overført tekst tv gjennom HDMI Endret 9. august 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Takker for ditt innspill. Hadde jo vært greit med innebygd mulighet for både Riks-TV og evt. Canal Digital. Når det er sagt, grunnen til at jeg sterkt vurderer å bytte til Riks-TV er at jeg er veldig lite glad i CD og deres kundebehandling. Og nå har de ikke lenger monopol på Premier League:) Hvis Tekst-TV er bedre på innebygde modeller er jo det å foretrekke. Prøver å lete litt selv rundt omkring. Har sett at det fins skjermer med usb-inngang. Det er jeg veldig interessert i. Dersom det fungerer. Liker tanken på å ha bilder og evt film på minnepenn, og kunne stikke den i skjermen:) Selv om jeg vil ha billig skjerm, må jeg innrømme at jeg blir litt skeptisk også med tanke på at der er så mange skjermer til 5-6000. Håper de ikke er helt håpløse med tanke på bildekvalitet. Jeg gir gjerne litt mer dersom det er gode grunner til det. Ellers er dette med at den må "tåle" sollys litt viktig. Håper noen kvalifiserte forummedlemmer kan gi råd:) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 har du vurdert hvilke kanaler du trenger ,har lyst på (hvis det ikke er for dyrt) og hvilke du ikke trenger , for så sammenligne ? personlig har jeg en følelse av at man mister en del kanaler hvis man går over til riks tv. har du forresten sjekket dekningen i området der du bor ? Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Dekningen skal være bra her. Er opptatt av engelsk fotball. Om jeg mister andre ting ved å si opp CD kommer i andre rekke. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 I dag får du en rekke tv-er til under 10000 kroner. Både Samsung, Sony og LG er sikre merker. Sistnevnte er det billigste og nok det som gir deg mest tv for pengene. 100hz er bra å ha på en LCD tv, men ikke like nødvendig som det var før. Panelene har blitt mye bedre de siste årene. Personlig ville jeg gått for en Samsung med 100hz, men det er min smak og lite annet. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 10. august 2010 Forfatter Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Har vel fått inntrykk av at Samsung sine modeller er populære ja. Denne mener jeg skal ha mye av det jeg vil ha: http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/tv/tv-er-storre-enn-40/LE40C635XXE/samsung-40-lcd-tv Samsung 40" LCD-TV ELE40C635XX skal visstnok ha matt skjerm som er bra mht sollys. Men vet ikke hvor lett den er å få tak i. Noen som vet om det er ulemper også med matt skjerm? Den mangler såkalt internett-tv, hva har det å si? Tipper det er en funksjon som er på et tidlig stadie i utviklinga og som ikke er verdt å ha ennå. Eller hva? Skulle gjerne hatt reelle alternativer til denne i størrelsen 40", men da bør de være 2-3000 billigere. Skulle også gjerne hatt reelle alternativer i størrelsen 42". Men skjønner jo at da må det bli andre enn Samsung, for de har vel ingen i 42". Endret 10. august 2010 av tepe2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå