GRØNÅS Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg fant igjen en stil jeg ikke hadde sett siden VK1, og husket ikke den var så morsom, så jeg tenkte jeg skulle vise den til dere! Dette var en stil på en tentamen, der jeg fulgte denne oppgaven: "Skriv et moderne eventyr der du bruker virkemidlene fra de klassiske folkeeventyrene." Og det ble slik: ------------------------------------------------------------------- Trollet Zweiunddreizig Det var en gang et troll som het Zweiunddreizig. Han hadde to barn som het Neunzehn og Siebundsiebzig. Det var en dag Zweiunddreizig hadde så lyst å ødelegge byen Akabrak, som var en mil unna. Grunnen til det, var å hevne seg på politifolka der borte, som drepte kona til Zweiunddreizig, Tenretni. Zweiunddreizig gikk i bakgården og samlet noe metallskrap som han hadde liggende. "Wa gjør do, ogervater?", spurte ungene. "Jeg schall drepe Akabrak!", svarte Zweiunddreizig. "Jeg mangler noe... Jeg fahrer bort te Bekå.", sa han igjen. Bekå var trollenaboen til Zweiunddreizig. Bekå hadde det meste på lager. "Hallå, Bekå!", ropte Zweiunddreizig. "Igedigigedi, Zweiunddreizig!", svarte Bekå. Zweiunddreizig spurte Bekå: "Har do krott?" "Ja! Det har eg! Ka skal du bruke det til?", spurte bekå. "Jeg schall drepe Akabrak!", svarte Zweiunddreizig. "Igedigigedi, Zweiunddreizig! Det e store saker!", svarte Bekå, så lette han i fjellhuset sitt. Så kom han ut igjen med en svær segg, og kastet den til Zweiunddreizig. "Her har du litt!", så Bekå. "Litt", mumlet Zweiunddreizig ironisk, og takket gladelig for kruttet. Han bar så sekken tilbake til huset sitt, og sjekket oppi posen for sikkerhets skyld. Nei, dette trollet var ikke dum. I alle fall ikke så dum som det trollet som Askeladden lurte til å knivstikke seg i magen. Zweiunddreizig hadde nemlig 200 i IQ. Inne i huset sitt, mekket han sammen en børse. Zweiunddreizig var svær. Disse trollene var svære. De brukte lyktestolper til tannpirkere! De var så svære, at hvis de hoppet uti havet, kunne de lage svære tzunamier som kunne drukne halve Bergen! Vel, nok om det. Da Zweiunddreizig var ferdig med børsa, sa han til ungene sine: "Ihre må passe på hoset når jeg er borte!" Ungene svarte: "Jawohl, vater." Så, imens Zweiunddreizig var borte, passet ungene på huset! Så trasket Zweiunddreizig gjennom skogen, og vasset over innsjøen som han kom til. På veien traff han en bonde, og bonden så ham, der han pisset på seg av skrekk! Trollet lo, og sa: "Ta det med ro, kjære bondemand. Jeg kommen med fred! Jeg schall bare hevne meg på Akabrak. Jeg lover at alt skal stå der det er når jeg passierer." Men riktig nok, snublet Zweiunddreizig uheldigvis på huset til bonden, og huset ble ødelagt. "Ups! Einschuldigung!", sa trollet, og trasket videre. Videre på veien, trampet han på en hest ved et uhell. Han så hesten, knust under skoen hans. Han utbrøt: "Ekle kryp!", og banket den blodige og flate hesten av skoen på et tre. Videre trasket han av sted, og kunne se Akabrak foran seg. Langt foran seg. Zweiunddreizig ble trøtt. Så han la seg ned på en eng med trær. Senere kom en Akabrak-politimann på stien, og så dette svære monsteret som lå på trærne. Han hvisket i radioen for å varsle militærstyrken. Zweiunddreizig oppdaget mannen, og plukket ham opp og sa: "Mmmm! Akabrak jævel-seigmann!", og spiste opp politimannen. Så la han seg for å sove videre. Lite ante trollet at militærstyrken var på vei. Militærstyrken listet seg opp med kanoner, bomber og dynamitt. Det var ikke avtalt at de skulle ta med seg bomber og dynamitt, men de gjorde deg for sikkerhets skyld. Mens de var der oppe, etter å ha brukt en halvtime på å drasse opp kanoner, var generalens plan klar. De siktet inn kanonene mot hodet til trollet. Generalen tente på med stormlighteren sin, og så "BROOMLL!" Så var Akabrak sikret i flere år! Helt til ungene til Zweiunddreizig, Neunzehn og Siebundsiebzig ble voksne. SLUTT ------------------------------------------------------------------- Fant stilen idag, og synes den var egentlig morsom! Hva synes dere? 1 Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 2+ Tja... Fikk da faktisk 3/4 på den. Noen andre som har morsomme stiler de vil vise? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Haha ganske bra Hadde ledd om jeg hadde vært læreren ihvertfall Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Var læreren din en mann? Og gikk du yrkesfag? Ser for meg kritikken hvis jeg hadde levert noe sånt til læreren min på vgs, uæææ. Min lærer pleide faktisk å lage egne heldagsprøvesett for vår klasse, hvilket vi selvfølgelig var illsinte for: Våre oppgaver var jo drittkjipe i forhold til alle de andre! Bare sånn seriøs bullshit. Men, etter tre lange år kom eksamenstiden, og da var vel klassen min den eneste som ikke gikk ned i snitt i forhold til standpunktkarakterene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå