Arve28 Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Finnes det noen program som er bra på å komprimere bilder slik at man kan sende de på email uten å miste alt for mye kvalitet? Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Det er bare å lagre det i jpg format, og det gjør flere grafikkprogrammer sån som photopaint, paintshop pro og andre. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 20. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2003 Jeg har det i jpg format, men det er fortsatt på 2MB. Er scannet i 200 dpi tror jeg. Men jeg ønsker det mye mindre siden det skal sendes på email til et modem. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Da får du øke koprimeringen til du er fornøyd og eventuelt zippe det med winzip Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 20. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2003 Hva med programmer som Ulead smart saver eller Irfranview? Hva er best og finnes det andre? Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Nei bruk foreks. photoshop elller painshop til slikt arbeide. Er bildet stort kan du reddusere størelsen og da blir bildet mye mindre. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Nå har jo ikke alle (lovlig) tilgang til Photoshop, men PaintShop Pro og ACDSee er ihvertfall bra.. ------------- Dæven, nå var det leggetid gitt.. Lenke til kommentar
BetaCam Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 I Photoshop, benytt ->Image size, og reduser bildestørrelsen. Når du deretter lagrer bildet, velg en komprimering på 7 eller 8. Dette er helt greit når man sender via e-post. Om bildet i utgangspunktet var på 2 MB, skal det nå være omlag en tidel av den originale størrelsen. Lenke til kommentar
treihoe Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 PSP7 har gode komprimeringsmuligheter. Men, jo mer du komprimerer desto dårligere bildekvalitet. Ved å høyreklikke på menybaren på toppen (grått felt), kan du fra menyen velge "Web Toolbar". På menybaren som nå kommer frem kan du velge komprimering av filtypene JPG, GIF eller PNG. Ved å trykke på en av disse valgene, kan du enten velge "Wizard" (nederst til venstre) eller gå direkte til komprimeringa. Du kan bl.a sette "compression value". (En annen nyttig ting er Image Slicer og Mapper) Jeg har benyttet meg av denne form for komprimering noen ganger, med godt resultat (ivertfall for meg). Jeg stiller meg tvilene til ytterligere komprimering med WinZip. Etter min oppfatning er det lite å hente på komprimering av f.eks. GIF-filer. Men, til komprimering av dokumenter o.l. er WinZip perfekt. :o Lenke til kommentar
BjarneS Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Heisann! Har benyttet (og benytter) Serif Photoplus 5.0 til komprimering, beskjæring etc. etc. og er bra fornøyd. Enkelt og greit program. Gratis er det og! En nyere versjon finnes her: http://www.freeserifsoftware.com/ Lenke til kommentar
treihoe Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 I siste nummer av "Digitalfoto" (nr.3) på sd.60-61 med tittelen "Gjør bildene klar til E-post", omtales programmet "Mihov Image Resizer". Programmet ser ut til å være interessant og funksjonelt (har ikke testet det selv ennå). Programmet skal vistnok ligge på CD'n som følger med bladet. :o Lenke til kommentar
tafi53 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Jeg har et annet problem. Finnes det noe program som kan komprimere en større mengde bilder med noen få museklikk. Jeg har nemlig kommet av ferie og har tatt ca 170 bilder. Nå vil jeg forminske disse til en kb størrelse som er respektabel å sende på mail eller legge ut på nettside. De fleste bildene mine er på ca 800 kb. Men det ser ut som jeg må gå gjennom ett bilde av gangen og lagre hver for seg. Jeg kunne godt tenke meg en kjapp prosess der man velger "select all" og komprimere dem alle mindre i samme operasjon. Noen som vet om dette er mulig??? Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 IrfanView har en Batch-modus, den har konvertering og endring av størrelse ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå