Gå til innhold

Hvordan kompremere bildet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Photoshop, benytt ->Image size, og reduser bildestørrelsen.

Når du deretter lagrer bildet, velg en komprimering på 7 eller 8. Dette er helt greit når man sender via e-post.

Om bildet i utgangspunktet var på 2 MB, skal det nå være omlag en tidel av den originale størrelsen.

Lenke til kommentar

PSP7 har gode komprimeringsmuligheter. Men, jo mer du komprimerer desto dårligere bildekvalitet. Ved å høyreklikke på menybaren på toppen (grått felt), kan du fra menyen velge "Web Toolbar". På menybaren som nå kommer frem kan du velge komprimering av filtypene JPG, GIF eller PNG. Ved å trykke på en av disse valgene, kan du enten velge "Wizard" (nederst til venstre) eller gå direkte til komprimeringa. Du kan bl.a sette "compression value".

(En annen nyttig ting er Image Slicer og Mapper)

Jeg har benyttet meg av denne form for komprimering noen ganger, med godt resultat (ivertfall for meg).

Jeg stiller meg tvilene til ytterligere komprimering med WinZip. Etter min oppfatning er det lite å hente på komprimering av f.eks. GIF-filer. Men, til komprimering av dokumenter o.l. er WinZip perfekt.

:o

Lenke til kommentar

I siste nummer av "Digitalfoto" (nr.3) på sd.60-61 med tittelen "Gjør bildene klar til E-post", omtales programmet "Mihov Image Resizer". Programmet ser ut til å være interessant og funksjonelt (har ikke testet det selv ennå). Programmet skal vistnok ligge på CD'n som følger med bladet.

:o

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et annet problem. Finnes det noe program som kan komprimere en større mengde bilder med noen få museklikk. Jeg har nemlig kommet av ferie og har tatt ca 170 bilder. Nå vil jeg forminske disse til en kb størrelse som er respektabel å sende på mail eller legge ut på nettside. De fleste bildene mine er på ca 800 kb. Men det ser ut som jeg må gå gjennom ett bilde av gangen og lagre hver for seg. Jeg kunne godt tenke meg en kjapp prosess der man velger "select all" og komprimere dem alle mindre i samme operasjon.

Noen som vet om dette er mulig???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...