Gå til innhold

BK: Landskap i Sepia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er viktig når det gjelder landskapsfoto som dette er at en ihvertfall følger tre-dels-regelen når motivet i bildet ikke er så fremtydende.

 

Men en del bilder i sepia kan bli spennende, det er få personer her inne som følger den linja...

 

Jeg har som sagt ikke sånn veldig peil på foto. Tanken bak bildet var vel å se holmen i ene enden , så følger fjellkjeden hele horisonten bortover. kansje det ikke vises tydelig nok.

 

Jeg skal ta å lese mer om landskapsfoto og teknikker.

 

Fint om dere også gir en pekepinn på forbedring :)

Lenke til kommentar

Enkelt tips til forbedring: forgrunn!

 

Et landskapsbilde bør som oftest ha noe i forgrunnen, "noe i mellom" og en bakgrunn. Fjellene fungerer som bakgrunn, hav er ofte en grei "mellomgrunn", men du mangler noe i forgrunnen.

I tillegg bør du strebe etter å ha et "hovedmotiv" i bildet, og benytte alle triksene i boka for å lede observererens oppmerksomhet mot dette (innramming, selektiv fokus, linjer++)

Lenke til kommentar

Her er det masse tips på gode forgrunner, mellomgrunner og bakgrunner.

http://www.flickr.com/search/?q=water+mountains+island

 

Bildet ditt har bakgrunnen for langt borte syns jeg. Den er forsvinnende liten og gjør at hav og himmel spiser opp bildet. Det blir litt som å ta bilde fra en båt på atlanterhavsseilas.

 

Flott at du gjør et forsøk og legger ut et bilde til BK som nå. Sånt lærer man masse av:)

Lenke til kommentar

Minner veldig om mine egne landskapsbilder, som jeg stort sett alltid synes blir mye kjedeligere enn hvordan det så ut når jeg sto der.

 

Når det er sagt synes jeg det nederste bildet ble ganske stilig. Som det påpekes mangler du "noe" for å få et fokuspunkt. Holmen på høyre tror jeg kunne fungert hvis den hadde vært litt mer fremtredende eller nærmere.

Lurer også litt på om du ikke kunne fått et stilig resultat hvis du hadde tatt fjellene fra det øverste bildet og resten fra det nederste. Jeg synes i alle fall at det øverste blir for mørkt, men med god kontur. Det nederste bildet får et stilig lys, men fjellene forsvinner litt.

Lenke til kommentar

Kaller man vann/hav for landskap?

 

Bildene gav meg ingenting. Hvor skal jeg se?

I norge kalles slike bilder for landskapsbilder. På deviantart, flickr o.l. deler man opp bildene i kategorier. Landscape, waterscape, mountainscape, skyscape osv. Men det er korrekt å kalle disse bildene landskapsfotografier. Når det gjelder disse bildene, var de rett og slett kjedelige. Lær å komponere, og prøv å komponer bildene med noe som leder blikket inn i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...