chilin Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Hei alle sammen Etter jeg klarte og ødelegge mine pc-høytalere fant jeg ut at det var på tide og ta i litt mere penger enn 600 kr o_o. (og som det er sakt sa er jeg en person som egentlig ikke vet noe om høytalere så ikke flame for hardt vis jeg skriver feil på navn evt ting innen høytaler verdenen hehe) ---------------------- Jeg følger bare punktene fra DanielL synes de var greie jeg: -Nå er ikke jeg så veldig full av penger at det gjør noe men vil prøve og holde meg under 4/5 tusen kroner med alt (m. forsterker,stereo høytalere og alt ink) Vet det ikke er mye å gå på når jeg har sett at bare forsterker bruker å koste 5 tusen i seg selv. Når det gjelder størrelse på dette så er det ikke noe minimalt/maximalt så lenge det kan mere eller mindre fraktes på henger/personbil. Og dette skal helst brukes til bare musikk og film/anime (me likes anime). Men det går vell mest i musikk (rock (screamo) og hardstyle/trance/techno osv. De "to" sjangerne. Når det gjelder hvordan lydkvalitet osv skal være så har jeg ikke noe spesielt og si pga jeg hører egentlig ikke så mye forskjell men digg,rumlende bass er jo alltid digg samt klar lyd. Og jeg er alltid med på å KJØPE BRUKT det har jeg ikke noe problem med så lenge det ikke er ødelagt...kremt ------------------------------------------------- Litt tanker om hva jeg er ute etter mere eller mindre... Jeg så litt på finn og fant <proson rv2600 dts , sat 5 1 rr , twin 2010> til 2,2k og syntes det var grei pris (er det sikkert også) helt til jeg leste litt rundt og samt leste her på forumet at disse ikke vare noe særlig å ha. Jeg har også sett litt på sound1 og funnet noe greier som kanskje er mere pc høytalere (noe som jeg vet ikke skal på denne delen av forumet men men) evt så står de under: studio monitorer noe jeg 100% vet hva vil si (de hører sikkert hjemme i et studio) Og jeg har heller ikke peil om disse trenger forsterker sellom man (i hvertfall meg) skulle tro det når det ikke står noe om det. - SLX audio M-808 - SLX audio M10s -------------------------------- (pc høytalere er egentlig ikke noe problem men jeg har lyst på noe som står litt for seg selv mere eller mindre hehe) -------------------------------- Jeg har også sett på - cerwin vega xls 215 Noe som så veldig lovende ut (sellom de ligger på 10k) så er det noe i den duren jeg er ute etter... (tror jeg da) Og som det ikke er sakt allerede bass er digg -------------------------------------- Tror det er alt...håper alle dere genier og ikke genier innen dette kan hjelpe meg litt... ------------- edi:POENGET MED HØYTALERNE ER EGENTLIG AT DE SKAL KLARE OG BLI HØRT LITT UNDER THE GATHERING Endret 11. august 2010 av chilin Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Tips: unngå å kjøpe brukte høytalere. Du vet aldri hvor "rævkjørt" slike kan være... Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg har også sett på - cerwin vega xls 215 Noe som så veldig lovende ut (sellom de ligger på 10k) så er det noe i den duren jeg er ute etter... (tror jeg da) Og som det ikke er sakt allerede bass er digg De CV'ene du refererer til her krever *ekstremt* mye av forsterkeren(e). Du kan gjerne ha blitt tutet ørenefulle av "neida, 50w er mer enn nok". Saken er den at små forsterkere har myyyyye størrepotensiale til å ødelegge høyttalere enn store. Små forsterkere blir svært fort tungpustet og begynner å kjøre likestrøm ut til høyttalerne. Først går diskanten varm og kortslutter. Impedansen går ned og neste element (mellomtone) smelter. Hvis ikke forsterkeren har tatt fyr ennå, så begynner den å pøse på med 220v likestrøm til det (eller de) gjenværende basselement(ene) hvorpå dette også smelter. Til CV 215 anbefaler jeg *minimum* en 2x200w forsterker, med *ekte* watt. Det betyr at det på baksiden må stå at den trekker *minst* 600 watt fra nettet. Som en liknelse; på Europris selger de en "ghettoblaster" som er "2x50 watt". Men på baksiden stårdet at den trekker 14 watt max. (Inkl strøm til CD-drev og alle "blinkelysene"). Tilbake til dine høyttalere og Og som det ikke er sakt allerede bass er digg Du trenger en forsterker med et dyr av en ringkjernetrafo (helst to), og den *må* være *minst* så stor som "maximum continous rating" som står på høyttalerne. Helst skal den være dobbelt så stor. Eller kjøp deg en aktiv sub. Og til slutt; du kjøper ikke CV for å høre på Beethoven og Liszt. Til det er de altfor "brautende" og farger lyden for mye. Men som rockehøyttalere for musikk ála MC-klubb er de helt perfekte så lenge du har nok juice til å drive dem. 1 stk brokoblet NAD C275BEE pr høyttaler burde gjøre susen. Lenke til kommentar
magb Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Tips: unngå å kjøpe brukte høytalere. Du vet aldri hvor "rævkjørt" slike kan være... Dummeste jeg har hørt. Er det noe som kan kjøpes brukt uten problemer så er det nettopp høyttalere. Virker de så er de 100% i orden og slik er det. Ellers så kan jeg anbefale ett par brukte Dali høyttalere eller liknende. Hold deg unna merker som Cerwin vega, Fence audio og annet pa utstyr. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Vel, jeg ville hvertfall ikke kjøpt brukte høytalere. Selv om de funker, er det vanskelig å se hvor mye juling de har fått. Typisk "fenomen" for brukte høytalere er jo at noen av vindingene i voice coilen til diskanten er smeltet sammen. På mystisk vis selvsagt... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Skal du kjøpe brukt burde du få høre anlegget først. Du hører fort om noe spraker eller smeller. Lenke til kommentar
magb Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Er masse og spare på å kjøpe brukt. Du hører da hvis noe er feil med høyttalerne. Er de i orden da så vil de også være i orden 10 år senere hvis du selv bruker dem riktig. Lenke til kommentar
chilin Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Hvordan høytalere anbefaler dere? som dere har kjennskap til? og som er kraftig og digg lyd.. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Hvordan høytalere anbefaler dere? som dere har kjennskap til? og som er kraftig og digg lyd.. Leste du mitt innlegg lengere opp? I såfall, da forstår du kanskje at det er *komplett umulig* å anbefale deg noe uten å vite hva du har å drive høyttalerne med. Lenke til kommentar
chilin Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Også det jeg spør om... jeg må få en pakke... jeg har ingenting, derfor jeg spør. Jeg har ikke noe...og derfor lurer jeg på hvordan "utstyr" dere anbefaler med andre ord. Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Hvor stor er rommet de skal brukes i? Dette er veldig viktig med tanke på størelsen på høyttalerne. Lenke til kommentar
chilin Skrevet 14. august 2010 Forfatter Del Skrevet 14. august 2010 Jeg har et rom på la oss si...5-6*5-6 meter ca... og gennerelt skulle jeg ha dem på The gathering... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå