Gå til innhold

forbikjøring - målt av laser.

Skroll

Anbefalte innlegg

Forbikjøringer av folk som har vett i skallen er ikke bare at folk ligger under fartsgrensa, men at de vingler på veien, slakker ned i svinger (der det er forsvarlig å ligge imellom 50% over fartsgrensa til fartsgrensa).

Hva er tryggest, å bruke 1km på ei forbikjøring eller 500 meter? Om Politiet ser så firkanta på dette så er det feil med Politiet og loven, og ikke meningen til folk flest.

Hvor mye større er sjansen for at du skal kollidere eller at noe går galt i ei forbikjøring på 1 km i 80 eller ei på 500 meter i 90, evnt ei på 300 meter i 100? (tall kastet fra hodet mitt) Jeg tror sjansen for å blir voldtatt av sjåføren bak deg som ikke kom seg forbi fordi du somla eller at du brukte opp strekka er større enn at du skjener av eller noen annen sær grunn pga. litt høyere fart.

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har rett nokk vei til det, er det jo selvfølgelig mye tryggere å bruke 1km enn 500m. Mange føler seg utrygge i motsatt kjørefelt, og kjører enten for raskt, eller svinger tilbake rett foran forbikjørte bil.

At politiet gir bøter er jo helt riktig, ettersom det ville blitt vanskelig å håndheve muligheten til å bryte fartsgrensen bare ved forbikjøringer. Det kunne blitt missbrukt, og lett blitt ord mot ord.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Jo raskere man kommer seg framfor den andre bilen jo tryggere er det. Om man bruke lang tid irriterer det andre, og gjør at sjansen for at du får noen i motgående mens du er der større. Du vet ikke hva som er bak svingen eller nedenfor bakken. Hvorfor bruke lengre tid på forbikjøringen når du ikke vet hva som kommer rett etter svingen?

Og har du en så lang strekke som over en kilometer, så er det også fire felt, vi bor i Norge.

Lenke til kommentar

bilen som blir forbikjørt har vikeplikt og plikter å slippe forbi bilen som prøver å kjøre forbi, og skal bremse eller om nødvendig stoppe..

Feil. Dette hadde vi en stor diskusjon om for kort tid siden, og kom frem til at kjøretøyet som blir forbikjørt ikke plikter å verken stoppe eller senke farten, med mindre kjøretøyet kjører sakte eller tar stor plass. Legg spesielt merke til punkt 4 i trafikkreglene.

Vi kan jo kanskje dra inn Vegtrafikklovens paragraf 3, men du plikter likevel ikke å stoppe hvis du blir forbikjørt.

Lenke til kommentar

ikke bare ved store og saktegående kjøretøy..

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

kan og dra inn paragrafen om vikeplikt men det blir smør på flesk.. Du er pliktig å slippe forbi biler som prøver å kjøre forbi for å unngå at trafikkfarlige situasjoner oppstår, dette læres på teorikurs og står i teoriboken for lastebil vertfall, regner med du lærer det når du kjører bil og..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Om kjøretøyet allerede kjører sakte skal han ikke slakke ned, er det et stort kjøretøy er det sjeldent plass til å vike mye mer til høyre.

I personbiloppkjøringa fikk jeg beskjed at jeg skal ikke bremse når noen kjører forbi, jeg skal slippe gassen og følge med alle tre speil til bilen er forbi. Men ikke bremse, legge meg mer til høyre, eller stoppe helt.

Lenke til kommentar

ikke bare ved store og saktegående kjøretøy..

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

kan og dra inn paragrafen om vikeplikt men det blir smør på flesk.. Du er pliktig å slippe forbi biler som prøver å kjøre forbi for å unngå at trafikkfarlige situasjoner oppstår, dette læres på teorikurs og står i teoriboken for lastebil vertfall, regner med du lærer det når du kjører bil og..

Merk bruken av ordet og, og ikke eller. Det betyr at hvis du kjører sakte eller tar stor plass, samt at veien er uoversiktlig eller har motgående trafikk, da skal du vike og senke farten.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...