Gå til innhold

forbikjøring - målt av laser.


Skroll

Anbefalte innlegg

Hvor henter du dette fra? Det er ikke lov til å bryte fartsgrensen, men det er fremdeles lovlig å kjøre forbi en som ligger like under fartsgrensen.

Det er lov det ja så lenge du ikke bryter fartsgrensen. Nå trenger du laang strekning til det da, om han ikke senker farten(som han skal gjøre)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk at du kjører bak en som kjører 5-10 km/t under fartsgrensen i 80 sonen, og du vil forbi. Etter en sving ser du det er god sikt, og mulighet for å kjøre forbi. Du tar sjansen å kjører forbi i rundt 100km/t for å komme forbi raskt og ikke være i fare for evt motgående trafikk. Akkurat når du er kommet forbi blir du målt av up. Hva tror dere hadde skjedd da?

 

Ville de gitt deg en bot for å ha kjørt i over fartsgrensen?, eller hadde de godtatt farten pga forbikjøringen? hva tror dere?

Akkurat dette opplevde jeg en fredag i april 1997.

Blei målt til 100km/t i 70 sone og kosta 2500.-

Lenke til kommentar

Hvor henter du dette fra? Det er ikke lov til å bryte fartsgrensen, men det er fremdeles lovlig å kjøre forbi en som ligger like under fartsgrensen.

Det er lov det ja så lenge du ikke bryter fartsgrensen. Nå trenger du laang strekning til det da, om han ikke senker farten(som han skal gjøre)

Klart man trenger en lang strekning dersom man skal gjøre alt lovlig, men det er jo fremdeles lov. :)

 

I praksis gir man selvsagt bare litt ekstra på for å få unna forbikjøringen kjapt og greit.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenk at du kjører bak en som kjører 5-10 km/t under fartsgrensen i 80 sonen, og du vil forbi. Etter en sving ser du det er god sikt, og mulighet for å kjøre forbi. Du tar sjansen å kjører forbi i rundt 100km/t for å komme forbi raskt og ikke være i fare for evt motgående trafikk. Akkurat når du er kommet forbi blir du målt av up. Hva tror dere hadde skjedd da?

 

Ville de gitt deg en bot for å ha kjørt i over fartsgrensen?, eller hadde de godtatt farten pga forbikjøringen? hva tror dere?

Akkurat dette opplevde jeg en fredag i april 1997.

Blei målt til 100km/t i 70 sone og kosta 2500.-

 

Dette skjedde meg også, lå bak en trailer i lang tid, så endelig en lang forbikjørings strekning.

 

Her la jeg meg ut, å kjørte forbi, kan tenke meg det var 80 sone hvor jeg passerte i nesten 100

 

Jeg legger meg inn å triller litt ned i fart, 100meter lenger frem ser jeg det sitter en snut med laser.

 

Triller videre og ser det står noen klar til å vinke inn biler lenger frem. Men når jeg nærmer meg ser jeg at de går ut av veien, og jeg kan kjøre videre.

 

Nå skal det sies at bilen foran meg, ble vinket inn da han ikke kjørte forbi noen, men bare for fort.

 

Så enten "lot de meg gå", eller så kunne de ikke ta meg siden forrige bilisten må godta boten før han kan "ta en ny bilist"

Lenke til kommentar

Jeg satt og regnet litt på dette. Fremste bil kjører i 80 km/t. Bilen bak kjører i 81 km/t. Det er 3 sekunder mellom dem. Hvis bilen bak skal kjøre forbi og legge seg inn 3 sekunder foran, så kreves det 138 meters differanse. Det vil ta 8 minutter og 17 sekunder før forbikjøringen er fullført. Bilene har da tilbakelagt ufattelige 11 km.

 

Hvis bilen bak kjører fortere under forbikjøringen slik at snittfarten økes til 90 km/t (men at bilen bak før og etter forbikjøringen ligger i 80 km/t), så tar forbikjøringen bare 50 sekunder. Dette krever da 1,2 km. Med 90 km/t snittfart for forbikjøringen må maksfarten være opp mot 100 km/t eller noe.

 

Hvis den bakerste bilen kjører 1 sekund bak og legger seg 1 sekund foran så kreves kun 49 meters differanse. Det vil si 18 sekunder for forbikjøringen og kun 450 meters strekning.

 

Jeg ser av og til folk bruke opp en hel langstrekke ved å lusekjøre forbi én bil. Mitt motto er: Enten så kjører du forbi på en rask og sikker måte, eller så gir du faen.

Lenke til kommentar

Du kjører jo faen ikke forbi en bil som holder fartsgrensa. I tillegg skal bilen som blir forbikjørt slakke av på farten.

 

Bryt heller fartsgrensen på en klar vei, enn når du kjører forbi noen.

Om en bil velger å kjøre fortere enn fartsgrensa er jo deres eget problem. Hvis jeg hadde kjørt i 80 km/t og ble forbikjørt av en sinke i 85 km/t så ville jeg blitt nervøs. Selv om jeg hadde slakket av min egen bil så ville vedkommende brukt opp hele forbikjøringsstrekka og potensielt gjort forbikjøringen farligere. Da hadde det vært bedre om vedkommende holdt litt høyere fart og ble ferdig med forbikjøringen i god tid før strekningen tok slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de har laserkontroll vil du nok i de fleste tilfeller få bot. Dog er det svært situasjonsbestemt noen ganger, helt avhengig av politibetjenten. Noen er mindre firkanta en andre. Jeg har da foretatt forbikjøringer av uniformerte tjenestebiler flere ganger uten å bli stoppet av den grunn (ble stoppet en gang, han var svært irritert vi krangla litt, til slutt ga jeg meg og la meg flat og det ga seg med det. Fikk ikke bot).

Lenke til kommentar

Den gangen jeg blei tatt for dette var det av samme politimann som gav meg fartsbot høsten før.

Hadde samme gamle bilen begge gangene så mulig han kjente meg igjen.

Han gav i hvertfall inntrykk av det når vi møttes for overekkelse av forelegg.

 

Problemet i laserkontroller etter det jeg har skjønt er at alt blir loggført. Hvis betjenten velger å ikke gi deg bot, er det fortsatt loggført at du ble tatt i den farten, da kan det fort bli litt oppvask på kammerset.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

 

fikk bot i går i lignende situasjon, kjørte forbi en bil som lå litt under grensa, midt i forbikjøringen så jeg politimannen sto å vinka midt i veien, jeg bremset og la meg ut på siden, etter litt fikk jeg vite at jeg hadde blitt målt i 94 kmt i 80 sonen med laser og fikk forenklet forelegg på 2600.

 

Jeg godtok på stedet og kjørte videre, men nå i ettertid lurer jeg litt..

 

- jeg hørte om en kompis av brodern som hadde blitt tatt i en fartskontroll der politiet hadde "flyttet" laseren for å ta han mens han kjørte forbi en annen bil, i ettertid hadde det vist seg at målingen var da ikke gyldig siden de hadde flyttet på den, og målt uten å kalibrere på nytt, henlagt.

 

- hvis jeg legger til 20% i 80 kmt så havner jeg på 96 kmt, og jeg er innenfor de 20% som det ble snakket om tidligere, er dette noe jeg kan "klage" på så det blir henlagt?

 

- jeg er ikke helt sikker, men det var mange biler bak meg som drev på å kjørte forbi samtidig med meg, det var mørkt ute og jeg var den eneste som stoppet, jeg er litt overbevist om at siden jeg var den eneste som var "dum" nok til å stoppe, så var det meg de tok..

 

- kan vel legge til at bilen jeg kjørte ikke er EU-godkjent (gikk ut for noen uker siden) så jeg var gira på å komme meg videre før de fant det ut, men bilen havner på skroten denne eller neste uke og jeg leverer skilta så burde ikke ha noen betydning for dette..

 

mulig å få snodd seg unna boten her eller?

 

hadde foretrukket svar fra noen som vet hva de snakker om da jeg får nok av synsing fra de andre gutta på jobben :)

Lenke til kommentar

Dette er egentlig tull. Og dere her inne som tilhører moralpolitiet som sier at man ikke skal bryte fartsgrensa litt når man kjører forbi må tenke sikkerhet. Om en ligger i 75 km/t i 80-sone, og du ikke skal gå over 80 når du kjører forbi, da bruker du rimelig lang tid på forbikjøringen.

 

Tok førerkort i januar i år, så er på ingen måte verdensmester, men trengs da ikke en rakettforsker for å være enig i det kjørelæreren min sa, om at "Man skal egenlig ikke ligge over grensa, men det er bedre det enn å trekke seg, og risikere kollisjon" osv osv. Etter min mening burde dem ikke gitt bot ved forbikjøring med mindre det overstiger en grense. i 80-sona burde dette da vært 100. Ligger du over 100 i forbikjøringa, greit, bot, ligger du under er alt ok. :)

Lenke til kommentar

Dette er egentlig tull. Og dere her inne som tilhører moralpolitiet som sier at man ikke skal bryte fartsgrensa litt når man kjører forbi må tenke sikkerhet. Om en ligger i 75 km/t i 80-sone, og du ikke skal gå over 80 når du kjører forbi, da bruker du rimelig lang tid på forbikjøringen.

Hjelper så lite, fartsgrensa er satt og loven ufråvikeleg. Med mindre du støter på ein politimann som har ein god dag på jobben.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dette er egentlig tull. Og dere her inne som tilhører moralpolitiet som sier at man ikke skal bryte fartsgrensa litt når man kjører forbi må tenke sikkerhet. Om en ligger i 75 km/t i 80-sone, og du ikke skal gå over 80 når du kjører forbi, da bruker du rimelig lang tid på forbikjøringen.

 

 

Det ble spurt et spørsmål, og vi "moralpolitier" svarte. Det finnes bare ett svar på spørsmålet. Loven er endelig, og dine meninger har fint lite å si.

 

Synes det er helt riktig at folk får bot under raske forbikjøringer.

Lenke til kommentar

Det ble spurt et spørsmål, og vi "moralpolitier" svarte. Det finnes bare ett svar på spørsmålet. Loven er endelig, og dine meninger har fint lite å si.

 

Synes det er helt riktig at folk får bot under raske forbikjøringer.

 

Problemet er vel egentlig at politiet må bli flinkere til å stoppe folk som ligger under fartsgrensen. De jeg er mest bekymret for i trafikken er de som ligger 5-10km/t under fartsgrensen pga de ikke klarer å lese skiltene som står langsveien og de som ligger 30-40km/t over fartsgrensen.

 

Det er forskjell på en forhastet forbikjøring og en gjennomtenkt oversiktlig forbikjøring og dette tar politiet hensyn til. En annen ting er at hvis de flytter laseren for å måle deg blir målingen automatiskfeil pga kalibreringen og oppmålt avstand blir feil. Noen snakket noe om at du skal trekke fra 20%, dette tallet i Norge er slik jeg har oppfattet det de siste årene bare 10%. I Tyskland er dette tallet ikke stort mer enn 4% tro det eller ei.

Lenke til kommentar

Folk burde også tenke seg om sju ganger før de legger seg ut på veien. Jeg brukte ufattelige 30minutter lengre tid til jobb idag pga idioter som kjørte med sommerdekk på is/snøføre (jeg bor i trøndelag). Dog, det med sommerdekk på snø er en annen diskusjon. Men det førte likevel til at jeg tok noen forbikjøringer idag, og ofte over fartsgrensa.

 

Min etikk når det gjelder forbikjøringer er stort sett at stedet hvor jeg kjører forbi skal være oversiktlig, og den skal skje så fort som mulig. Men er strekka lang, og det ikke er mange som henger seg på forbikjøringa sammen med meg, tar jeg det forholdsvis rolig. Uansett, jeg risikerer heller en bot, eller kanskje tap av førerbevis, fremfor å risikere front mot front. Jeg føler det heller er mer ønskelig å leve fremfor å miste litt penger eller retten til å kjøre bil. :)

 

En annen ting man må vurdere ved forbikjøringer er om det virkelig er noe å spare på det. Se litt fremover i veien, og er sjansen stor for at du må kjøre slalom for å kunne følge kjøremønsteret ditt, så bør du heller drite i det. Tiden du sparer ved å ligge i 90km/t i en 80-sone er også forsvinnende liten. Men ja, det er mange situasjoner man føler man bare må forbi. Det er ufattelig irriterende å ruge 5-10km/t under grensa over lang tid, samt ligge bak de som kjører fryktelig ujevnt.

 

Når det gjelder hvordan politiet opptrer ved forbikjøringer og om man skal gi ut bøter så har jeg opplevd å IKKE bli stoppet, samt å bli stoppet. Stort sett har forbikjøringene vært veldig forsvarlig de gangene jeg har opplevd dette, så jeg tror det er opp til hver enkelt politimann å vurdere situasjonen. :)

Endret av Kongklykken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- jeg hørte om en kompis av brodern som hadde blitt tatt i en fartskontroll der politiet hadde "flyttet" laseren for å ta han mens han kjørte forbi en annen bil, i ettertid hadde det vist seg at målingen var da ikke gyldig siden de hadde flyttet på den, og målt uten å kalibrere på nytt, henlagt.

 

"Kompiser av brodern" er gjerne ikke akkurat det mest troverdige kildene...

 

Kalibrering handler om at det skal sjekkes om måleren viser riktig hastighet ut over rimelig tvil. I visse tilfeller kan det nok være tvil rundt målingsresultatet på bakgrunn av at fartsmåleren er brukt i strid med instruks for den konkrete fartsmåler. Den generelle instruksen for bruk av fartsmåler (GP-4027 - fra 2001, mulig min kopi er utdatert) sier ingenting om at fartsmålere på generelt grunnlag skal rekalibreres hvis de flyttes. Det virker heller ikke logisk.

 

- hvis jeg legger til 20% i 80 kmt så havner jeg på 96 kmt, og jeg er innenfor de 20% som det ble snakket om tidligere, er dette noe jeg kan "klage" på så det blir henlagt?

 

Nei, du regner på feil måte. Det tilkommer et 20-30% fradrag i straffen (jfr tapsinstruksen § 2-2 tredje ledd). Merk også at forbikjøringen skal være aktsom for at du skal få dette fradraget.

 

- jeg er ikke helt sikker, men det var mange biler bak meg som drev på å kjørte forbi samtidig med meg, det var mørkt ute og jeg var den eneste som stoppet, jeg er litt overbevist om at siden jeg var den eneste som var "dum" nok til å stoppe, så var det meg de tok..

 

Så... Argumentet ditt er at fordi politiet ikke tok alle de andre også så burde de ikke ta deg?

 

- kan vel legge til at bilen jeg kjørte ikke er EU-godkjent (gikk ut for noen uker siden) så jeg var gira på å komme meg videre før de fant det ut, men bilen havner på skroten denne eller neste uke og jeg leverer skilta så burde ikke ha noen betydning for dette..

 

mulig å få snodd seg unna boten her eller?

 

Kort svar: Nei.

 

Trodde man kunne ytre sine meninger fritt her. Om det hadde vært sånn at vi bare skulle "diskutert" det som stod i loven kan vi jo bare si "du får bot. Det er vedtatt ved lov", og stenge emnet. Jeg vet godt hva loven sier om saken.

 

Moralpolitiet har i dette tilfellet monopol på hva som er i henhold til loven. Du må gjerne bryte loven, men ikke prøv å få dine lovbrudd til å fremstå som lovlige. Det er full anledning til å diskutere hvorvidt reglene burde være slik, men da bør dette være klart. Det er slike kommentarer som fører til at folk stiller spørsmål om to-tre års tid med "Jeg har lest et sted at man ikke får bot ved forbikjøring så lenge man ikke går over 100 i 80-sona".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde man kunne ytre sine meninger fritt her. Om det hadde vært sånn at vi bare skulle "diskutert" det som stod i loven kan vi jo bare si "du får bot. Det er vedtatt ved lov", og stenge emnet. Jeg vet godt hva loven sier om saken.

 

Moralpolitiet har i dette tilfellet monopol på hva som er i henhold til loven. Du må gjerne bryte loven, men ikke prøv å få dine lovbrudd til å fremstå som lovlige. Det er full anledning til å diskutere hvorvidt reglene burde være slik, men da bør dette være klart. Det er slike kommentarer som fører til at folk stiller spørsmål om to-tre års tid med "Jeg har lest et sted at man ikke får bot ved forbikjøring så lenge man ikke går over 100 i 80-sona".

Tror da ikke at folk prøver å få lovbruddene sine til å virke lovlige her. Men hvis det er full anledning til å diskutere hvorvidt reglene burde vært slik, hvorfor kan ikke jeg få gjøre det da, uten å få slike svar? Jeg sa jo at jeg vet hvordan loven er, men det burde ikke vært sånn med tanke på sikkerheten.

 

Om folk stiller det spørsmålet om to-tre års tid så får folk gjøre det. Men at det er på grunn av meg, det tviler jeg sterkt på. Hvis folk vrir og vender på ordene så fælt, så får de holde seg unna forumet rett og slett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...