Gå til innhold

forbikjøring - målt av laser.

Skroll

Anbefalte innlegg

Tenk at du kjører bak en som kjører 5-10 km/t under fartsgrensen i 80 sonen, og du vil forbi. Etter en sving ser du det er god sikt, og mulighet for å kjøre forbi. Du tar sjansen å kjører forbi i rundt 100km/t for å komme forbi raskt og ikke være i fare for evt motgående trafikk. Akkurat når du er kommet forbi blir du målt av up. Hva tror dere hadde skjedd da?

Ville de gitt deg en bot for å ha kjørt i over fartsgrensen?, eller hadde de godtatt farten pga forbikjøringen? hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk at du kjører bak en som kjører 5-10 km/t under fartsgrensen i 80 sonen, og du vil forbi. Etter en sving ser du det er god sikt, og mulighet for å kjøre forbi. Du tar sjansen å kjører forbi i rundt 100km/t for å komme forbi raskt og ikke være i fare for evt motgående trafikk. Akkurat når du er kommet forbi blir du målt av up. Hva tror dere hadde skjedd da?

Ville de gitt deg en bot for å ha kjørt i over fartsgrensen?, eller hadde de godtatt farten pga forbikjøringen? hva tror dere?

Du hadde nok fått bot ja. Det blir akkurat det samme som å bryte fartsgrensa, og dei hadde nok ikkje godtatt det.

Endret av mummi-pappa
Lenke til kommentar

Da jeg tok bilappen for snart 3 år siden, så ble vi opplert til at vi kunne ligge ca 10km\t over fartsgrensen når vi skulle ta forbikjøring..

Da tror jeg sjåførlæreren din skal ta seg en "reality check" og kanskje revurdere sin stilling.

Riktignok fikk jeg ca samme beskjed for 19 år siden da jeg kjørte opp til tung motorsykkel. Men det var ikke av den "ordentlige" læreren men en innleid "landeveislærer". Og det ble formulert som "man kan godt fræse litt på, men ikke fjøle avgårde i 200"

Uansett, som Runar sier, du kan (og med stor sannsynlighet) få bot for å kjøre 1 km/t over fartsgrense.

Snakker av erfaring (norsk politi). Men i Finland fikk jeg bare advarsel etter å ha kjørt 18 km/t fortere enn tillatt fartsgrense.

Edit: HÆLV*TES MØKKATASTATUR! Skal dryle driten på havet snart.. :mad:

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

(Det er vel grensen mot å få bot når man ligger i 80?)

Hva snakker du om? Politiet kan bøtelegge deg for å ligge i 81 km/t i en 80-sone hvis de vil og får målt deg.

dette er helt riktig. her ser man grenser og satser:

Når fartsgrense på stedet er 60 km/t eller lavere, og fartsoverskridelsen er:

•Til og med 5 km/t kr 600,-

•Til og med 10 km/t kr 1600,-

•Til og med 15 km/t kr 2900,-

•Til og med 20 km/t kr 4200,-

•Til og med 25 km/t kr 6500,-

Når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er:

•Til og med 5 km/t kr 600,-

•Til og med 10 km/t kr 1600,-

•Til og med 15 km/t kr 2600,-

•Til og med 20 km/t kr 3600,-

•Til og med 25 km/t kr 4900,-

•Til og med 30 km/t kr 6500,-

•Til og med 35 km/t kr 7800,-

Når fartsgrense på motorveg er 90 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er

•36 km/t til og med 40 km/t kr 9000,-.

Lenke til kommentar

Da jeg hadde kjøreopplæring, fortalte kjørelæreren min at UP hadde en stående instruks om å ikke stoppe personer som kjører litt over overfartsgrensa ved forbikjøring, og som deretter legger seg under fartsgrensa etter endt forbikjøring. Etter hva andre sier her, er nok det feil. En sjanse å ta med andre ord. Jeg kjører jevnt over 10 km/t over fartsgrensa på fine veier. Har ikke blitt tatt enda, kjører mest i Oslo-området.

Lenke til kommentar

Politiet har, som nevnt over, innlagt feilmargin når de måler. De fleste speedometere har også innlagt feilmargin (oppjustert ift reell hastighet). Avhengig av bilen du kjører er det ikke urealistisk at speedometeret kan vise nærmere 90 i 80-sone uten at du får bot. Mener jeg har (ehm, ubevisst) testet akkurat dette forbi en fotoboks.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er veldig mange teorier og myter om hvilke regler politiet og UP følger og hvor fort du kan kjøre. Hvis man kjører forbi en sånn måletavle med GPS så vil man se at GPS og måletavlen er veldig nært hverandre når det kommer til hastighet. Grunnen til dette er fordi de måler virkelig hastighet, mens speedometret på bilen din har en viss feilmargin for at du ikke skal få bot på grunn av at du har satt på større felger/dekk som gjør at du har maks rullediameter i forhold til vognkortet.

For å legge til enda en ubekreftet myte: Jeg har hørt at du kan bli tatt hvis du kjører over fartsgrensen i en forbikjøring, men dersom du nekter boten så vil de gi seg på opptil 20% over fartsgrensen. Vel å merke hvis du blir målt i selve forbikjøringen.

Lenke til kommentar

En eller annen la ut et internt dokument for politiet her i forumet en gang (den gang ang instrukser for bøtesatser/fartsgrenser eller noe slikt), og jeg bemerket meg da at det stod at ved forbikjøring som ellers var hensynsfull skulle det trekkes fra ca 20% [ikke 100% sikker på dette tallet] fra fartsmålingen.

Så nei, dersom du tar en hensynsfull forbikjøring over fartsgrensen skal ikke politiet bøtelegge deg om de følger instruksene de har fått.

Lenke til kommentar

Politiet tar også hensyn til kva situasjon det er snakk om, men dersom du blir målt i 81 km/t under ei forbikjøyring så har du ingenting å protestere på dersom du får bot, men normaltsett så vil du ikkje få bot for dette.

Er eigentleg det samme med vanlig kjøyring, politiet stopper og bøtlegger dei som er ein fare i trafikken, ikkje han som i to sekunder bikker over fartsgrensa på eit rett strekke før han bremser nedigjen og legger seg under fartsgrensa.

Men forbikjøyring i seg sjølv gir deg ikkje lov til å bryte fartsgrensa, det er derfor du ikkje skal kjøyre forbi biler som ligger like under fartsgrensa med mindre du finner eit strekke der du har sikt langt nok fram til å sikkert kunne kjøyre forbi utan å bryte fartsgrensa. Skal du kjøyre forbi ein bil som ligger i 79 km/t i 80 sona så må du ha eit beint strekke der du kjem deg forbi bilen med å ligge 1 km/t raskare en bilen du kjøyrer forbi.

Eventuellt legge deg ut å håpe på at bilen som du kjøyrer forbi ser at du vil forbi og derfor bremser ned for å sleppe deg forbi utan at du treng å bryte fartsgrensa eller så alt for lang strekkning for å komme deg forbi på.

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det vel heller sjelden at Politiet bøtelegger noen for å ligge opp til 5 km/h over fartsgrensen. Jeg har faktisk aldri hørt om noen som har fått den "minste" boten.

Om det er generell god forståelse for trafikk eller "lite penger å hente" som ligger bak vet jeg derimot ikke. :)

Lenke til kommentar

Er da ikke noe poeng å sitte og skrive bot for å kjøre 2km/t for fort mens det suser folk forbi i vesentlig høyere hastighet enn det.. sansynligvis derfor det ikke skjer.

Hvis jeg en dag fikk bot for å kjøre f.eks i 82 i en 80-grense, så ville jeg nok rammet den inn og hengt den opp på veggen.. jeg tror faktisk jeg vil si de 600kr da hadde vært verdt det.

Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt OT men hva er en "lovlig" grunn til å kjøre forbi en bil på?

Når det er skiltet at det er lov å kjøreforbi.

Ligger ofte bak biler som kjører underfartsgrensen og irriterer meg grenseløs pga av det.

Normalt sett så har du alltid lov til skifte kjøyrefelt så lenge det er forsvarleg og det ikkje er noke som viser til at det er forbudt (sperrelinje, skilting, evt manuell dirigering).

Du har f.eks lov å krysse motgåande felt dersom du skal svinge til venstre og det ikkje ved hjelp av skilting eller vegmerking er antyda at dette ikkje er lov.

Forbikjøyring kan i utganspunktet berre gjerast lovleg på veldig rette og oversiktelige vegstrekkninger eller dersom du møter på eit kjøyretøy som ligger langt under fartsgrensa.

Å kjøyre forbi eit kjøyretøy som ligger like under fartsgrensa fordi du vil kjøyre 10 km/t meir en fartsgrensa er då ikkje lov, sjølv om det er forholdsvis vanleg at folk kjøyrer litt raskare en fartsgrensa.

Det finnest forøvrig ikkje noke skilt som seier at det er lov å kjøyre forbi, det nærmaste du kjem er:

sf-20051007-1219-336-01.gif

Men dette skiltet er berre ei oppheving av eit tidligare skilta forbud.

Lenke til kommentar

Å kjøyre forbi eit kjøyretøy som ligger like under fartsgrensa fordi du vil kjøyre 10 km/t meir en fartsgrensa er då ikkje lov, sjølv om det er forholdsvis vanleg at folk kjøyrer litt raskare en fartsgrensa.

Hvor henter du dette fra? Det er ikke lov til å bryte fartsgrensen, men det er fremdeles lovlig å kjøre forbi en som ligger like under fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...