Boris Yeltsin Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) PC'en jeg sitter med nå kjøpte jeg når intel core duo E8400 3.0GHz var en av de nyeste på markede, og har ikke følgt med på PC-utviklingen siden. Hva bør jeg se etter når jeg skal ha en ny pc? Prosessor: AMD eller Intel? Hva er egentlig forskjellen på 2.9gb og 3gb på quad core? Er jo syk prisforskjell. Hovedkort: Er så mye forskjellig med forskjellige ekstra utstyr. Skjermkort: Radeon eller nVidia? I så fall hvilket? 2 Skjermkort eller "bare" ett? Støtte for 3D? Ram: 1600 MHz eller 2000 MHz? Og hvor mye? 6 eller 8 GB? 4x2gb 2x4gb? Flere brikker eller så få som mulig? HDD: 10K rpm eller SDD? (til å kjøre OS på) Kjører pr dagsdato 2 x 500gb harddisker og 3 partisjoner. Burde jeg ha en hel harddisk på hver partisjon? Lyd: Skal jeg nøye meg med det som kommer med hovedkortet, eller bør jeg kjøpe et ekstra? Eller bør jeg egentlig bare vente til neste år? Hørt at det kommer ny generasjon av ett eller annet. Skal som sagt ha gaming maskin til rundt 20k, uten skjerm, tastatur og mus. Hadde satt veldig stor pris på om det er noen som kan sette opp ett eller annet for meg. Kan godt overskride med ett par lapper, hvis nødvendig. Hadde også satt pris på begrunnelse av valgte deler. På forhånd takk! Endret 8. august 2010 av Tiugama Kaa Lenke til kommentar
Flux1 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Prossesor: forskjellen på 2.9 GHz(!) og 3 GHz vet jeg ingenting om hvis du ikke henviser til prossesorene. Men om du skal velge Intel eller AMD er vel mer eller mindre en smakssak (vil jeg tro), Intel sin i5 eller i7 prossesorer er veldig gode selv om du ikke velger den dyreste i7 til 8000,- mens AMD er mer "bang for buck" samtidig som du ikke nødvendigvis får det beste. HK: kommer ann på prossesoren du skal ha. Skjermkort: Det er kun nVidia som har 3D akkurat nå og de har det råeste toppkortet, hvis du ser bort ifra at du kan steke et egg på det når det blir varmt, anbefaler ATI på det sterkeste. Eksempel på dobbel eller enkelt skjermkort: 2stk ATI 5770 (ca 1300,- pr stk.) gir samme ytelse som 1stk ATI 5850 (2500,-). Mange variasjoner her. Ram: med mindre du skal overklokke mye trenger du ikke 2000Mhz, 1600MHz på det meste. 6GB skulle holde til det meste. HDD: SSD uten tvil. Lyd: Er du en "lydfrik" som trenger perfekt lyd eller mye bedre lyd enn det som følger med på HK, så kjøp et ekstra lydkort, selv syns jeg lydkortet på hovedkortene er gode nok, men mange gjør det ikke. Håper det hjalp litt Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 (endret) INTEL CORE I7 870 2.93GHZ 8MB S-1156 INTEL CORE I7 875K 2.93GHZ 8MB S-1156 Hva er feks forskjellen på disse to? Endret 8. august 2010 av Tiugama Kaa Lenke til kommentar
Flux1 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) På den ene er multiplier låst mens den andre er det ikke (875k), men hvorfor så stor prisforskjell vet jeg ikke. Endret 9. august 2010 av Flux1 Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Har satt opp et oppsett til deg. https://prisguiden.no/profil/lister/117216 + https://prisguiden.no/sok?pg-q=Corsair+h70&n= Det er ikke fullt 20k, men det gjør vel ingenting. Nå er jeg egentlig av den tanken at det er greiere å kjøpe en litt billigere PC enn til 18-20k, men ofte vil man jo kline til litt og da, og det syntes jeg er lov. Jeg bygger gjerne et billigere oppsett enn det der, men det får du bestemme selv. Noen kjappe facts - i7 930 CPU En lukket vannkjølingssystem som yter bra. Corsair H70 (Amentio får den inn om to dager tydeligvis) 2 stykk Asus 5870 1GB V2. (Viktig at du kjøper V2 versjonen. Den koster rundt 3,2k og holder seg betydlig kjølligere enn referanse kortet av 5870) Det er riktignok et kjøling og stille kort i seg selv forøvrig Siden du har så mye penger knallet jeg til med en C300 128GB SSD disk. Dette er påstått den raskeste SSD disken på markedet i dag. + 1TB lagring fra Samsung Spinpoint F3. Den raskeste 7200 RPM disken på markedet. 6GB Mushkin Redline 1600 MHZ CL6!!! Helt vanvittig kjapt ram. Maken til stramme timings altså Og kabinettet HAF X. Du får vurdere selv om dette er noe for deg, men det kommer med gode termiske egenskaper, hotswapable drives, USB3 support, og masse ekstra god biter. Lenke til kommentar
torMAD Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Sett gjerne handlekurven til offentlig for full info om riggen du har satt opp men hvorfor 2x5870 og ikke ett 5970? kjøling/støy? Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Har satt opp et oppsett til deg. https://prisguiden.no/profil/lister/117216 + https://prisguiden.no/sok?pg-q=Corsair+h70&n= Får dessverre ikke lest det der oppsettet "Denne listen er ikke offentliggjort" Setter veldig stor pris på dette, da jeg er "ute av gamet" når det gjelder PC deler. Vil også ha svar på hvorfor 2x5870 istede for 1x5970. En kompis av meg sier jeg bør vente med skjermkort, da det kommer ny generasjon til høsten. Har ikke spurt om kilde, men stemmer dette? Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) 2x5870 yter bedre enn 1X5970, men med litt tweak så yter de nok forholdsvis ganske likt allikevel. Angående ny generasjon av skjermkort og vente på det. Det vil alltid komme noe nytt. Så om det lønner seg å vente eller ikke kommer helt ann på hva du selv vil og har lyst til egentlig. Prisene på nåværende kort vil sikkert falle noe osv osv. Endret 9. august 2010 av Gsx1000r Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Jeg beklager så meget at den ikke var offentligjort. Svært klønete. Listen er nå offentligjort Okay, svar på tidligere spørsmål. Hvorfor er 2 5870 bedre enn 5970? Vel, enkelt forklart så ER 5970 to stykk 5870, bare klokket ned i frekvens sånn at det ikke skal trekke så vanvittig mye strøm. 2 5870 bare EIER rett og slett et 5970 kort. Forøvrig så er ATI 6xxx serie utsatt til senere i 2011, så ville nok ikke ventet på det nei Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Laget meg denne listen. La til en blu-ray spiller i tillegg Hva synes dere? Noe jeg mangler/bør endre på? Gikk bort fra Mushkin redline RAM-brikkene og la på 2gb ram ekstra (nødvendig?) Og må jeg virkelig ha SSD? Jeg har klart meg ganske bra til nå. Maccan, ser og at du ikke tok med strømforsyner. Noe jeg må passe på der? Endret 9. august 2010 av Tiugama Kaa Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Nei, ikke nødvendig. Du har nettopp kjøpt et dual channel kit som passer best til en AMD CPU. Samtidig som det kjører på slacke timings Mushkin rammen er rett og slett den beste i7 rammen du får tak i, uten å koste skjorta av deg. Hvorfor du skulle gå vekk fra den i et budsjett på 20k er helt beyond me. Sorry altså Den kjører på helt ekstreme CL6 timings, og kan glatt klokkes til 2000Mhz på CL9 timings. Forøvrig så syntes jeg at hvis du først skal bruke så mye penger på en PC så er SSD helt klart å foretrekke. Du TRENGER det ikke, men du vil ha helt ekstremt mye glede av det. Utenom prosesser som ikke er harddiskkrevende, så vil det være det komponentet som gir deg mest ytelse for pengene. EDIT: Uff jeg roter fært. Litt lite søvn i det siste En god PSU vil vel kanskje være en Corsair HX 750/850 W til deg. Det vil holde i masse til to 5870, men hvis du skulle oppgradere senere til et kraftige GPU oppsett kan du jo se på noe litt kraftigere. Endret 9. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Du sier noe der. Jeg får se over det litt til. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Forvrig lurer jeg litt på overklokkings tankene dine. Asus Rampage III Extreme er et veldig dyrt hovedkort, og de færreste vil trenge det. Bruker det selv og leker meg litt med diverse saker og ting nå og da, og for guds skyld, det er et fantastisk "klokkekort", men et kort i klassen 1.6-2,3k vil som regel holde i massevis. Hvis du leter etter gode komponenter så kan jeg gjøre litt shameless selv promo - Maccans tøffe komponentguide Endret 9. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Har ikke satt meg så mye inn i det med klokking, ingenting for å være helt ærlig. Så jeg erstattet like gjerne HK'et med det du anbefalte, da jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal se etter. Dette er ikke noe jeg har bestemt meg for, da jeg trenger synspunkter. Men virker som du (maccan) vet hva du snakker om. Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit Norsk OEM har jeg fra før. Kan jeg bare installere dette en gang? Endret 9. august 2010 av Tiugama Kaa Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) OEM binder seg til et HK, så jo, i teorien så er det "engangs" bruk Jeg vet ikke helt hva Microsoft sin policy er på det. Du kan jo si at hk ditt gikk i stykker. Jeg er forøvrig ikke sikker på om Mist 1000W har fått japanske kondensatorer. Det er å foretrekke for å si det sånn, men ellers var det en ganske godt priset PSU Endret 9. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Maccan: Ser ut som Microplex har Mist 1000W med japanske kondensatorer: Mist 1000W , samt Netshop: Mist 1000W Endret 10. august 2010 av fwj__ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå