s_18 Skrevet 13. oktober 2001 Del Skrevet 13. oktober 2001 Hei, jeg skal snart bygge meg en maskin, med Abit KR7A-Raid, som skal ha to 100GB WD disker i Raid 0 oppsett, en Plextor 24x og DVD/CD-ROM. Hvordan er det best å koble desse? Bør HDene være Master i hver sin kanal? Bør CD-brenneren være master..? eller bør den også ha en separat kanal? Så mye informasjon om dette som mulig, har ingen erfaring med Raid og brenner fra før! Lenke til kommentar
Sephiroth Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Du burde kjøre begge HDD på den samme kabelen og CD ROMen for seg selv... CD ROMen er jo mye tregere en en ATA 100 HDD (Som du mest sannsynlig skal ha :smile:) Sephiroth Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Jeg ville ha satt opp harddiskene som master i IDE3 og 4, mens DVD og CD-brennern som master i IDE1 og 2. Lenke til kommentar
Silence Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Quote: On 2001-10-16 08:16, Sephiroth skrev:Du burde kjøre begge HDD på den samme kabelen og CD ROMen for seg selv... CD ROMen er jo mye tregere en en ATA 100 HDD (Som du mest sannsynlig skal ha :smile:)Sephiroth Å ha RAID diskene på en og samme kabel er !veldig! lite lurt. Lenke til kommentar
s_18 Skrevet 16. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2001 Jeg var tenkt, som nevt ovenfor, å ha harddiskene som master i hver sin kanal (IDE 3 og 4), og brenneren som master med DVD-ROMen som slave. Er dette den beste løsningen? Eller bør brenneren også ha egen kanal? Synst jeg leste noe om dette, men husker ikke helt hva som ble sagt. Takker for svar.. Lenke til kommentar
Jerry Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Er det 4 IDE kontakter på hovedkortet, så kjører du IDE diskene som master på 3 og 4 som sagt, så kjører du CD-Brenner som Master på IDE1, og DVD som master på IDE2 Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 jeg er enig med jerry. det er en lur løsning akkurat det samme satt jeg og grubblet på. du kan jo sette DVD-en og brenneren på sammen ide kabel men det er ikke sikkert det er så lurt. så gjør som jerry så går det nok bra!!! :smile: Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 jeg er enig med jerry. det er en lur løsning akkurat det samme satt jeg og grubblet på. du kan jo sette DVD-en og brenneren på sammen ide kabel men det er ikke sikkert det er så lurt. så gjør som jerry så går det nok bra!!! :smile: Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 jeg er enig med jerry. det er en lur løsning akkurat det samme satt jeg og grubblet på. du kan jo sette DVD-en og brenneren på sammen ide kabel men det er ikke sikkert det er så lurt. så gjør som jerry så går det nok bra!!! Lenke til kommentar
s_18 Skrevet 17. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2001 OK, da sier vi det! (5-6 ganger til og med..) Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 hehehe kan noen forklare meg hva raid er og hva det er godt for? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Quote: On 2001-10-17 17:37, NoNamed skrev:hehehekan noen forklare meg hva raid er og hva det er godt for? Jeg er daff så derfor: http://www.pcworld.no/dataleksikon/oppslag...ag.cfm?ord=raid - Hva finnes det ikke flere raid nivåer enn det? trodde raid level 7 fantes jeg, jaja kan legge til at de fleste som kjører raid her på forumet kjører raid0 for å øke ytelsen(snakk om skikkelig økning også). Mange nye HK har innebygd støtte for raid 1,0 og gjerne også 1+0 Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 uggh. sorry men jeg posta og posta i går og det funka ikke. så pluttselig så funka det og da så jeg at jeg hadde posta 6 stykk. :sad: DAMN! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå