redbaron Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Hei, har et problem med en sofa jeg kjøpte for 6 måneder siden. Sovemadrassen som ligger under den ene delen var vanskelig å dra ut, så åpnet jeg tildekkelsestrekket under sofaen for å se hva som var galt. Den ene bjelken som går på tvers i sofaen har knekt, og bøyd hele bjelken som går på langs slik at sporet til sovesofamadrassen blir smalere, ergo vanskeligere å ta ut/inn. Det virker som om noen har tråkket på kanten av bærebjelken i sofaen slik at den har knekt, men om dette er saken, vet jeg ærlig talt ikke. Siden sofaen bare ble kjøpt for 6 måneder siden ville jeg gå ut ifra at jeg kan reklamere. Jeg har ikke kvittering på kjøpet, men vet datoen. Kan møbelforretningen argumentere at dette er en skade gjort ved unormalt bruk eller lignende? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Ja de kan argumentere med at det er en skade som har oppstått ved unormal bruk. Er den kjøpt for under 6 mnd siden eller over 6 mnd siden? Det er litt vesentlig i henhold til forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
redbaron Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 (endret) 30. mars, så rett over 4 måneder siden. Bør jeg gjøre noe før det har gått 6 måneder? Jeg kan ærlig talt si at jeg ikke har gjort noe unormalt med sofaen, men faktumet er at en av bærebjelkene har knekket. Hvordan vet jeg ikke. Går det ikke rett og slett an å oppføre seg dumt og si at jeg ikke vet hva som har skjedd? Det er jo ikke løgn? EDIT: feil måned. Endret 8. august 2010 av redbaron Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Så lenge den er under 6 mnd så er det opptil selger å bevise at skaden har oppstått pga feilbruk. For Forbrukerkjøpsloven sier at skader/svakheter som kommer fram i løpet av de første 6 mnd var der ved kjøpsøyeblikket hvis ikke selger kan motbevise det ved å bevise feilbruk. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Tråden omhandler forbrukerretslige problemstillinger og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Forbrukerrett, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
danielch Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 1. Kjøp en ny sofa 2. ???? 3. PROFIT! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 1. Kjøp en ny sofa 2. ???? 3. PROFIT! ? Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Også kan du jo alltids argumentere at det ikke sto i bruksanvisningen at du ikke måtte stå/hoppe på den bjelken! :!: Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Også kan du jo alltids argumentere at det ikke sto i bruksanvisningen at du ikke måtte stå/hoppe på den bjelken! :!: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til Hjelper ikke at det ikke står i bruksanvisningen når det i Forbrukerkjøpsloven står at du IKKE skal hoppe i sofaen. For å hoppe i sofaen er ikke definert som normal bruk. Til hopping har vi trampoliner o.l. Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Ingen kan vite om bjelken var skadet ved salg. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Ingen kan vite om bjelken var skadet ved salg. Riktig. Det er der 6 mnd regelen kommer inn. Så lenge den er under 6 mnd så sier loven at varen var skadet/svekket i kjøpsøyeblikket så framt selger ikke kan motbevise det. Selv synes jeg den paragrafen missbrukes til de grader. Spesielt av FTU. FTU bruker å glemme alt som har med fornuft å gjøre og gir selgere en merkostnad de absolutt ikke fortjener. Ja jeg vet at FTU ikke er der for å være fornuftige og/eller faktisk bruke sunn fornuft. Men det får da være grenser på hvor idioter de trenger å gjøre seg selv til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå