Jente-1991 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 For tre uker siden var jeg så dum at jeg kjørte med promille. Jeg gikk tom for strøm på mobilen og ingen viste hvor jeg var på vei hen. Jeg hadde ikke drukket mer en to øl. Men folk var beskymret, og ringte tter politiet og fortalte hva som hadde skjedd. Jeg stoppet ett sted like ved der jeg skulle sove og drakk mere der. Etter to timer, kjørte jeg 300 m og parkerte bilen der jeg skulle sove. Jeg ringte derifra og fortalte hvor jeg var til mine nermeste. Men politiet dukket opp på døren noen timer etter og tok meg med for og ta blodprøver. Jeg samtykket, når de tok fra meg førerkortet og fortalte hva som hadde skjedd. Jeg var ganske full da, men hadde drukket mer etter jeg parkerte bilen. for noen dager siden var jeg i avhør, der fikk jeg beskjed om at det ikke var vits i og fortelle eller endre noe i forklaringen min for den forklaringen jeg ga dem samme kveld det skjedde var den de ville legge frem for retten. men de har ingen eviser på at jeg har kjørt uten om hva jeg og min far har sakt. er det noen som kan tenke seg hva som vil skje ? er det en sjangs at jeg kan få det tilbake ? Jeg trodde det egentlig ikke var lov og ta avhør av en beruset person? Er det noen som har noen forslag til hva jeg burde gjør? Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg stoppet ett sted like ved der jeg skulle sove og drakk mere der. Etter to timer, kjørte jeg 300 m og parkerte bilen der jeg skulle sove. Hva mener du med dette? Forklar nærmere. Utenom det har du kjørt i beruset tilstand og fortjener å få lappen beslaglagt. Lenke til kommentar
Jente-1991 Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Jeg stoppet ett sted like ved der jeg skulle sove og drakk mere der. Etter to timer, kjørte jeg 300 m og parkerte bilen der jeg skulle sove. Hva mener du med dette? Forklar nærmere. Utenom det har du kjørt i beruset tilstand og fortjener å få lappen beslaglagt. Jeg stoppet hos en venn, og var der i to timer ca. og drakk mere hos han. Så kjørte jeg 300 meter for hun jeg skulle sove hos bedde like ved. Jeg vet jeg fortjener og miste lappen. men jeg bare lurer på om de har bevis nok til og ta den fra meg ?? Lenke til kommentar
hilfiger Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg stoppet ett sted like ved der jeg skulle sove og drakk mere der. Etter to timer, kjørte jeg 300 m og parkerte bilen der jeg skulle sove. Hva mener du med dette? Forklar nærmere. Utenom det har du kjørt i beruset tilstand og fortjener å få lappen beslaglagt. Jeg stoppet hos en venn, og var der i to timer ca. og drakk mere hos han. Så kjørte jeg 300 meter for hun jeg skulle sove hos bedde like ved. Jeg vet jeg fortjener og miste lappen. men jeg bare lurer på om de har bevis nok til og ta den fra meg ?? klart de har, du har jo innrømt at du har gjort det. de har jo fått det på sølvfat. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Om det er 300 meter eller Bergen - Oslo spiller ingen rolle. Fyllakjøring er fyllakjøring, og jeg håper du mister lappen for flere år fremover. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Vilkåret for å frata noen førerkortet midlertidig (altså under saksbehandlingen) er at du med skjellig grunn er mistenkt (altså at det er 51% sannsynlig at du har gjort det) for en handling som er straffbar og kan medføre tap av førerretten, jfr vegtrafikkloven § 33 (3). I denne saken er det mer enn 51% sannsynlig at du har overtrådt vegtrafikkloven § 22 første eller annet ledd, og slik overtredelse kan både medføre straff og inndragning av førerrett (vegtrafikkloven §§ 31 og 33). For å frata deg førerkortet må det bevises ut over enhver rimelig tvil at du har overtrådt vegtrafikkloven § 22. Altså enten at du har kjørt eller prøvd å kjøre bilen mens du var beruset (første ledd), eller at du har kjørt, og deretter drukket når du måtte forstå at det ville bli politietterforskning som følge av kjøringen. At du hadde alkohol innabords og hvor lenge du har hatt det kan blodprøvene bevise ut over enhver rimelig tvil. Det åpne spørsmålet blir dermed om du har kjørt bil eller forsøkt å kjøre bil. Det er ingenting som er til hinder for å avhøre en beruset person, men man har ikke plikt til å forklare seg for politiet. På det nåværende tidspunkt er det tvil om politiet er pliktig til å informere en potensielt tiltalt om vedkommendes rett til å nekte å inkriminere seg selv. Har man allikevel forklart seg kan dette legges til grunn. Din far har som nærstående rett til å nekte å forklare seg. Dette skal politiet informere om. Hvis han har forklart seg til tross for dette kan forklaringen hans leses opp i retten selv om han senere skulle nekte å forklare seg. Hva jeg ville anbefalt deg å gjøre? Tilstå, og håp at retten legger til grunn at tilståelsen din skal veie såpass mye at du slipper litt billigere unna. Ta deretter din straff, kjør opp på nytt, og aldri gjør noe så dumt igjen. 1 Lenke til kommentar
Jente-1991 Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Vilkåret for å frata noen førerkortet midlertidig (altså under saksbehandlingen) er at du med skjellig grunn er mistenkt (altså at det er 51% sannsynlig at du har gjort det) for en handling som er straffbar og kan medføre tap av førerretten, jfr vegtrafikkloven § 33 (3). I denne saken er det mer enn 51% sannsynlig at du har overtrådt vegtrafikkloven § 22 første eller annet ledd, og slik overtredelse kan både medføre straff og inndragning av førerrett (vegtrafikkloven §§ 31 og 33). For å frata deg førerkortet må det bevises ut over enhver rimelig tvil at du har overtrådt vegtrafikkloven § 22. Altså enten at du har kjørt eller prøvd å kjøre bilen mens du var beruset (første ledd), eller at du har kjørt, og deretter drukket når du måtte forstå at det ville bli politietterforskning som følge av kjøringen. At du hadde alkohol innabords og hvor lenge du har hatt det kan blodprøvene bevise ut over enhver rimelig tvil. Det åpne spørsmålet blir dermed om du har kjørt bil eller forsøkt å kjøre bil. Det er ingenting som er til hinder for å avhøre en beruset person, men man har ikke plikt til å forklare seg for politiet. På det nåværende tidspunkt er det tvil om politiet er pliktig til å informere en potensielt tiltalt om vedkommendes rett til å nekte å inkriminere seg selv. Har man allikevel forklart seg kan dette legges til grunn. Din far har som nærstående rett til å nekte å forklare seg. Dette skal politiet informere om. Hvis han har forklart seg til tross for dette kan forklaringen hans leses opp i retten selv om han senere skulle nekte å forklare seg. Hva jeg ville anbefalt deg å gjøre? Tilstå, og håp at retten legger til grunn at tilståelsen din skal veie såpass mye at du slipper litt billigere unna. Ta deretter din straff, kjør opp på nytt, og aldri gjør noe så dumt igjen. Takk for hjelpen. Jeg skal ikke gjøre noe annet en og fortelle sannheten. Og jeg skal aldri gjøre noe sånt igjen. Tro meg, jeg har lært Om det er 300 meter eller Bergen - Oslo spiller ingen rolle. Fyllakjøring er fyllakjøring, og jeg håper du mister lappen for flere år fremover. jo takk for det ;D Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Er vel en regel at "alt du sier kan og vil bli brukt mot deg i retten". Du har heller ikke plikt til å forklare deg som det står ovenfor. Så om du samtykker der og da, er det bevis nok. Hadde du nektet der, og sa du kun hadde drukket etter du parkerte bilen, kunne du fortsatt hatt en sjanse. Endret 14. august 2010 av bluechamp Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Noen har sett for mye på amerikanske politiserier. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå