Gå til innhold

Høyre= demokratende eller republikanerende

Gjest Slettet+981234897

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234897

jeg har hørt at Høyre sitt søsterparti i usa er det republikanske partiet, men jeg mener at Høyre også er likt Demokratende når det gjelder noen saker.

Mitt parti er Høyre, jeg skal snart studere noen år i USA så jeg vil veldig gjerde engasjere meg i politiken der også.

så mitt spørsmål blir da: Er demokratende eller republikanerende likest høyre når det gjelder politikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har hørt at Høyre sitt søsterparti i usa er det republikanske partiet, men jeg mener at Høyre også er likt Demokratende når det gjelder noen saker.

Mitt parti er Høyre, jeg skal snart studere noen år i USA så jeg vil veldig gjerde engasjere meg i politiken der også.

så mitt spørsmål blir da: Er demokratende eller republikanerende likest høyre når det gjelder politikk?

Demokratene er nok likest, fordi sosialt sett er de veldig like. Økonomisk sett så er de ganske like også. F.eks. Høyre er for et offentlig helsevesen, det er også Demokratene. Hele den norske politiske skalaen er forskjøvet ganske kraftig til venstre.

Men du bør tenke litt på deg selv. Jeg stemmer Høyre i Norge, men jeg ville ha vært uavhengig i USA, men jeg er også mer høyrevridd enn Høyre. Du må sette deg inn i politikken i USA og se hva du er enig og uenig i.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norske høyre er nærmere det Amerikanske grønne partiet enn de er Demokratene og Republikanerne.

Vis du går fra USA og til Norge, og var "mainstream" i stemminga under valgene, vil du ta FRP eller noe som er lengre til høyre poltisk for å matche ditt "syn".

Nei, så venstrevridd er heldigvis ikke Høyre og Høyre bryr ikke så mye om miljøet heller. De folkene som kommer fra de Grønne i USA ville aldri funnet på å stemme på Høyre.

Og FRP er forresten ikke mer høyrevridd enn Høyre. Verken sosialt eller økonomisk. Flere ganger har FRP tatt posisjoner som ikke er spesielt høyrevridde. FRP er i mine øyne et mer "ja, takk begge deler parti", mens Høyre er det eneste seriøse høyrepartiet Norge har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høyre står nok nærmest Demokratene. Deres egentlige søsterparti er Republikanerene ja, men det er ikke alltid søsterpartier er så like. Norske Venstre er f.eks søsterpartiet til danske Venstre, selvom disse partiene i dag er meget forskjellige, og nærmest står for det motsatte hva gjelder eksempelvis innvandring. Demokratene har faktisk ikke noe søsterparti i Norge, så vidt jeg vet.

Det Republikanske Parti står sosial politisk nok nærmest KrF i Norge, men har en økonomisk politikk langt unna alle partier på Stortinget. Demokratene er langt mer liberale sosialt, og mye rødere økonomisk enn Republikanerene, men på flere måter nesten mer høyrevridd enn norske Høyre spør du meg. Amerikansk og norsk politikk er som sagt vanskelig å sammenligne, da alt i USA er mye mer høyrevridd.

Endret av LucarioX
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det smarteste å gjøre er nok som allerede påpekt, å vente til du er der borte, og så heller invistere litt tid i å se på de politiske temaene du engasjerer deg mest i.

Forresten; du har sikkert tenkt tanken, men husk å fremdeles lese andre lands nyheter om USAs politikk ofte. Nyhetene i USA er ikke alltid objektive, kan du si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234897

jeg vil takke alle for de flotte svarende, dette hadde jeg nok ikke funnet så lett ut på nettet.

Etter å lese svarende føler jeg meg mere lendt mot Demokratende.

Endret av Slettet+981234897
Lenke til kommentar

USA har ikke en venstreside i politikken. Skalaen der går fra moderater til høyreekstremister.

Fra et norskt perspektiv kan du vel si det, men man må huske på at selve partisystemet er ganske annerledes i USA, der forskjellige kandidater fra samme parti kan ha ganske så ulike meninger. Kanskje til og med så ulike som forskjellige partier i Norge.

Det er dog ikke unikt i vestlig sammenheng å bare ha to høyrepartier - Polen er et eksempel på det. «Borgerplattformen», et liberal-konservativt parti, (ikke ulikt norske Høyre) utgjør "venstresiden" mens partiet til avdøde president Lech Kaczyński, «Lov og rettferdighet», er et mer ytterliggående høyreparti. (Mot abbort, støtter dødsstraff osv ...) Dette er de to store partiene i landet.

Men du bør tenke litt på deg selv. Jeg stemmer Høyre i Norge, men jeg ville ha vært uavhengig i USA, men jeg er også mer høyrevridd enn Høyre.

Uavhengig som i at du befinner deg et sted midt mellom Demokratene og Republikanerene, eller som i at du ikke støtter noen av dem?

Har litt vanskeligheter med å forstå hva en høyremann ser i Republikanerene. De er fryktelig forskjellige hva gjelder helse, skole, menneskerettigheter og f.eks abbort.

Du kan jo ta en titt på hjemmesidene til de to partiene, trådstarter. Det burde være en bra start :)

Lenke til kommentar

Uavhengig som i at du befinner deg et sted midt mellom Demokratene og Republikanerene, eller som i at du ikke støtter noen av dem?

Har litt vanskeligheter med å forstå hva en høyremann ser i Republikanerene. De er fryktelig forskjellige hva gjelder helse, skole, menneskerettigheter og f.eks abbort.

Uavhengig som at jeg finner meg midt i mellom Republikanerene og Demokratene. Jeg støtter noen meninger fra republikanerene og noen meninger fra demokratene.

Helse: Jeg støtter et offentlig helsevesen. (Demokratene)

Skole: Jeg støtter charter schools, jeg liker ikke lærerfagforeningene og alle deres begrensinger for å sparke dårlige lærere. I tilegg ønsker jeg at elevene skal velge selv hvilken skole de skal gå på, sånn som i Oslo. (Republikanerene)

Skatt: Jeg ønsker at staten skal være så liten som mulig men forsatt gir de tjenestene man trenger, og jeg bryr meg mye om statsunderskuddet. (Republikanerene)

Fagforeniger: Misliker fagforeninger sterkt og synes ikke noe om hvordan de drar opp lønningene sine langt over markedslønn og skattebetalerene er de som må betale. (Republikanerene)

Utenrikspolitikk: Misliker Republikanerenes utenrikspolitikk sterkt, men noen ganger kan Demokratene være litt svake.

Abort: Prinsipielt imot abort, siden jeg ser på det som å ta et liv, men inser at praktisk sett bør det være lovlig. (Midt i mellom)

Homofili: Støtter homofilenes rettigheter. (Demokratene)

Som du ser har jeg delte meninger, og hvis jeg bodde i USA ville jeg ha stemt på kandidaten som jeg føler er best. F.eks. i 2008 ville jeg ha stemt på Obama, mens i 2012 ville jeg ha stemt på en republikaner, fordi jeg er skuffet over Obamas manglende interesse å gjøre noe med underskuddet, og i tilegg liker jeg ikke hvordan han f.eks. overkjører Arizona.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

You appear to fit more in the conservative democrat mold than independent although most americans are independent in the sense that most vote a mix of republican and democrat, rarely just one party. This is mostly because of the defacto two party system that allows wide political variation within each party. After all, Mccain almost converted to democrat several times.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye nærmere demokratene, men som det har blitt påpekt flere ganger, så er det amerikanske politiske spekteret plassert mye mer til høyre enn hva som er tilfelle her hjemme. Det finnes såpass store nyanser innad i de amerikanske partiene og, så det er ikke en ærklært linje partiene ligger på. Hillary Clinton blir f.eks sett på som en konservativ demokrat, og kunne nesten like gjerne blitt sett på som en liberal republikaner. Utallige eksempler på dette, spesielt blant presidentkandidater, og det er ikke sagt at du får ditts parti hele og fulle oppslutning hvis du befinner deg på et av ytterpunktene. Så en posisjoneringsskala over kjente amerikanske politikere sammenlignet med europeisk politikk en gang. Skal se om jeg finner det.

Lenke til kommentar

Mye nærmere demokratene, men som det har blitt påpekt flere ganger, så er det amerikanske politiske spekteret plassert mye mer til høyre enn hva som er tilfelle her hjemme. Det finnes såpass store nyanser innad i de amerikanske partiene og, så det er ikke en ærklært linje partiene ligger på. Hillary Clinton blir f.eks sett på som en konservativ demokrat, og kunne nesten like gjerne blitt sett på som en liberal republikaner. Utallige eksempler på dette, spesielt blant presidentkandidater, og det er ikke sagt at du får ditts parti hele og fulle oppslutning hvis du befinner deg på et av ytterpunktene. Så en posisjoneringsskala over kjente amerikanske politikere sammenlignet med europeisk politikk en gang. Skal se om jeg finner det.

Unlike most european nations the USA was founded on the notion of wide open spaces that allowed its citizens to be just who they were without interference from government authority. Individualism and distrust of government are core themes in the american psyche that persist to this day and are also the central political difference between the social democracies of europe and the USA. Any notion of central authority like socialized medicine, a right assumed in most of the industrialized world, is rejected by many americans, not because they have no empathy (they give more charity than any other nation) but that they don't trust government to make it better.

Lenke til kommentar

Høyre ligner nok mest på Demokratene, men det er tross alt ikke store forskjellen mellom Demokratene og Republikanerne lenger.

jeg skal snart studere noen år i USA så jeg vil veldig gjerde engasjere meg i politiken der også.

Du kan jo bli med i Tea Party-bevegelsen. Hvis du liker individuell frihet, da (noen i Høyre liker dette).

Lenke til kommentar

Teapartybevegelsen består primært av meget konservative republikanere, og andre helt helt til høyre på det politiske spekteret, så en som hat tilhørighet i Høyre i Norge vil fort synes Teapartybevegelsen er vel ekstremt.

Jeg er selv relativt konservativ, og stemte høyre ved forrige valg, men teaparty er altfor ekstremt for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teapartybevegelsen består primært av meget konservative republikanere

De er først og fremst opptatt av grunnloven. Det er det Tea Party-bevegelsen handler om. Grunnloven og individuell frihet. Hva medlemmene måtte mene om andre ting, er irrelevant.

en som hat tilhørighet i Høyre i Norge vil fort synes Teapartybevegelsen er vel ekstremt.

Hvis jeg sier at jeg ønsker full individuell frihet, vil du da si at jeg er ekstrem? Hva er det du finner ekstremt med at andre mennesker ønsker å bestemme over sitt eget liv?

Lenke til kommentar

Du forenkler det ekstremt ved å mene at Tea Partybevegelsen kun vil ha individuell frihet. Hovedpoengene er Lavere skatter, Ingen finansiell hjelp til selskaper, som bailout til bilselskapene under finanskrisen, motastand mot helsereformen, og generelt verdier som har blitt forbundet med republikanerne.

Det er ikke friheten jeg er i mot, men mye av det som er å lese mellom linjene. Langt over halvparten av alle tea party medlemmer er republikanere, under 10% demokrater. Langt over 90% er hvite, og det er en stor andel som fremdeles trekker frem det vissvasset med Obamas fødselsattest med en gang de kommer på defensiven.

For ikke å nevne at Brødgjøken Palin er sett på som en av lederne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du forenkler det ekstremt ved å mene at Tea Partybevegelsen kun vil ha individuell frihet. Hovedpoengene er Lavere skatter, Ingen finansiell hjelp til selskaper, som bailout til bilselskapene under finanskrisen

Dette er individuell frihet. Du eier ikke livet ditt om noen har rett til å forsyne seg av det uten å spørre deg først.

"Langt over halvparten av alle tea party medlemmer er republikanere, under 10% demokrater. Langt over 90% er hvite, og det er en stor andel som fremdeles trekker frem det vissvasset med Obamas fødselsattest med en gang de kommer på defensiven."

TPB handler verken om parti, rase eller konspirasjonsteorier. TPB handler om grunnloven og individuell frihet.

For ikke å nevne at Brødgjøken Palin er sett på som en av lederne.

Hun er dessverre i ferd med å kuppe bevegelsen fra Ron Paul.

Uansett er TPB langt mer frihetsvennlig enn Demokratene. Men her er et spørsmål til deg: Er du villig til å la andre mennesker leve i fred?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...