Gå til innhold

Ta opp fag som privatist - hvilke?

TheFly

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 19 år og fullførte vgs med 4.5 i snitt i 2009.

Jeg har akkurat fullført førstegangstjenesten og vil nå gjerne begynne å utdanne meg og det er her problemene begynner å oppstå. De siste månedene har jeg fått mer og mer lyst til å studere medisin. Jeg har egentlig bestemt meg for at jeg SKAL studere medisin.

Derfor må jeg ta opp en haug med fag, inkl kjemi 1 + 2 (som jeg ikke har hatt før), fysikk og matte som ikke gikk så bra (karakter 3 og 4) på vgs.

Jeg lurer på om jeg kan ta opp fag som matematikk 1p og 2p da dette er relativt enkle mattefag som jeg har mulighet til å få karakter 6 i i tillegg til å ha matematikk r1 og r2? Vil disse karakterene da telle med i snittet mitt?

Hvis dette er mulig lurer jeg også på hvilke andre fag man kan ta opp i tillegg til de vanlige fagene som gir studiekompetanse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg er 19 år og fullførte vgs med 4.5 i snitt i 2009.

Jeg har akkurat fullført førstegangstjenesten og vil nå gjerne begynne å utdanne meg og det er her problemene begynner å oppstå. De siste månedene har jeg fått mer og mer lyst til å studere medisin. Jeg har egentlig bestemt meg for at jeg SKAL studere medisin.

Derfor må jeg ta opp en haug med fag, inkl kjemi 1 + 2 (som jeg ikke har hatt før), fysikk og matte som ikke gikk så bra (karakter 3 og 4) på vgs.

Jeg lurer på om jeg kan ta opp fag som matematikk 1p og 2p da dette er relativt enkle mattefag som jeg har mulighet til å få karakter 6 i i tillegg til å ha matematikk r1 og r2? Vil disse karakterene da telle med i snittet mitt?

Hvis dette er mulig lurer jeg også på hvilke andre fag man kan ta opp i tillegg til de vanlige fagene som gir studiekompetanse?

Ifølge Udir.no gjelder dette for matematikkfag:

"Fellesfaget teoretisk matematikk på Vg1 (1T) og fellesfaget praktisk matematikk på Vg1 (1P) kan ikke føres på samme vitnemål. Det er heller ikke anledning til å føre fellesfaget teoretisk matematikk på Vg2 (2T) og fellesfaget praktisk matematikk på Vg2 (2P) på samme vitnemål.

Programfagene i matematikk, matematikk S og Matematikk R, kan ikke føres på samme vitnemål. Dette gjelder uavhengig av nivå. "

(http://www.udir.no/Brev/Retningslinjer---vitnemal-og-kompetansebevis-videregaende-opplaring/)

Så lenge du tar hensyn til dette burde alt være i orden.

I et vanlig videregående løp vil man imidlertid ikke ha både 2P/2T og R1, da man som regel velger R1 istedet for 2P/2T. Kanskje andre her har erfaringer i forhold til dette?

For det første vil det mest sannsynlig lønne seg å ta biologi, da dette er fag som utløser realfagspoeng, og dessuten er relevant for medisinstudiet, selv om det ikke er påkrevd. Du kan ellers ta stort sett hvilke fag du vil, men det er vanskelig å si hva som lønner seg for deg, uten å se vitnemålet ditt. Du kan også ta helt nye fag med lite omfang for å legge til ekstra 6ere, men det utgjør mer å endre allerede eksisterende karakterer.

Når du vurderer hvilke fag du skal ta opp:

-skal du ta dem som privatist, eller ta undervisning

- har faget lite eller stort omfang ( et 10-timersfag teller like mye som et 2-timersfag på vitnemålet)

- er sannsynligheten stor for at du klarer å forbedre karakteren

Som du sikkert vet, kan du ikke lenger søke i primærkvoten når du endrer vitnemålet på denne måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...