Gå til innhold

Får ikke spilt av noen CD/DVD på pc-en min

Anbefalte innlegg

Hei

Har en HP Pavilion med windows vista, kjøpt for et par år siden. problemt er at jeg får ikke spilt av noen cd/dvd plater, når jeg putter cd/dvd-er i stasjonen bare spinner og spinner og blir aldri ferdig. har ikke fått noen cd for å reinstallere pc-en, men det går an å reinstallere den uten cd(innebygget greier) viste ikke åsen man skal gjøre det, så pc-en er reinstallert med en FUJITSU SIEMENS CD et par ganger tidligere. vet ikke om det er det som er årsaken eller? hva skal jeg gjøre for å få lest/spilt cd eller dvd-er på den igjen?

takker på forhånd

Endret av halaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også godt mulig at CD/DVD spilleren er gått i stykker. Det er nettop dette som du beskriver som vanligvis skjer når de går i stykker - de bare spinner diskene men gjenkjenner dem ikke.

Det er veldig lite i forhold til instillinger på PCen som vil kunne påvirke om leseren vil kunne lese diskene. SÅ lenge du har ikonet for stasjonen i min datamaskin og du ikke har rotet med flashing av ny firmware på enheten så skal det ikke være så mye mer å tenke på i forhold til software på maskinen.

Støvrensing som posteren over sier er jo greit å gjøre om du har utstyret for det, men jeg tviler litt på at det vil ha noe effekt. Når det er snakk om problemer med ekstreme mengder støv så vil den ikke bare stoppe å virke over natten, men slite med å lese discer mer og mer over tid.

Anyway så er det ikke noen krise selv om den skulle vise seg å være defekt. Om maskinen er under 5 år gammel og kjøpt i norge har du rekalamsjonsrett, og selv uten det så får du meget gode CD/DVD/dualllayer-leser/skriver kombienheter for bare rundt 150kr.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er også godt mulig at CD/DVD spilleren er gått i stykker. Det er nettop dette som du beskriver som vanligvis skjer når de går i stykker - de bare spinner diskene men gjenkjenner dem ikke.

Det er veldig lite i forhold til instillinger på PCen som vil kunne påvirke om leseren vil kunne lese diskene. SÅ lenge du har ikonet for stasjonen i min datamaskin og du ikke har rotet med flashing av ny firmware på enheten så skal det ikke være så mye mer å tenke på i forhold til software på maskinen.

Støvrensing som posteren over sier er jo greit å gjøre om du har utstyret for det, men jeg tviler litt på at det vil ha noe effekt. Når det er snakk om problemer med ekstreme mengder støv så vil den ikke bare stoppe å virke over natten, men slite med å lese discer mer og mer over tid.

Anyway så er det ikke noen krise selv om den skulle vise seg å være defekt. Om maskinen er under 5 år gammel og kjøpt i norge har du rekalamsjonsrett, og selv uten det så får du meget gode CD/DVD/dualllayer-leser/skriver kombienheter for bare rundt 150kr.

-Stigma

takker for en go forklaring, men det har ikke stoppet over natta, det begynte å gi opp ettervert, leser/spiller fortsatt 1 av 10 cd/dvd plater som jeg prøver, det betyr kanskje at den ikke er helt ødelagt enda, uten å vite noe om pc/data jeg. er verdt kanskje å prøve med sånn CD rensing, om det ikke koster mye. ellers så har kjøpt den for et par eller 3 år siden, husker ikke helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...