mongojarle Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Heisann! Jeg ble sendt til Italia på jobb i ferien min. Dro på tirsdag, var hjemme igjen på fredag. Jobbet 12 timer hver dag, så totale antall timer jeg skal ha betalt for er 48. I tillegg til dette var jeg også på jobb, i Italia, de to første dagene av ferien min, så det blir 24 timer til som jeg har jobbet i ferien min, altså 72 timer. (De to dagene nevnt sist var en del av en lengre tur, men bare de to siste dagene var i ferien min). Spørsmålet er om alle disse timene blir regnet som overtid? Vi har fast ferie på mitt arbeidssted, og alle involverte visste at jeg hadde ferie. Eventuelt hva annet har jeg "krav" på. Kan bedriften prøve seg på å gi meg normale timer for disse 72 timene, og heller gi meg en uke ekstra fri. Kan jeg si nei takk til det i såfall? Vi får heller ikke overtidsbetalt på min arbeidsplass, og vi har timebetalt. Jeg får heller ikke noen tillegg på lønn eller timer ved jobb i utlandet. Jeg kan velge mellom å ha 20% ekstra i timen i utlandet, og 400kr fast i diett i døgnet. Eller jeg kan ta vanlig timebetalt og bruke statens satser på diett (i mitt tilfelle 720kr døgnet). Bedriften sier de har lov til å ikke gi overtidsbetalt, grunnet de har en god bonusordning (20% av overskuddet er bonus, en fjerdedel av dette går bare til overtidstimer). I fjor ble hver overtidstime betalt ut med ca. 1000kr i bonus. Greit nok, men er jo ikke en sikker inntekt, da overskuddet kan være lite etter nedgangsperioden vi har hatt. Vel, det ble endel flere spørsmål: - Kan jeg kreve overtid av de 72 timene? - Er det en grei ordning med ingen tillegg på utenlandsjobb? - Er det en grei ordning å ikke ha overtidsbetalt, og heller gjemme seg bak bonusen? (Jeg klager jo ikke på 1000kr timen). Håper på greie svar fra noen som har litt peil... Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Vel, uten at jeg har så mye peiling formelt sett så er det slik at arbeidsgiver har rett til å endre ferien din dersom det er nødvendig for ett oppdrag/etc. I utgangspunktet har du derfor ikke rett på noe annet enn det du vanligvis hadde fått for jobben, samt å få "tilbake" de feriedagene du gikk glipp av. Hvis du allerede hadde planlagt en ferie og fikk ekstrautgifter ifm. endringen kan du også ha krav på å få dekket dette, jfr. ferieloven. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Noen forbehold i disse svarene siden slik kan reguleres av mange avtaler, men det høres ikke ut som dere har noen tariffavtale så da skal nok dette stemme rimelig bra: - Kan jeg kreve overtid av de 72 timene? Det tviler jeg sterkt på. Er ikke overtid fordi du jobber i en periode du hadde planlagt å ha ferie. Vanlig regler for overtid i bedriften din gjelder som før, og det eneste som skjer er at du kan ta ferien senere. - Er det en grei ordning med ingen tillegg på utenlandsjobb? Er ikke uvanlig at du ikke får ekstrabetalt hvis det er det du mener. Du skal selvsagt ha dekning for kostnader til bo/mat (diett eller på regning), men utover det er det helt vanlig å ikke få noe tillegg i lønn. Det finnes sikkert de som har det også, men da er dette regulert i bedriften sine avtaler, ikke i lov. - Er det en grei ordning å ikke ha overtidsbetalt, og heller gjemme seg bak bonusen? (Jeg klager jo ikke på 1000kr timen). Tja, er svaret. Reglene for dette har blitt rimelig skjerpet det siste året og det avhenger av stillingen din. Folk med "særskilt uavhengige" stillinger og ledere er det lov å ha ansatt uten å betale overtid. Når det er sagt så er det jo ikke alle som vil det, og hvis du skal ta opp den kampen så jo bedriften måtte gjøre noe med bonusavtalen. Det vanlige er at man har overtid eller bonus. Hvis potensiale for bonus er så høyt som du sier, så ville ikke jeg ha klaget. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Spurte på jobben i dag. Det blir regnet hva som er overtid på slutten av hvert halvår. Altså det man har jobbet i timer, minus et vanlig halvt årsverk. Det som er over er overtid. Ok, trodde det var mer vanlig med tillegg ved utenlandsjobb, men jeg klager ikke. Får alle kostnader dekket, og får det jeg skriver på reiseregningen hver gang. Jeg er prosjektingeniør, så vil ikke si at jeg har en lederstilling. Men allikevel noe spesielt, siden jeg er den eneste i bedriften som kan det jeg er ute å gjør. Utdannet elektroingeniør, jobber med automatisering. Jeg klager absolutt ikke på bonusordningen. Flere på bedriften som får over 100.000 i bonus på et år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå