Gå til innhold

det billigste speilrefleks kameraet?

Anbefalte innlegg

Hittil har jeg erfaringen at stativ ikke har noen nytte når du tar bilder av folk i bevegelse?

Korrekt - men er alle bildene av ting i bevegelse? Hvis ting ikke beveger seg vil stativ eller IS hjelpe.

Stort sett alt av innendørsbilder er av ting i bevegelse. Derfor jeg trenger mer ISO og muligens bedre optikk, men det ser for meg som at 2,8 optikk er bortkastet. Skal det først være må det være fastoptikk 1,4. Uansett ville det være et stort fremskritt for meg og bare komme dit at jeg kan ta bilder innendørs som er stabile, om det er høy ISO er ikke så viktig for meg.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg syns det ser gøy ut å ta bilder av folk/ting i begevelse. dette er vel noe de aller fleste speilreflekskameraene klarer fint? altså ta flere bilder i sekundet?

Jada. Men det er en funksjon som er prisavhengig. De rimelige kameraene ligger vel på et par-tre bilder i sekundet mens du får flere og flere bilder i sekundet etter hvert som du legger tusenlapper på prisen for huset.

For øvrig vil jeg anbefale deg å styre unna de aller billigste husene. Se heller på prisnivået over. I Nikon sin verden betyr det egentlig at du styrer unna D3000 og ser på D5000 og oppover. Jeg har selv kjøpt D5000 og kan på alle måter anbefales.

Men du skal jo ha noe fra Canon, og det kan jeg ikke så mye om...

Lenke til kommentar

jeg syns det ser gøy ut å ta bilder av folk/ting i begevelse. dette er vel noe de aller fleste speilreflekskameraene klarer fint? altså ta flere bilder i sekundet?

Ja, men rimeligere speilrefleks klarer ikke mer enn 3 - 4 bilder i sekundet, og du har ofte en begrensing i totalt antall (særlig i RAW format). Kameraer i semipro-serier som 50D og 40D klare 6 - 7 bilder i sekundet.

Men det finnes "kompaktkamera" som kan ta opp til 60 bilder i sekundet i "burst mode" og høyhastighets video med inntil 1 200 fps (kinofilm har 24 fps og PAL TV har 25 fps). Kameraet heter Casio Exilim EX F1, og koster ca 12 000 kr på Amazon.com (dvs over 15 000 importert). Men Casio Exilim EX-FH20 skal være til salgs i Norge, og også det har imponerende burst mode på 40 bilder i sekunder. Pris ca 4 000 kr. Casio Exilim EX-FC100 (1 400 kr) og Casio Exilim EX-FH100 (2 300 kr) er rimeligere alternativer med god burst. Også disse har begrensing på hvor mange bilder som kan tas i rekkefølge. Men særlig Exilim EX-FH100 er et interessant kamera til visse typer bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri funnet det begrensende at hastigheten på 1000D i jpg, er ca 3 bilder i sekundet. Det store og geniale med SLR er den korte tiden fra det trykkes på utløseren til bildet er tatt. Noen ser ut til å mene det er seriehastigheten som gjør speilrefleks raskt, men for meg er det forsinkelsen fra du trykker ned til bildet er tatt som er det geniale.

Lenke til kommentar
Stort sett alt av innendørsbilder er av ting i bevegelse. Derfor jeg trenger mer ISO og muligens bedre optikk, men det ser for meg som at 2,8 optikk er bortkastet. Skal det først være må det være fastoptikk 1,4. Uansett ville det være et stort fremskritt for meg og bare komme dit at jeg kan ta bilder innendørs som er stabile, om det er høy ISO er ikke så viktig for meg.

Med f/1,4 blir dybdeskarpheten en utfordring. Man skal treffe rimelig nøyaktig med fokus og selv da kan det bli utfordringer hvis du skal ha med mer enn et smalt fokusplan. Tar du f.eks bilde av to personer som ser mot kameraet kan det hende at den ene har hodet noen cm bak fokusplanet mens den andre har hodet perfekt i forhold til fokusplanet. (fokus på øynene). Flytter de eller kameraet seg noen cm fram eller bak etter at autofokusen har gjort jobben sin og før man tar bildet så havner begge utenfor det smale fokusplanet. f/1,4 handler altså om mer enn lukkertid og kan by på problemer. f/2,8 og et par trinn høyere ISO kan fort bli mer brukbart til håndholdt innefoto av mennesker.

Jeg har aldri funnet det begrensende at hastigheten på 1000D i jpg, er ca 3 bilder i sekundet. Det store og geniale med SLR er den korte tiden fra det trykkes på utløseren til bildet er tatt. Noen ser ut til å mene det er seriehastigheten som gjør speilrefleks raskt, men for meg er det forsinkelsen fra du trykker ned til bildet er tatt som er det geniale.

Trådstarter fokuserte tydelig mer på seriehastighet enn utløserforsinkelse i starten av tråden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Casio Exilim EX-F/FH/FC er ennå raskere - den tar faktisk bilde før du har trykket ned - i alle fall i burst mode.

Så vidt jeg vet er det at bildet tas øyeblikkelig ikke et særpreg for dSLR. Også moderne og gode kompaktkamera tar bildet øyeblikkelig - utløserforsinkelsen er neglisjerbar. Utløserforsinkelse var primært relatert til langsom autofokus og en autofokus som fokuserte etter utløser var utløst. På SLR får du ikke trykket ferdig før fokusering er ferdig. Men prøv å stille et objektiv med langsom autofokus - de tidlige versjonene av EF 70-300mm var av denne typen, helt ut av fokus og se faktisk hvor lang tid det tar fra du peker på objektet til bildet er tatt. Det er langt fra øyeblikkelig - faktisk så snakker vi fort om et par sekunder.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ja, men rimeligere speilrefleks klarer ikke mer enn 3 - 4 bilder i sekundet, og du har ofte en begrensing i totalt antall (særlig i RAW format). Kameraer i semipro-serier som 50D og 40D klare 6 - 7 bilder i sekundet.

Men det finnes "kompaktkamera" som kan ta opp til 60 bilder i sekundet i "burst mode" og høyhastighets video med inntil 1 200 fps (kinofilm har 24 fps og PAL TV har 25 fps). Kameraet heter Casio Exilim EX F1, og koster ca 12 000 kr på Amazon.com (dvs over 15 000 importert). Men Casio Exilim EX-FH20 skal være til salgs i Norge, og også det har imponerende burst mode på 40 bilder i sekunder. Pris ca 4 000 kr. Casio Exilim EX-FC100 (1 400 kr) og Casio Exilim EX-FH100 (2 300 kr) er rimeligere alternativer med god burst. Også disse har begrensing på hvor mange bilder som kan tas i rekkefølge. Men særlig Exilim EX-FH100 er et interessant kamera til visse typer bruk.

Min stefar har 50D. Der tok jeg som du sier 6-7 i sekundet. Men det jeg sitter med no er et Fujifilm Finepix s9500 kompaktkamera som i teorien skal ta 9 bilder i løpet av 10 sekunder, men det føles og høres ut som det tar mye mindre. Men sikkert et greit kamera å begynne så vidt med =)

Lenke til kommentar

Det KAN jo være nyttig å lese sammenligninger av kameraer, slik som denne testen:

http://www.dinside.no/838191/test-de-billigste-speilreflekskameraene

Og kanskje også se på et avansert "kompaktkamera" som dette:

http://www.akam.no/artikler/fujfilm_finepix_hs10/77008

Det har mulighet for opptil 10 bilder i sekundet, og du slipper utgifter til rens/renseutstyr og en stabel med objektiver.

Men har du mulighet for å låne et speilreflekskamera over lengre tid, så gå for det, og finn ut hva du liker og evt. savner/missliker.

Lenke til kommentar

Min stefar har 50D. Der tok jeg som du sier 6-7 i sekundet. Men det jeg sitter med no er et Fujifilm Finepix s9500 kompaktkamera som i teorien skal ta 9 bilder i løpet av 10 sekunder, men det føles og høres ut som det tar mye mindre. Men sikkert et greit kamera å begynne så vidt med =)

Hvis du har lyst til å lære mer om fotografering, så vil et speilreflekskamera være et veldig godt sted å starte - du får kreative muligheter du ikke vil få med et kamera med mindre sensor.

Tror du skal gå for et speilrefleks - et eller annet Canon-hus. Brukt kan være en god idé. Selv har jeg kjøpt det meste brukt. :)

50D var en stund i butikkene til spottpris på 5k, men ikke nå lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...