Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål til dere feminister der ute.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har vi vel kommet så nært full likestilling som det er mulig å komme. Det er forskjell på kjønn og det er det ikke noe å gjøre noe med.

I Norge har vel kvinner bedre rettigheter enn menn. Barnefordelingssaker er jo et klart bevis på dette. Men jeg tror vi menn klarer greit oss bortsett fra det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den dagen det er lov å slå damer skal jeg juble for likestilling :)

Det blir i så fall den samme dagen som du får bank av en del voksne menn... :)

Ikke ta det for seriøst, søte deg. Kunne aldri slått en jente (eller gutt) uprovosert*.

*Legg det du vil i det.

Den er grei knupp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den dagen det er lov å slå damer skal jeg juble for likestilling :)

Det blir i så fall den samme dagen som du får bank av en del voksne menn... :)

Den dagen jeg blir slått av en jente, som igjen får juling av endel voksne kvinner, skal jeg juble for likestilling :)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Blir faktisk litt irritert når damer klager for mindre lønn, ofte når de ikke har toppjobber selv. Er vel ikke slik at en mannlig sykepleier tjener mer enn en kvinnelig?

Leste også at ei dame som hadde en annen jobb enn en mann. Begge var utdannet inginører, men damen jobbet med noe annet (husker ikke helt hva) som man ikke tjente penger på. Mannen hadde en bedre jobb, og tjente bedre. Damen ble sur pga. han tjente bedre når de hadde samme utdanning. Morsomt å høre på. :cool:

Lenke til kommentar

Sier du ikke litt mot deg selv nå?

Hvorfor skal alt være så likt når det er menn som har en fordel på det punktet, men når kvinner har en stor fordel på en annen sak, da er det ikke snakk om likestilling?

Hvorfor skal dere ha 50% kvinner på alt? Har dere tenkt at det kanskje ikke passer med kjerringer overalt?

Man kan vel ikke ville ha 50% på alt når man samtidig ikke vi gi fra sin fordel, som du da mener feminister gjør. Du får kanskje bestemme deg for hva du egentlig mener.

Altså. Jeg er feminist. Og feminisme i mine øyne har ingenting med at jeg ønsker å sette kvinner foran menn. Det handler om å få tilgang til de samme mulighetene, det være seg sosialt, økonomisk eller hvor det nå skulle være, som menn. Det handler ofte om å kunne bestemme over sin egen framtid. Før i tiden sto kvinnen lovmessig under mannen. Kvinner var umydiggjort og fikk ikke engang lov til å styre sin egen økonomi. De ble sett på som uegnede til visse yrker bare fordi de var kvinner.

Og slik ønsker ikke jeg at det skal være. MEN, det betyr ikke at jeg ikke vil at menn skal ha goder. Jeg ønsker nemlig f.eks at menn må få bedre rettigheter ift f.eks barn.

Jeg vil forøvrig at du forklarer meg hvor det ikke passer med kvinner overalt? I stedet for å se på kvinner som et onde, så burde man kanskje se på begge kjønn som et gode - at ulike kjønn og ulike mennesker bringer med seg ulike erfaringer og ulike oppfatninger, som igjen kan være bra for miljøet/for kundene/for produktutiklingen osv.

For de fleste jeg kjenner ihvertfall, som er feminister, så handler det om å få den samme mulighetene som menn, der kvinner har blitt stengt ute tidligere. Nå viskes disse grensene ut, og det synes jeg er bra. Veldig bra, for hvorfor skal kjønnet bestemme hvorvidt man er en dyktig lege eller ikke? Før fikk ikke kvinner bli leger fordi de ble sett på som hysteriske. Kvinner ble sett på som en sykdom, en lidelse. Er det et samfunn du ønsker? Så jeg lurer veldig på hva du mener med "disse kjerringene". Hva med å forstå at vi er individer utover vårt kjønn? At det er ikke kjønnet som tilsier hvorvidt jeg blir en god lærer eller ikke.

Og dette med å syte? Jeg tror nok kanskje du bør se tilbake i historien for å forstå hva dette egentlig dreier seg om. Selv om vi kvinner som oftest ikke har blitt sendt til konsentrasjonsleire, så er det slik at for 100 år siden så sto kvinnen under mannen. Hun hadde absolutt ingenting å si. Og slik er det faktisk for mange kvinner rundt om i verden enda.

Og gi meg étt godt bevis på at kjønnet tilsier at mannen er bedre enn kvinnen bare fordi man er mann. Hva er det som gjør at mannen f.eks egner seg bedre enn kvinner? Greit nok, i fysiske yrker kan jeg forstå at menn vinner mer frem fordi menn har sterkere fysikk fra naturen side, men gi meg gjerne bevis på hvordan vi ikke gjør en like god jobb i yrker i andre yrker som ikke måles i styrke.

Jeg skal fortelle deg én ting: når du ligger på gamlehjemmet, bæsjen tyter utover dyna og du ligger der inkotinent og innskrumpet, så tror jeg du priser deg lykkelig for at det er noen der til å tørke deg i rumpa. Og hvem er det som oftest som gjør slike ting? Hjelpepleiere eller sykepleiere, som igjen oftest er damer. Og hvorfor i all verden skal de få dårligere lønn enn en elektriker med akkurat like lang utdanning? Det hjelper ikke om nattbordslampa lyser om du er så sår i ræva at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg, og liggesåret så ømt at du nesten går ut av det gode skinn. Det hjelper heller ikke å ha den lampa om du ikke kan få den hjelpepleieren til å gi deg den boka fordi du er sengeliggende.

Det handler om å verdsette ting uten å nødvendigvis sammenligne dem, men i vår verden har typiske mannsyrker blitt mer verdsatt i motsetning typiske kvinneyrker - de myke yrkene med de myke verdiene. Elektrikere tjener mer enn en hjelpepleier, og tjener mye mer enn min mor som har både etterutdanning og lederutdanning. Hun har faktisk lenger utdanning enn de fleste elektrikere, og hun gjør en like viktig jobb, så hvorfor i all verden skal hun da tjene mindre? Det er sprøyt at hun ikke gjør en like dyktig jobb. Det er bare det at hun er kvinne. En kvinnes jobb har aldri blitt like verdsatt som en manns.

Endret av yvonne2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Har ingen anelelse. Kanskje hvorfor de fortsatt kjemper for full likestilling, når det egentlig er ganske umulig?

Dessverre er det ikke mange som forstår det. Det handler om økomonomien også. Sorry, men kommer ikke til å bli likestilling nå i hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt enig i at kvinner og menn bør stille med like vilkår. Lik lønn for likt arbeid med samme utdanning burde i dag være en selvfølge, selv om det tydeligvis ikke er det. Imidlertid føler jeg ikke kjønnskvotering har noen plass i et samfunn der vilkår skal være kjønnsuavhengige. Å "få viljen sin" basert på en kvote er ikke likestilling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Blir faktisk litt irritert når damer klager for mindre lønn, ofte når de ikke har toppjobber selv. Er vel ikke slik at en mannlig sykepleier tjener mer enn en kvinnelig?

Leste også at ei dame som hadde en annen jobb enn en mann. Begge var utdannet inginører, men damen jobbet med noe annet (husker ikke helt hva) som man ikke tjente penger på. Mannen hadde en bedre jobb, og tjente bedre. Damen ble sur pga. han tjente bedre når de hadde samme utdanning. Morsomt å høre på. :cool:

Og det er ikke dét det handler om. Men at en elektriker tjener mer enn en sykepleier. Og sykepleieren har faktisk lengre utdanning. Det er nettopp det at kvinneyrker, der det altså jobber flest kvinner, tjener generelt mye dårligere selv om de ofte har like lang utdanning bak seg, eller lengre. Det handler om at sykepleiere gjerne vil tjene like mye som elektrikeren, fordi gjør faktisk en like viktig jobb.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt enig i at kvinner og menn bør stille med like vilkår. Lik lønn for likt arbeid med samme utdanning burde i dag være en selvfølge, selv om det tydeligvis ikke er det. Imidlertid føler jeg ikke kjønnskvotering har noen plass i et samfunn der vilkår skal være kjønnsuavhengige. Å "få viljen sin" basert på en kvote er ikke likestilling.

Men du vet det at kjønnskvotering faktisk ble introdusert av og for menn for å få flere menn inn i skolen, dvs som lektorer? Det var faktisk ikke kvinner som kom med den idéen. Problemet er vel at når menn ikke vil lage plass til kvinner så må man bryte inn og ta plass. Man må være brutal, som mennene ofte er. Men nei, jeg er ikke for kvotering i alle situasjoner, men der menn ikke villige til å gi rom for kvinner. Det gjelder selvsagt andre veien, at man bør gi mer plass til menn på areaner der kvinner jobber. Problemet er vel det at det er sjeldent menn vil jobbe i typiske kvinnedominerte yrker som barneskolelærere, barnehageonkler, hjelpepleiere, sykepleiere osv.

Endret av yvonne2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kvinner får verneplikt er jeg godt fornøyd. Ikke altfor lenge til det nå, har jeg en følelse av.

Kommer aldri til å skje. Mer sannsynlig at verneplikt slik vi kjenner den i dag blir avviklet. Uansett, hadde jenter blitt vernepliktig hadde sikkert Ottar hatt noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...